Vynořující se dospělost

Vynořující se dospělost

-        V angličtině emerging adulthood

-        Autorem termínu je profesor psychologie J.J. Arnett

 

-        Specifické období mezi adolescencí a dospělostí, patří sem mladí lidé mezi 19-29. rokem života

-        Nemá biologický základ, není to samostatné vývojové období

 

-        Fenomén vyskytující se v ekonomicky vyspělých zemích

-      V současné době se v této etapě nachází poměrně mnoho mladých lidí

-      V ČR – lidé mezi 19. – 29. rokem - 13% populace (ČSÚ, 2011)

 

-        Charakteristika období: - změny, objevování, prozkoumávání, hledání nových možností

- rozvoj ekonomické nezávislosti, zodpovědnosti, odkládání sňatku a rodičovství, velká svoboda, žádné limity

- postupný přechod k trvalým vztahům, pohledu na svět a práci

 

J. J. Arnett rozlišuje 5 základních jevů v období vynořující se dospělosti:

1) PROZKOUMÁVÁNÍ IDENTITY – jedinec zkoumá své tužby a potřeby z hlediska co je teď a co bude dál (např. přemýšlení o vztazích, volba zaměstnání, co se týče přínosu atd.)

2) NESTABILITA – jedinec zkouší různé varianty bydlení a životních stylů (např. studenti vysokých škol)

3) ZAMĚŘENOST NA SEBE – sebestřednost jedince, seberozvoj jedince, jedinec rozhoduje sám za sebe

4) POCIT MEZI – jedinci v tom období se nepovažují ani za adolescenty ani za dospělé

5) MOŽNOSTI – jedinci jsou málo omezováni ve svých možnostech, mají jich mnoho a rozhodnutí je na nich

 

Zdroje:

LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016.

Vynořující se dospělost aneb jak moc jsme jako studenti VŠ dospělí? pedagogika-brno.cz [online]. Praha [cit. 2021-03-14]. Dostupné z: https://pedagogika-brno.cz/vynorujici-se-dospelost-aneb-jak-moc-jsme-jako-studenti-vs-dospeli/

 

 

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty