Socializace

Celoživotní proces začleňování jedince do společnosti.

 

 

- Pojem běžný v sociologických teoriích, který označoval přechod člověka od biologického ke společenskému tvoru. (Jedlička, 2015. s. 12)

- Proces postupného osvojování lidských psychických vlastností, díky kterému se člověk vyvíjí z bytosti biologické v bytost společenskou. (Nakonečný, 1995. s. 278)

- „Celoživotní dlouhodobý proces včleňování jedince do lidské společnosti.“ (Urbanovská, Škobrtal, 2012. s. 19)

- Proces postupného vrůstání do společenských podmínek života. (Nakonečný, 1995. s. 278)

- Během socializace si jedinec vytváří hodnotící kritéria vztahující se k nepsaným pravidlům a normám dané společnosti. (Fischer, Škoda, 2014. s. 22)

- „Společnost, stát vytvářejí určité podmínky, situace a okolnosti, které mají dopad na socializaci jedinců a sociálních skupin. Tyto podmínky mohou být ve vztahu k procesu socializace pozitivní, mohou však také socializaci jedinců a sociálních skupin komplikovat, a tím pádem vyvolávat určité rozpory.“ (Bendl, 2014. s. 13)

- Proces výstavby individuální hodnotové struktury a orientace jedince, který probíhá celý život. Jde také o proces začleňování člověka do společnosti, učení se sociálním rolím, internalizace hodnot a norem a osvojování si forem chování. (Duffková, Urban, Dubský, 2008. s. 47)

- Základní mechanismy socializace: sociální činnosti, nápodoba, identifikace a ovlivňování. (Duffková, Urban, Dubský, 2008. s. 48)

- Jedním z výsledků socializace je tzv. individuum, tedy jedinečná osobnost se stabilními vzorci chování, cítění a činností. (Jedlička, 2015. s. 15)

- Klíčové subjekty socializace: rodina (zejména matka), vrstevníci, přátelé, škola, životní partneři, pracovní kolektivy, orgány státní správy a územní samosprávy. (Duffková, Urban, Dubský, 2008. s. 48)

 

 

POUŽITÁ LITERATURA

 

  • BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. 68 stran. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7290-668-0.
  • DUFFKOVÁ, J., URBAN, L., DUBSKÝ, J. Sociologie životního stylu. 237 stran. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-123-6.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. 232 stran. Praha: Grada Publishing a.s., 2014. ISBN 978-80-247-9416-7.
  • JEDLIČKA, R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. 544 stran. Praha: Grada Publishing a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5980-7.
  • NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. 397 stran. Praha: Vodnář, 1995. ISBN 80-85255-74-X.
  • URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. 136 stran. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3066-9

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty