DMG 1 - Nultý úkol: uspořádání

DMG 1 - Nultý úkol: uspořádání

autor Jana Medlová -
Počet odpovědí: 2
  1. Z následujících situací vyberte ty, kde se jedná o ostré lineární uspořádání a kde ne a své tvrzení zdůvodněte. Sledujte různé JEDNOTLIVÉ SITUACE spolu nesouvisející.

a)          Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.

NE. Toto není ostré lineární uspořádání. Není dáno kritérium, podle kterého se mají děti seřadit.

b)          Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.

NE. Toto není ostré lineární uspořádání. Není dán vztah, který by určil konkrétní postavení dětí v řadě.

c)           Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.

NE. Toto není ostré lineární uspořádání. Uspořádání musí být jednoznačně dáno. Tady si děti mohou stoupnout v různém pořadí.

d)          Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž než lustr.

NE. Nejedná se o ostré lineární uspořádání. Tady jde o třídění Je/Není (šátek níže než lustr).

e)           Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …

ANO. Toto je ostré lineární uspořádání, pokud nestojí dvě děti ve stejné vzdálenosti od učitelky. Je dán vztah, mezi dětmi. První je blíže k učitelce než všichni ostatní. Druhé je od učitelky dál než první a blíže než zbylé děti. Třetí je dál než druhé dítě a blíž než všechny zbylé děti…atd.

f)            To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.

ANO. Toto je ostré lineární uspořádání, pokud se nenastane situace, že se dvě děti obují ve stejném čase. Stejně jako v předchozím i v tomto případě dokážeme přesně určit pořadí dětí. První se obuje dřív než všichni ostatní. Druhý se obuje pomaleji než první a rychleji než všechny zbylé děti…atd.

g)          Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.

NE. Toto není ostré lineární uspořádání. Není dán vztah mezi ostatními dětmi. Je pouze určeno, kdo je nejstarší a kdo nejmladší. Také není dáno, kdo by byl první v řadě. Jestli nejstarší nebo nejmladší.

h)          Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.

NE. Toto není ostré lineární uspořádání. Není dáno, jestli si děti mají stoupnout od nejmenšího počtu barev nebo opačně. Také může nastat situace, že několik dětí bude mít na obrázku stejný počet barev.

i)            Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.

NE. Toto není ostré lineární uspořádání. Není dané žádné kritérium posloupnosti věcí pod stolem.

 

V odpovědi na Jana Medlová

Re: DMG 1 - Nultý úkol: uspořádání

autor Jana Dolečková -
Zajímalo by mě, zda se jedná o ostré lineární uspořádání , pokud by se stalo v příkladu f) že by děti při zavazování skončily ve stejný čas?. Tato situace není v textu zmíněná ale musíme sní počítat.
V odpovědi na Jana Dolečková

Re: DMG 1 - Nultý úkol: uspořádání

autor Kristýna Ježková -
Já si myslím, že Jana Medlová to má vysvětlené dobře. Pokud nastane situace, že se dvě děti obují stejně rychle nebo že stojí od učitelky stejně daleko, nejedná se o ostré lineární uspořádání, protože tyto dvojice nemůžeme porovnat.