a) Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.
NE- není dána priorita kdo za koho se postaví ( např. dle velikosti)
b) Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.
NE- Franta je první, Lucka poslední, není dáno kritérium, jaký vztah následuje, dle čeho...
c) Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.
NE- řada je mylná, není zde dáno kritérium porovnávání
d) Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž, než lustr.
ANO- je dán vztah mezi lustrem a šátečkem, je zde proces, priorita i výsledek
e) Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …
ANO- je jedno , jestli jsou děti v prostoru, nebo vedle sebe, je jasně vymezen vztah kdo je nejblíž, kdo potom a kdo pak
f) To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.
Ano- lze porovnat časové uspořádání
g) Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.
Ne - Toník je z VÁS nejstarší a Baruška nejmladší, kdo je mladší než Toník kromě Barušky?....
h) Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.
NE- není lineární uspořádání, není určen výsledek seřazení. ( Bude větší počet barev jako první?)
i) Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.
NE- neporovnáváme, zjistíme, že pod stolem je nějaká věc