Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty
Podívejte se nejdřív na to, jaká témata jsou již zpracovaná a neduplikujte pojmy (stane se, že nevíte o tom, že už někdo jiný na tématu pracuje/ještě není zveřejněné, ale pokud už je vidět pro všechny, tak ho znovu nedělejte).
Zadání:
Projděte si znovu dnešní přednášku vyberte si zajímavý pojem/osobnost a zpracujte krátký slovníkový vstup (definice, další důležité informace, souvislosti - rozsah cca půl strany, může být v bodech).
U zpracovaného hesla vždy uveďte všechny využité zdroje, čerpejte primárně z odborných zdrojů (knihy, recenzované časopisy, nevhodné wikipedie a neověřené webové stránky). Můžete čerpat ze zdrojů, ze kterých čerpám v přípravě přednášky.
Po vložení se váš příspěvek zařadí "do fronty" a čeká na schválení z mé strany.
Speciální | A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | CH | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | Q | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | W | X | Y | Ý | Z | Ž | VŠE
T |
---|
Teorie vývojového kontextualismu
TEORIE VÝVOJOVÉHO KONTEXTUALISMU Teorie vývojového kontextualismu je teorie, kterou vytvořil R. M. Lerner. Kořeny kontextualismu jsou jak v neredukcionistických systémových teoriích biologického vývoje, tak v teoriích, jež jsou orientovány sociologicky a zabývají se vlivem společenské a historické změny na lidský vývoj. Tato teorie je soustředěna do čtyř hlavních oblastí, kterými jsou: [1] - změna a relativní plasticita; lidé, jejich rodiny a společnosti se vyvíjejí a v průběhu času se systematicky mění, tyto změny jsou vzájemně závislé,
- vztahovost a integrace úrovní uspořádání; teorie považuje měnící se vztahy mezi vyvíjejícím se člověkem a různými úrovněmi měnícího se prostředí za klíčový prvek, příčinou vývoje jsou vztahy mezi člověkem a prostředím, [4] - historická zakotvenost a časovost; historické změny a zvláštnosti prostředí ovlivňují lidské vývojové trajektorie, historie je změna, která se objevuje v průběhu času, - hranice zobecnitelnosti, různorodosti a individuálních rozdílů; „Různorodost významně souvisí s plasticitou vývoje. Ta umožňuje, aby se různorodost projevila tím, že nabízí různé alternativní směry vývoje, jednání, chování atd.“ (Lerner, 1984) [5] Klíčovou myšlenkou teorie R. M. Lernera je neoddělitelnost organismu od prostředí. Jedinec a jeho prostředí jsou v průběhu života jedince i v průběhu historie vzájemně propojení. [6]
[1] MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje: uvedení do moderních teorií. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0, str. 66 [2] MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje: uvedení do moderních teorií. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0, str. 67 [3] MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje: uvedení do moderních teorií. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0, str. 68 [4] MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje: uvedení do moderních teorií. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0, str. 69 [5 ] MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje: uvedení do moderních teorií. Brno: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0, str. 70 [6] BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3434-7, str. 192 Bc. Eleni Papazachariu | ||
TST= test dvaceti výroků | |||