Osnova sekce

    • Úvodní přednáška I

      Irena Reifová

      Téma:

      Přednáška se zaměří na charakteristiku kvalitativního výzkumu ve srovnání s kvantitativním a na představení rozdílů mezi induktivním a deduktivní logikou. Bude vysvětlen princip zakotvené teorie jako základní metafora pro kvalitativní výzkum. Přednáška se také zaměří na charakteristiku kvalitativního výzkumu ve srovnání s kvantitativním a na představení rozdílů mezi induktivním a deduktivní logikou. Bude vysvětlen princip zakotvené teorie jako základní metafora pro kvalitativní výzkum.

      Literatura:

      Shoduje se s literaturou u přednášky 14.2. 

    • Úvodní přednáška II

      Petra Jansa

      Téma:

      Přednáška seznámí studenty s jednotlivými fázemi kvalitativního výzkumu a zvláštnostmi těchto kroků v kvalitativním výzkumu. Vysvětlí, co je to výzkumný problém, operacionalizace, výzkumné otázky, výzkumné nástroje, výběr vzorku, sběr dat, kódování dat, analýza dat.

      Literatura:

      Shoduje se s literaturou u přednášky 18.2. 

    • Přednáška

      Petra Jansa

      Téma:

      Přednáška teoreticky vysvětlí hlavní postupy při kvalitativní analýze mediálních obsahů a představí její typy (obsahová, sémiotická, diskursní a narativní analýza).

      Literatura:

      Literatura u semináře 14.3.

    • Seminář

      Petra Jansa

      Samé dobré podklady k tématu RTV:

      K naší rozpravě o RTV přidávám doplňující přednášku Dr. Ireny Reifové. V přednášce, na kterou vás odvede tento odkaz, se dozvíte více o samotném žánru, jeho vzniku a možnostem výzkumu. A berte to klidně jako malé promo předmětu Média a populární kultura, který vám vřele doporučuji! 

      Jak jsme si říkali v semináři, Dr. Irena Reifová je mj. autorkou výzkumu, který se věnuje zostuzování chudých ve vybraných českých pořadech RTV. O výzkumu mluví například v článku pro novinky.cz (článek čtěte zde) a zasazuje téma chudoby a zostuzování do širší diskuze o neoliberální společnosti. 

      Téma:

      V semináři proběhne rozprava nad příkladem konkrétního provedení kvalitativní textové analýzy. Podmínkou je domácí příprava formou přečtení předepsaného textu a domácím příprava podle otázek k textu zadaných v Moodle verzi kurzu. Domácí příprava se neodevzdává, slouží jen jako pomůcka pro diskusi.

    • Otázky k domácí přípravě 

      1) Rozdělte článek na jednotlivé části podle toho, k jakému účelu daná část slouží a co je jejím obsahem. (Rozdělení nemusí nutně respektovat autorem vyznačené rozdělení na podkapitoly, může být např. nutné některé autory vyznačené části spojit.)

      2) Označte části článku, které jsou věnované prezentaci výzkumu a explicite pojmenujte, podle jakých znaků jste to poznali.

      3) Jak rozumíte pojmu „kódování“ v kvalitativním výzkumu? Zrekapitulujte, jak autoři prováděli tzv. „kódování“ v kvalitativním slova smyslu – soustřeďte se na to, jaká vodítka pro kódování předem určili.

      4) Najděte v prezentaci výsledků části obsahu analyzovaných pořadů, které byly nakódovány díky použití osmi charakteristik degradačního ceremoniálu Harolda Garfinkela.

    • Literatura

    • Přednáška

      Irena Reifová

      Téma:

      Přednáška představí hlavní tradice kvalitativního výzkumu mediálních publik a seznámí studenty s nejpoužívanějšími technikami studia publik, např. rozhovory a jejich druhy, media diaries, pozorování.

      Literatura

      Literatura u semináře 28.3.

    • Seminář

      Irena Reifová

      Téma:

      V semináři proběhne rozprava nad příkladem konkrétního provedení kvalitativní analýzy. mediálních publik. Podmínkou je domácí příprava formou přečtení předepsaného textu a domácím příprava podle otázek k textu zadaných v Moodle verzi kurzu. Domácí příprava se neodevzdává, slouží jen jako pomůcka pro diskusi.

    • Otázky k domácí přípravě

      1) Najděte v textu, jaká je výchozí teoretická pozice výzkumníků a zrekapitulujte, z jakých premis tento přístup vychází. Přiřaďte tuto pozici k jedné ze základních typů analýz publika.

      2) Najděte a zrekapitulujte, jak je v rámci daného přístupu operacionalizované vystavení konzumenta mediovanému obsahu (media exposure). Nejprve si ujasněte, co znamená „operacionalizace“.

      3) Jak autoři výzkumu aktualizovali použitý teoretický rámec s ohledem na to, že se zajímají o publika online televize, a to v těchto oblastech? :

      -v oblasti motivů

      -v oblasti potřeb a

      -v oblasti uspokojení

      4) Podrobně pročtěte a promyslete, co je to EVDM model.

      5) Jakou metodologickou techniku autoři zvolili a jaké argumenty autoři uvádějí pro volbu tohoto provedení  výzkumu? Zamyslete se zejména nad tím, jak probíhá „semi-structured interview“ a co je to „thick description“.

      6) Popište, jakým způsobem (formou) jsou v textu prezentována data získaná z rozhovorů s respondenty. Uveďte příklady a vysvětlete, jaký význam má tato forma prezentace.

      7) Jakou roli má v prezentaci výsledků výzkumu závěrečná část Discussion? Co je jejím obsahem a jakým způsobem rekapituluje výsledky výzkumu ve srovnání s částí Findings?

    • Literatura

    • Přednáška

      Irena Reifová

      Téma:

      Přednáška představí kontext kvalitativního výzkumu mediální organizace a na příkladech představí klasické techniky používané v rámci tzv. newsroom studies, jako je pozorování a hloubkové rozhovory.  Od počátků se přesune k současným trendům výzkumu mediální produkce (také) mimo mediální organizace.

      Literatura:

      Literatura u semináře 21.4.

    • Seminář

      Irena Reifová

      Téma:

      V semináři proběhne rozprava nad příkladem konkrétního provedení kvalitativní analýzy mediální produkce. Podmínkou je domácí příprava formou přečtení předepsaného textu a domácím příprava podle otázek k textu zadaných v Moodle verzi kurzu. Domácí příprava se neodevzdává, slouží jen jako pomůcka pro diskusi.

    • Otázky k domácí přípravě

      1) Jak rozumíte pojmu „informační kapitalismus“?

       2) Co je to affective labor (afektivní práce), jak je v článku vyložena a kteří autoři jsou spojeni se zavedením tohoto pojmu?

       3) Jak je afektivní práce ohodnocena, respektive odměňována?

       4) Jakým způsobem je afektivní/imateriální práce zahrnuta do novinářské profese?

       

      5) Najděte a zrekapitulujte, co je výzkumným problémem, který uvozuje empirický výzkum prezentovaný v článku.

      6) Co je výzkumným vzorkem daného empirického výzkumu?

       7) Jak byla data analyzována a jaký význam v analýze dat má pojem „repertoár“?

       8) Jaké repertoáry byly během výzkumu identifikovány?

    • Přednáška

      Petra Jansa

      Téma:

      Přednáška představí fenomén etnografického výzkumu uživatelů v online prostředí a techniku získávání dat pozorováním online prostředí a online komunit (virtuální etnografii, respektive netnografii.)

      Literatura:

      Literatura u semináře 2.5.

    • Seminář

      Petra Jansa

      Téma:

      V semináři proběhne rozprava nad příkladem konkrétní  provedení kvalitativní analýzy sociálních sítí. Podmínkou je domácí příprava formou přečtení předepsaného textu a domácím příprava podle otázek k textu zadaných v Moodle verzi kurzu. Domácí příprava se neodevzdává, slouží jen jako pomůcka pro diskusi.

    • Otázky k domácí přípravě

      1) Správným přiřazením vytvořte z následujících pojmů dvě dvojice, které k sobě logicky patří: thick data, big data, breadth of data, small data. Uveďte příklad toho, co jsou big data, jak se získávají a k jakým účelům slouží.

      2) Jaké jsou nevýhody big data?

      3) Vysvětlete pojem „thick data“ a zrekonstruujte "příběh" tohoto pojmu: kdo a za jakých okolností jej zavedl a co znamená v kontextu analýzy digitálních stop?

      4) Jak lze hloubku (thickness, depth) malého rozsahu dat ze sociálních sítí zvyšovat? Vysvětlete tři strategie zvyšování hustoty dat. Ilustrujte je na konkrétních výzkumných postupech.

    • Literatura

    • Závěrečné setkání

      Irena Reifová, Petra Jansa

      Téma

      V rámci závěrečného setkání budou stručně zopakována všechna témata a proběhne diskuse se studenty, včetně odpovědí na otázky týkající se látky, domácího úkolu a testu. 

    • Zkontrolujte, zda jste přihlášeni do videokonference a zda kamera zabírá ruce na klávesnici nebo obrazovku zařízení, na němž test vyplňujete.

      Níže jsou vloženy otázky testu z předmětu Metod výzkumu II.

      Test je tvořen otázkami:

      • uzavřenými (vybíráte z nabídnutých možností nebo provedete definovaný úkon, jako je např. seřazení položek atd.)  
      • otevřenými (vkládáte vlastní odpověď)

      U uzavřených otázek se vybírá vždy jen JEDNA možnost. 

      U otevřených otázek prosím odpovídejte celou větou, jako kdybyste psali esej (bez odkazů na literaturu). Není dovoleno pracovat s žádnými jinými texty, kromě zadání otázek. Není dovoleno získávat informace od druhých osob.

      Na zpracování testu máte 60 minut.

      Každá otázka má hodnotu 2 body. Za chybné odpovědi se body neodečítají. 

      Celkem lze dosáhnout maxima 20 bodů, což představuje 100 % hodnocení. 

      Hodně štěstí!

      Klasifikace proběhne podle škály, která je na FSV závazná.

      91-100%             A

      81-90 %              B

      71-80 %              C

      61-70 %              D

      51-60 %              E

      0-50 %                F