Vynořující se dospělost

 

-Období přecházení adolescence v dospělost
- Může být pojímáno jako vývojová etapa i jako životní situace

- Nemá rysy ani adolescence, ani dospělosti

-Podmíněno kulturně – nemá univerzální podobu

-Typické pro industriální země – tam, kde je posunutá hranice dospělosti přibližně k 25-29 rokům vlivem vzdělávání a přípravy na povolání – typické pro vysokoškolské studenty

- Vliv tlaku společnosti, kdy kvůli modernizaci dochází k tendenci prodlužovat proces individualizaci člověka
- Vliv posunuté hranice rodičovství a uzavírání sňatku

- Vynořující dospělost se prakticky nevyskytuje v rozvojových zemích – pokud ano, pak se vyskytuje spíše ve městech

- Neexistují normy chování, které by byly univerzálně platné pro všechny

-Člověk se soustředí především na sebe – objevuje vlastní pravidla, standardy, snaží se o co největší sebepoznání

- Lidé se v tomto období nepovažují ani za děti, ale ani za dospělé – je doprovázeno určitým pocitem „mezi“

- Jedinec již není ve vývojové fázi dospívání, není tedy například zcela závislý na rodičích, ale zatím ještě nepřebral plnou dlouhodobou odpovědnost dospělosti

- Lidé v tomto věku mohou být studenti, na plno zaměstnaní, bydlet samostatně, ve spolubydlení i s rodiči
- Dochází k exploraci identity – explorace se projevuje ve větší míře, než v období adolescence

- Často dochází ke kombinaci studia a pracovního úvazku (většinou na částečný pracovní poměr) – může přinést do budoucna lepší status i finanční zajištění

- Je to období plné nestability - při výběru povolání je pro ně důležité zvolit pro ně zajímavé zaměstnání a často mění pozice, může se týkat i partnerských vztahů

- Dle některých studií může být spojeno s častými úzkostmi či depresivními stavy

LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8400-1.

 

LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.

 

 

Baumgatner František, Karaffová Eva. Strategie zvládání ve  vztahu k aspektům vynořující se dospělosti*. Psychologie pro praxi. Vol 47 No 1 (2012), str. 11–25. ISSN: 1803-8670

Dostupné z: https://karolinum.cz/data/clanek/993/PPP_1-2_2012_02_K.pdf

Cit. 12.3.2021

 

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty