Osnova sekce

  • SOCIÁLNÍ PERCEPCE A KAUZÁLNÍ ATRIBUCE

    Témata této kapitoly částečně spadají do oblasti sociální psychologie. Jedná se o chyby ve vnímání druhých, k nimž patří tendence ke schematičnosti, haló efekt a efekt prvního dojmu, Pygmalion a Golem efekt a také předsudečnost. Zmíněno bude i téma konstruování sociální skutečnosti spolu s vhodnými a nevhodnými typy konstruktů, které si lidé vytvářejí o různých sociálních situacích. Druhá kapitola bude věnována problematice kauzálních atribucí a jednotlivých atribučních tendencí a chyb. Všechny tyto percepční jevy zásadním způsobem ovlivňují práci pedagogů i dalších pracovníků v pomáhajících profesích.

    KONTROLNÍ OTÁZKY

    1. Vysvětlete, co je to haló efekt.
    2. Vysvětlete, co je to kontrastní vnímání a favoritismus u učitele.
    3. Vysvětlete, co je to Pygmalion efekt (Golem efekt). Jaké okolnosti jej posilují?
    4. Jak byste vysvětlili označení „kauzální atribuce“?
    5. Zkuste vyjmenovat jednotlivé obecné kategorie kauzálních atribucí.
    6. Co je základní atribuční a základní autoatribuční chyba?
    7. Co je to nešťastná, defenzivní kauzální atribuce a autoatribuce? Jaký je mezi nimi vztah? Jaký dopad může mít na žáka?
    8. Co je to šťastná, ofenzivní kauzální autoatribuce a jak ji může pedagog podpořit?
    9. Co je to naučená bezmocnost a co je pro ni charakteristické? Jaká se u ní vyskytují zdravotní rizika?

    OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:

    1. Zkuste si vzpomenout a sepsat konkrétní výroky učitelů ze základní a střední školy, jimiž hodnotili Vaše výkony. Které z nich dnes hodnotíte jako podpůrné? Které jste prožívali jako demotivující? Zkuste je roztřídit na (1) šťastné (ofenzivní) a (2) nešťastné (defenzivní) kauzální atribuce. Výroky z druhé kategorie zkuste přeformulovat tak, aby na Vás působily podpůrně.

    2. Prožívali jste někdy v nějakém školním předmětu určitou dobu naučenou bezmocnost? Co ji podle Vás pravděpodobně způsobilo?