ERIK HOMBURGER ERIKSON

ERIK HOMBURGER ERIKSON (1902-1994)

 

-       potomek dánských rodičů, narodil se v Německu

-       průměrný student, připravoval se na univerzitní studia, která ale nenastoupil

-       od r. 1927 učil ve Vídni, po nástupu Hitlera emigroval do USA

-       učil na Kalifornské univerzitě, vedl středisko pro narušené adolescenty, přednášel na Harvardu

-       vydal práce o indiánských kmenech Siouxů, psychohistorické studie o Lutherovi, Ghándím, Maximu Gorkém, Hitlerovi

-       Eriksonova koncepce je orientována na vývoj ego

-       nezdůrazňoval pudové motivy, větší váhu má ego

-       významným činitelem vývoje dítěte jsou nejen rodiče, ale celé sociální prostředí a kulturní kontext

-       vývojové změny probíhají celý život

-       každý konflikt v sobě obsahuje výzvu k řešení – je třeba poznat, jak člověk své krize zvládá a jak ho případné nevyřešení minulého konfliktu znevýhodňuje při řešení pozdějších problémů

-       vývoj osobnosti chápal jako sled epigenetických stádií od narození po stáří (epigeneze – jeden prvek vzniká na podkladu jiného)

-       hlavním tématem vývoje je utváření osobní identity související s vývojem ego

-       před objevením se zralého ega je třeba získat přiměřený pocit identity

-       různé rituály v dospívání jsou nástroji, jimiž se identita a integrace ego potvrzuje

-       ego se uplatňuje jak uvnitř mysli, tak ve vztahu k sociálnímu okolí

Zdroje

Erik H. Erikson - psychosociální (ego) teorie | PSYCHOWEB.cz. PSYCHOLOGIE | psychoweb.cz | PhDr. Michaela Peterková [online]. Copyright © PhDr. Michaela Peterková 2008 [cit. 11.04.2021]. Dostupné z: https://www.psychoweb.cz/psychologie/erik-h-erikson-psychosocialni-teorie-ego-teorie/

 

 

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty