Dítě, které nemluví

Dítě, které nemluví

autor Alena Vaškovičová -
Počet odpovědí: 2

Dobrý den, ahoj.

V předešlých letech jsem byla na praxi v mateřské škole, konkrétněji ve speciální třídě. Ve třídě se nacházela spousta dětí, které měly nějakou poruchu. Ale byla tu jedna dívka, která mě zajímala asi nejvíce. S rodiči komunikovala normálně, ale ve školce neřekla ani slovo. Nezdravila, neděkovala, celkově nemluvila, za mojí měsíční praxi jsem od ní neslyšela ani jedno slovo. Rodiče nechápali, proč to tak je, protože s nimi je prý dost výřečná. Jak byste reagovali? Já zkoušela různé povídací hry, diskuzní kruhy, kde každý mluvil zvlášť, ale samozřejmě jsme ji nemohli nutit. I když jsme zpívali, tak bohužel ani to nefungovalo. Nechali byste to volně plynout nebo byste se snažili, ať promluví. Přeci jen zdravit a děkovat je základ a když ani to neřekla, tak jsem byla v rozpacích a nevěděla jsem, co dělat.

Díky za jakoukoliv radu, Ála V.

V odpovědi na Alena Vaškovičová

Re: Dítě, které nemluví

autor Klára Fořtová -
Dobrý večer,
bohužel i já jsem se s tímto setkala na své praxi v MŠ a je to opravdu běh na dlouhou trať.
Jednalo se tehdy o chlapce, který doma komunikoval normálně, ale v MŠ jen zřídka. Nejčastěji komunikoval s jeho nejlepším kamarádem, se zbytkem třídy občas a paní učitelce odpovídal pouze na věci, které byli opravdu nutné. Začátky s ním byly těžké, byl problém jej zapojit do jakékoliv činnosti a pokud se jednalo o hru, kde se mluvilo, tak se nevyjadřoval, nespolupracoval a paní učitelka ho často vyřazovala z her. On ale s vyřazením neměl problém, naopak si to užíval. Při ranních spontánních činnostech sedával sám na křesle a já za ním často chodila a pokoušela se ho rozmluvit. Nakonec se mi to povedlo, když přišlo na téma ,,nejoblíbenější hračka, MARVEL a domácí mazlíček“. Pokud jsem se s ním bavila o tématech, která ho zajímala a bavila, mluvil rád a otevřeně. Takže toto bych doporučovala já, zkusit si s dítětem promluvit o samotě a najít téma, které ho zajímá a s tím například pracovat i při výběru činností a her. Jakmile se v nějaké činnosti bude vyskytovat něco, k čemu tento žák bude mít opravdu blízko, bude se chtít s vysokou pravděpodobností zapojit víc a může být i o něco aktivnější.
Klára Fořtová
V odpovědi na Alena Vaškovičová

Re: Dítě, které nemluví

autor Klára Svobodová -
Ahoj Álo.
musím říct, že mě tvůj problém zaujal. Mám totiž podobnou zkušenost, nemůžu ti, ale říct v čem je problém. Myslím si, že je to dáno rodiči, kteří asi nejsou k dívce zcela kompetentní. Mohou to být i takový rodiče, kteří nám učitelkám mohou lhát, ale to nemůžeme nějak dokázat. Nevíme přesně jaká je jejich sociální situace a jaké jsou přesné podmínky výchovy. Pokud je v tom problém logopedický, měla by jí učitelka nebo ředitelka MŠ poslat do pedagogicko-psychologické poradny a nebo zvolit nějakou jinou logopedickou péči. Také jsem byla na praxích v mateřské škole, konkrétně tedy ve speciální třídě pro děti s vadami řeči. Byla jsem tam za sebou dva roky po sobě a první rok praxe jsem poznala velmi šikovného a bystrého chlapce, který ale vůbec nemluvil. Byl hodně snaživý, stále zkoušel něco vyslovovat. Dokonce za tu dobu, kdy jsem tam byla se naučil několik hlásek. Dokázal říci alespoň díky a začal chodit na logopedii. Měla jsem neskutečnou radost z těchto malých krůčků, které dokázal. Měly jsem ale menší problém s maminkou chlapce, která tvrdila, že doma mluví. Nemůžeme toto dokázat a tak jsme s ním neustále dál a dál pracovaly. Po dalším roce se znova zlepšil, dokázal poděkovat, omluvit se, pozdravit. U chlapce pomáhal pohyb na rozmluvení, měl radost z toho, že mohl něco dokázat. Doufám, že dnes už mluví naplno a ve škole, že je stejně tak šťastný jako právě v naší třídě MŠ.
Nevím jestli jsem ti poradila, spíše jsem se podělila o své zkušenosti, které by se měly dále rozšiřovat.
Krásný den, Klárka.