Toto téma je hojně diskutované a existuje celá řada studií, které se mu věnují. V několika větách se nedá komplexně popsat, proto následující řádky jsou mým zjednodušených shrnujícím pohledem.
Děti si přinášejí vztah k četbě z rodinného prostředí. V rodinách, kde se čte (rodiče dětem pravidelně četli a sami rodiče si čtou) mají děti cestu ke čtení připravenou a sáhnou po knize častěji než děti z rodin, kde tomu tak není. Učitelé pracují s dětmi z různých prostředí a prvostupňový kolektiv je tou nejpestřejší směsí rodinných zázemí (nepočítáme-li mateřské školy), se kterou se pedagog může setkat. Jistě se tak ve třídě najdou děti, které nečtou, nemají chuť číst, nevidí důvod ke čtení, čtení je nudí, čtení je nezajímá, čtení jim nejde…
Jak tyto děti přivést ke čtení?
Můj druhý příspěvek na tento navazuje a ráda bych jím založila diskusi o konkrétních knižních tipech pro prvostupňové čtenáře.