Jak přivést děti ke čtení?

Jak přivést děti ke čtení?

autor Lenka Zlatníková -
Počet odpovědí: 6

Toto téma je hojně diskutované a existuje celá řada studií, které se mu věnují. V několika větách se nedá komplexně popsat, proto následující řádky jsou mým zjednodušených shrnujícím pohledem.

Děti si přinášejí vztah k četbě z rodinného prostředí. V rodinách, kde se čte (rodiče dětem pravidelně četli a sami rodiče si čtou) mají děti cestu ke čtení připravenou a sáhnou po knize častěji než děti z rodin, kde tomu tak není. Učitelé pracují s dětmi z různých prostředí a prvostupňový kolektiv je tou nejpestřejší směsí rodinných zázemí (nepočítáme-li mateřské školy), se kterou se pedagog může setkat. Jistě se tak ve třídě najdou děti, které nečtou, nemají chuť číst, nevidí důvod ke čtení, čtení je nudí, čtení je nezajímá, čtení jim nejde…

Jak tyto děti přivést ke čtení?

Můj druhý příspěvek na tento navazuje a ráda bych jím založila diskusi o konkrétních knižních tipech pro prvostupňové čtenáře.

V odpovědi na Lenka Zlatníková

Re: Jak přivést děti ke čtení?

autor Barbora Hulanová -
Ahoj Leni, tvoje téma k diskusi mě velmi zaujalo. Problematiku týkají se čtení beru jako velmi aktuální.

Souhlasím s tebou, že si děti přinášejí z rodinného prostředí určité předpoklady pro čtení.

Můj osobní příběh je takový, že já jako malá měla velmi ráda, když mi někdo předčítal různé pohádky, či mi prohlížel alespoň knižní ilustrace. Toto se ve mně však cca kolem třetí třídy zlomilo s nástupem povinné četby. Čtení, pro mě nezajímavé, knížky bylo pro mě utrpením. Vím, že určité knihy by měl mít ve svém seznamu přečtené literatury každý, ale není na povinnou literaturu v takto nízkém věku brzy? Neodradí se tím zbytečně žák od čtení?

Já osobně bych ráda podnikla exkurzi s dětmi do knihovny, kde bychom společně s paní knihovnicí hledaly vhodné knížky pro děti a přiměly je k častější návštěvě knihoven. Dále jsem četla zajímavý článek o burze knih, kdy každé dítě přinese do třídy svou oblíbenou knížku, představí ji a poté si ji může s nějakým spolužákem vzájemně vyměnit - zní to moc fajn :)

Určitě i já budu moc ráda za jakýkoli jiný tip. :)
V odpovědi na Lenka Zlatníková

Re: Jak přivést děti ke čtení?

autor Simona Hrabáková -

Mou zkušeností na prvním stupni (jelikož přímo na prvním stupni neučím, mám aprobaci na 2. stupeň a střední školu, ale jsem na částečný úvazek jako vychovatelka v družině), kde jsou družiny vybaveny opravdu velkým množstvím knížek, a to pro různé věkové skupiny.

Paní vychovatelky (a já po jejich vzoru) po obědě v klidovém režimu dětem předčítají nebo nechávají předčítat starší děti těm mladším. Důležité je, aby si děti mohly vybrat, opravdu z pestrých žánrů (klasické pohádky, večerníčkové knihy ale i novější a dokonce neotřelé - životopisy youtuberů). Knihy v družině k dispozici jsou, a žáčci mají možnost po nich kdykoliv sáhnout (a ano, stává se to, pochopitelně u těch starších). To je podle mne také cesta, nejen vybavená školní knihovna (a to kvalitně a různorodě), ale i přímo třída, ve které se výuka nebo mimoškolní činnost odehrává. Ukázat dětem, že je to normální, a nechat je si vybrat a vyzkoušet tituly, ke kterým mají přístup.

V odpovědi na Lenka Zlatníková

Re: Jak přivést děti ke čtení?

autor Michaela Duchanová -
Ahoj,
jako dobrá alternativa mi v tomto případě přijde komixová knížka. Děti tolik nevnímají, že čtou a vypracují si tak určitý návyk. Poté jsem viděla, že paní učitelka věnovala jednu hodinu čj týdně (pátek), čtení konkrétní knihy na pokračování. Děti se celý týden těšily na pokračování, protože byly zvědavé, jak to dopadne. A v neposlední řadě je to vhodný výběr četby. Děti by měly mít možnost nahlédnout do mnoha žánrů, aby si samy byly schopné vybrat něco, co jim vyhovuje. (burza knih)
V odpovědi na Lenka Zlatníková

Re: Jak přivést děti ke čtení?

autor Janetta Mázlová -
Dobrý den,
u nás ve třídě jsme na nástěnku umístili papírový kmen listnatého stromu….každé dítě si zvolilo svoji barvu listu, na který napsalo název přečtené knihy, autora, ilustrátora a velmi stručný obsah. Tento list přišpendlily na korunu stromu….myslím, že je to velmi motivovalo k četbě, protože na ni chtěly umístit co nejvíce svých lístků.
V odpovědi na Lenka Zlatníková

Re: Jak přivést děti ke čtení?

autor Michaela Kozáková -
Dobrý den, z vlastní zkušenosti také vím, že se mi osvědčilo na zeď pověsit velkou papírovou knihovnu, kterou děti mají za celý školní rok naplnit. Když pak dítě přečte knížku, kterou následně přednese před třídou, tak na barevný obdélník napíše autora a název knihy, může napsat i svoje jméno, a nalepí to do knihovny. Takto se nám knihovna naplnila za celý rok a dětem se to moc libilo.
V odpovědi na Lenka Zlatníková

Re: Jak přivést děti ke čtení?

autor Barbora Hálková -
Dobrý den, ráda bych na příspěvek reagovala z pohledu školní družiny.
Vzhledem k současným opatřením je v každé třídě družiny méně dětí, než by bylo normálně a je tak lehčí věnovat se jim individuálně. Měla jsem třídu 8 chlapců z první třídy, které bavilo v podstatě jen lego a počítačové hry. Jejich třídní učitelka prosila, abychom s nimi zkusili nějaké čtení, protože jim to v hodinách moc nešlo. Zkusili jsme to tedy každý den po obědě, chlapci si sedli na koberec do kruhu a četli si pro sebe navzájem. Hráli jsme s příběhy i hry- napsala jsem jim jen začátek a oni si postupně domýšleli, jaké bude pokračování, což je donutilo soustředit se a porozumět tomu, co přečetli.
Nakonec mě neskutečně potěšilo, když poslední den praxe za mnou přiběhl jeden z chlapců a chlubil se, že už doma mamince přečetl celou knížku sám a bavilo ho to :)