Osnova sekce

  • ODMĚNY, TRESTY, DIAGNOSTIKA A HODNOCENÍ ŠKOLNÍHO VÝKONU 

    Jedenáctá kapitola se souhrnně zaměřuje na zpětnou vazbu učitelů na chování a školní výkony žáků a studentů. Zaměřuje se na informační a motivační aspekty odměňování a trestání, upozorňuje na jejich rizika i na zásady efektivního zpětnovazebního procesu. V další části je pozornost věnovaná způsobu zjišťování znalostí žáka – písemnému a ústnímu zkoušení i jeho výhodám a nevýhodám hlediska určitých žákovských (studentských) skupin. Pozornost je dále věnována známkování, jeho diagnostickým přínosům i kritice, jíž školní klasifikace čelí. Poukazuje na rozdíly mezi formativním a sumativním hodnocení a na přínos i rizika norem, na jejichž základě probíhá školní klasifikace. Zmíněno je také slovní hodnocení a autoevaluace a zásahy jejich používání.

    KONTROLNÍ OTÁZKY:

    1. Odměny a tresty v sobě zahrnují složku informační a motivační. V případě obou způsobů zpětné vazby se však nejedná o rovnoměrné působení. Na který z nich působí víc? Svou odpověď zdůvodněte.
    2. Jaká existují výchovná rizika u trestání? Jakými zásadami by se mělo trestání řídit tak, aby se snížily jeho negativní vlivy?
    3. Z jakých důvodů se žáků při rozhovoru s nimi o nějakém přestupku neptáme otázkou „proč“?
    4. Jaká výchovná rizika existují u odměňování a pochval?  Jakým způsobem by měli být žáci a studenti oceňovaní, aby byli oceněním motivovaní všichni žáci (studenti)?
    5. Pro jaké žáky je výhodnější písemné zkoušení a proč?
    6. Pro jaké žáky je výhodnější ústní zkoušení a proč?
    7. Co je to autentické hodnocení?
    8. Co může vypovídat o žákově situaci jeho náhlé zhoršení prospěchu?
    9. Jaké jsou hlavní námitky současné veřejnosti vůči školnímu známkování?
    10. Jaké jsou tři hlavní systémové nepřesnosti známkování? Vyjmenujte je a vysvětlete je.
    11. Jaký je rozdíl mezi sumativním a normativním hodnocením?
    12. Jaké existují normy hodnocení? Vyjmenujte a vysvětlete je.
    13. Jaké jsou výhody a nevýhody kriteriálního hodnocení?
    14. Jaká jsou rizika skupinově vztahové normy při hodnocení?
    15. Jaké jsou výhody a rizika využívání individuální normy při školním hodnocení?
    16. Vysvětlete, co je to autoevaluace, její výhody a rizika.  

    OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:

    1. Co na Vás osobně nejvíc působilo ve škole jakožto odměna?
    2. Jaké varianty trestů jste ve škole považovali za spravedlivé? Které jste pokládali naopak za nespravedlivé – a proč? Které typy trestů byly ve Vašem případě neúčinné – a proč? 
    3. Setkali jste se někdy s učiteli, kteří během roku neznámkovali a hodnotili pouze slovně? V čem byl pro Vás tento přístup přínosný? Nesl s sebou také nějaké nevýhody?
    4. Z jakého předmětu pro Vás bylo důležité dostat dobrou známku – a proč?
    5. Měli jste také předměty, u nichž Vám na známkách nezáleželo? Jak si to dnes vysvětlujete? Mohl tenkrát učitel udělat něco pro to, aby pro Vás byla známka od něj důležitější? Co by to bylo?
    6. Ve kterém věku mají známky největší vliv na skupinové postavení žáka/studenta v jeho třídě?
    7. Jaké jsou výhody slovního hodnocení? Jaká jsou jeho rizika?
    8. Jaké informace by měla obsahovat zpráva o školním prospěchu v rámci zavedeného slovního hodnocení?