11. kapitola
Osnova sekce
-
ODMĚNY, TRESTY, DIAGNOSTIKA A HODNOCENÍ ŠKOLNÍHO VÝKONU
Jedenáctá kapitola se souhrnně zaměřuje na zpětnou vazbu učitelů na chování a školní výkony žáků a studentů. Zaměřuje se na informační a motivační aspekty odměňování a trestání, upozorňuje na jejich rizika i na zásady efektivního zpětnovazebního procesu. V další části je pozornost věnovaná způsobu zjišťování znalostí žáka – písemnému a ústnímu zkoušení i jeho výhodám a nevýhodám hlediska určitých žákovských (studentských) skupin. Pozornost je dále věnována známkování, jeho diagnostickým přínosům i kritice, jíž školní klasifikace čelí. Poukazuje na rozdíly mezi formativním a sumativním hodnocení a na přínos i rizika norem, na jejichž základě probíhá školní klasifikace. Zmíněno je také slovní hodnocení a autoevaluace a zásahy jejich používání.
KONTROLNÍ OTÁZKY:
- Odměny a tresty v sobě zahrnují složku informační a motivační. V případě obou způsobů zpětné vazby se však nejedná o rovnoměrné působení. Na který z nich působí víc? Svou odpověď zdůvodněte.
- Jaká existují výchovná rizika u trestání? Jakými zásadami by se mělo trestání řídit tak, aby se snížily jeho negativní vlivy?
- Z jakých důvodů se žáků při rozhovoru s nimi o nějakém přestupku neptáme otázkou „proč“?
- Jaká výchovná rizika existují u odměňování a pochval? Jakým způsobem by měli být žáci a studenti oceňovaní, aby byli oceněním motivovaní všichni žáci (studenti)?
- Pro jaké žáky je výhodnější písemné zkoušení a proč?
- Pro jaké žáky je výhodnější ústní zkoušení a proč?
- Co je to autentické hodnocení?
- Co může vypovídat o žákově situaci jeho náhlé zhoršení prospěchu?
- Jaké jsou hlavní námitky současné veřejnosti vůči školnímu známkování?
- Jaké jsou tři hlavní systémové nepřesnosti známkování? Vyjmenujte je a vysvětlete je.
- Jaký je rozdíl mezi sumativním a normativním hodnocením?
- Jaké existují normy hodnocení? Vyjmenujte a vysvětlete je.
- Jaké jsou výhody a nevýhody kriteriálního hodnocení?
- Jaká jsou rizika skupinově vztahové normy při hodnocení?
- Jaké jsou výhody a rizika využívání individuální normy při školním hodnocení?
- Vysvětlete, co je to autoevaluace, její výhody a rizika.
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:
- Co na Vás osobně nejvíc působilo ve škole jakožto odměna?
- Jaké varianty trestů jste ve škole považovali za spravedlivé? Které jste pokládali naopak za nespravedlivé – a proč? Které typy trestů byly ve Vašem případě neúčinné – a proč?
- Setkali jste se někdy s učiteli, kteří během roku neznámkovali a hodnotili pouze slovně? V čem byl pro Vás tento přístup přínosný? Nesl s sebou také nějaké nevýhody?
- Z jakého předmětu pro Vás bylo důležité dostat dobrou známku – a proč?
- Měli jste také předměty, u nichž Vám na známkách nezáleželo? Jak si to dnes vysvětlujete? Mohl tenkrát učitel udělat něco pro to, aby pro Vás byla známka od něj důležitější? Co by to bylo?
- Ve kterém věku mají známky největší vliv na skupinové postavení žáka/studenta v jeho třídě?
- Jaké jsou výhody slovního hodnocení? Jaká jsou jeho rizika?
- Jaké informace by měla obsahovat zpráva o školním prospěchu v rámci zavedeného slovního hodnocení?