Section outline

  • Vyzkoušejte si využití behaviorální teorie operantního podmiňování v praxi. Vyberte si chování, které byste u vybraného žáka, případně sebe chtěli změnit a aplikujte na něj Vámi vybranou techniku. Po týdnu vyhodnoťte, zda došlo k zamýšlené změně chování. Postup, průběh i výsledek podmiňování popište do zprávy.

    Konkrétní postup:

    Vyberte si chování.

    Určete, zda ho chcete posílit nebo zda ho chcete omezit.

    Zvolte konkrétní techniku podmiňování (pozitivní posilování, negativní posilování, pozitivní trest, negativní trest, vyhasínání) a zdůvodněte její výběr.

    Rozhodněte, jak budete chování měřit.

    Vyberte způsob záznamu (konkrétní podobu grafu).

    Zaznamenejte výskyt chování po dobu tří dní (ještě před začátkem podmiňování)

    Aplikujte svůj plán podmiňování po dobu 7 dní a průběžně zaznamenávejte výskyt chování v těchto dnech.

    Vyhodnoťte, zda se podařilo chování změnit dle plánu (jeho výskyt zvýšit/snížit).

    Na závěr odpovězte na otázky:

    Zhodnotili byste výsledek podmiňování jako úspěch nebo neúspěch?

    Myslíte, že by se dalo podmiňování nastavit lépe, aby se dosáhlo lepších (ještě lepších) výsledků? Jaké další techniky by bylo vhodné využít,  jaké naopak ne.

    Pro jaké další chování by Vaše strategie mohla/ nemohla fungovat?

    Co si myslíte o využitelnosti teorie operantního podmiňování ve školním prostředí?

    Úkol se váže k okruhu SZZ, který je vymezen klíčovými slovy:  vztah motivace a potřeb, hierarchie potřeb; potřeby ve vztahu k učení
    (poznávací, sociální, emocionální, výkonové); typologie žáků z hlediska výkonových potřeb,
    práce učitele s výkonovou motivací; vnitřní a vnější zdroje motivace; způsoby (metody) podpory a rozvíjení vnitřní motivace k učení; pozitivní a negativní motivace; motivace - tvořivost; motivace-kázeň; motivace-metody a organizační formy; hodnocení a zpětná vazba;
    motivace učební styl; motivace vyučovací styl učitele; školní úspěšnost neúspěšnost