-Období přecházení adolescence v dospělost - Může být pojímáno jako vývojová etapa i jako životní situace
- Nemá rysy ani adolescence, ani dospělosti
-Podmíněno kulturně – nemá univerzální podobu
-Typické pro industriální země – tam, kde je posunutá hranice dospělosti přibližně k 25-29 rokům vlivem vzdělávání a přípravy na povolání – typické pro vysokoškolské studenty
- Vliv tlaku společnosti, kdy kvůli modernizaci dochází k tendenci prodlužovat proces individualizaci člověka - Vliv posunuté hranice rodičovství a uzavírání sňatku
- Vynořující dospělost se prakticky nevyskytuje v rozvojových zemích – pokud ano, pak se vyskytuje spíše ve městech
- Neexistují normy chování, které by byly univerzálně platné pro všechny
-Člověk se soustředí především na sebe – objevuje vlastní pravidla, standardy, snaží se o co největší sebepoznání
- Lidé se v tomto období nepovažují ani za děti, ale ani za dospělé – je doprovázeno určitým pocitem „mezi“
- Jedinec již není ve vývojové fázi dospívání, není tedy například zcela závislý na rodičích, ale zatím ještě nepřebral plnou dlouhodobou odpovědnost dospělosti
- Lidé v tomto věku mohou být studenti, na plno zaměstnaní, bydlet samostatně, ve spolubydlení i s rodiči - Dochází k exploraci identity – explorace se projevuje ve větší míře, než v období adolescence
- Často dochází ke kombinaci studia a pracovního úvazku (většinou na částečný pracovní poměr) – může přinést do budoucna lepší status i finanční zajištění
- Je to období plné nestability - při výběru povolání je pro ně důležité zvolit pro ně zajímavé zaměstnání a často mění pozice, může se týkat i partnerských vztahů
- Dle některých studií může být spojeno s častými úzkostmi či depresivními stavy
LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8400-1.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.
Baumgatner František, Karaffová Eva. Strategie zvládání ve vztahu k aspektům vynořující se dospělosti*. Psychologie pro praxi. Vol 47 No 1 (2012), str. 11–25. ISSN: 1803-8670