Role školy

Role školy

autor Zuzana Kučerová -
Počet odpovědí: 3

Upozornit na možnost rizikového chování ve škole může v podstatě kdokoli, kdo si všimne - nejen oběť, ale i spolužáci, žáci jiné třídy, vyučující, rodiče nebo další rodinní příslušníci, kolemjdoucí.  Upozornění může být směřováno jakémukoli pracovníku školy (není tedy nutné orientovat se v kompetencích pracovníků ve škole a zjišťovat, "komu co náleží") - vyučující, třídní, ředitel, sekretářka, družinářka - informace je předána kompetentnímu pracovníkovi (zde už se předpokládá znalost vnitřní struktury školy) - třídní učitel, metodik prevence. 

Minimální kladnou reakcí na upozornění je zahájení cíleného pozorování situace. Signál "možná se něco děje", budeme to pozorněji sledovat a dáme si vědět. Do této úvodní diagnostiky by měli být zařazeni všichni pracovníci školy, kterých se situace může týkat - třídní učitelka, další vyučující ve třídě, asistent pedagoga, dozor na chodbě nebo jídelně, družinářka apod. 

V případě vypozorování náznaků nebo přímých ukazatelů rizikového chování zahájí školní poradenské pracoviště konkrétní kroky dle metodiky vztahující se příslušnému jevu.

V konečném důsledku popírání přítomnosti patologických jevů na půdě školy vede ke špatné atmosféře ve škole, jak mezi žáky, tak ve vztazích učitelé - žáci, zároveň i pedagogickém sboru. Tato atmosféra dříve nebo později prosákne i na veřejnost, takže ani zdánlivá ochrana jména školy se nekoná. Šikana a další případy rizikového chování jsou běžné napříč celou populací, nevyhýbají se tedy ani školnímu věku a přístup - strategie "my u nás šikanu řešit nemusíme, protože ji u nás nemáme" je spíše strkání hlavy do písku a nezájem o pochopení a věnování se dynamice dětských skupin.

Varianta "ano, máme odborníky a metodiku pro zvládání nepříznivých situací ve škole a umíme jich vhodně využít" je dlouhodobě udržitelnější.

260 slov

V odpovědi na Zuzana Kučerová

Re: Role školy

autor Zuzana Kučerová -
V příběhu je situace ve škole zmíněna spíše okrajově, s větším důrazem na smysl a průběh terapií. Práce na rozvoji osobnosti maminky i dcery je obdivuhodná, ale pokud se na přístupu školy k dění mezi žáky nic nezměnilo, upřímně nechápu, že maminka nechala dceru pokračovat v docházce do této konkrétní ZŠ..

51 slov

V odpovědi na Zuzana Kučerová

Re: Role školy

autor Sabine Cvejn Malá -
Také mě to zarazilo - upřímně, jsem rodičem 3 kluků, z toho jeden je v 9. třídě ZŠ. Pokud by si zažil šikanu na vlastní kůži a škola k tomu přistupovala tak, jak je uvedeno v příběhu, nenechala bych na nich nit suchou a syna dala do jiné školy. Zvláště, když byla holčička ještě v takto nízkém ročníku, pořád by zapadla i do nové školy a nového prostředí. Na druhou stranu, máme z podcastu jen minimum informací a neznáme celý příběh, těžko říct, co matku k tomu vedlo, nechat dceru ve škole, kde zažila šikanu. Třeba je z malého města a je to jediná a nejbližší škola, třeba nemám finance na zajistění dojíždění do jiné školy, ...

115 slov

V odpovědi na Zuzana Kučerová

Re: Role školy

autor Eva Čmuhařová -
"V konečném důsledku popírání přítomnosti patologických jevů na půdě školy vede ke špatné atmosféře ve škole, jak mezi žáky, tak ve vztazích učitelé - žáci, zároveň i pedagogickém sboru. Tato atmosféra dříve nebo později prosákne i na veřejnost.............."

Bohužel, jsem toto zažila ve vlastní praxi, kdy minulé vedení naší školy, se snažilo vždy vše ututlat, problémy ve třídách se zlehčovala a nic se neřešilo, metodik prevence byl je přes papíry.... Nyní už vše funguje jak má a myslím si, že ve škole vládne i lepší atmosféra....děti mají k nám, učitelům, větší důvěru....

92 slov