Školní třída jako sociální skupina, klima třídy
Osnova sekce
-
Vyberte si jeden z úkolů a zpracujte podle zadání v přiložené prezentaci.
1. Třídnická hodina
Připravte strukturu třídnické hodiny, jejíž cílem bude přijetí žáka se SVP do třídního kolektivu. Bude-li to možné, tak třídnickou hodinu realizujte a reflektujte (ve spolupráci s třídním učitelem).
2. Analýza třídní skupiny
Vypracujte analýzu třídní skupiny, se kterou pracujete v průběhu praxí.
3. Analýza 2-3 programů na podporu třídních kolektivů
Porovnejte dva až tři programy na budování třídních kolektivů (pozor, program musí být určen pro učitele – ne pro školní psychology/metodiky prevence/školní speciální pedagogy)
4. Nový žák ve třídě – kazuistická studie
Zpracovat postup učitele při začleňování nového žáka do kolektivu.
5. Spolupráce pracovníka ŠPP a učitele ve prospěch třídy
Zpracovat přehled spolupráce pracovníka ŠPP a třídního učitele – jaká témata ve vztahu ke třídě mohou být řešena, jakým způsobem?
Úkol se váže k okruhu daném klíčovými slovy: sociální skupina, její struktura a dynamika; role a pozice ve skupině; role třídního učitele; složení tříd; metody a postupy diagnostiky třídy; složky klimatu, znaky dobrého klimatu; postupy při podpoře bezpečného klimatu, stmelování kolektivu a rozvoj sociálních dovedností žáků; osobnostní a sociální výchova; konflikty a narušené vztahy ve skupině; šikana; dívky a chlapci ve skupině; začlenění žáků se SVP; vztahy mezi třídami; třída v kontextu školy jako společenství; zodpovědnost žáků za
třídní/školní společenství, spolupráce s odborníky