Topic outline
- This topic
Závěrečná práce (zkouška)
Pro závěrečnou práci si zvolíte konkrétní problém související se sociální patologií resp. rizikovým chováním ve společnosti. Práci zpracujete na základě přečteného článku (povinný úkol 2) a doporučené literatury ke kurzu. Pozor, nepopisujete celý fenomén (např. poruchy příjmu potravy nebo mentální anorexie, ale konkrétní dílčí problém na základě četby). Je vhodné zvolit téma, které využijete v dalším studiu (bakalářská práce, příprava na státnice).
Náležitosti práce:
Práce bude obsahovat tři základní části (mohou být dále členěné dle potřeby): úvod (stručně obecnější východiska, zasazení do kontextu, formulace vaší teze/problému, kterému se budete věnovat), analýza tohoto problému (např. jak se doposud zkoumal, co nového přinesl vámi nastudovaný text ve srovnání s učebnicemi, pro a proti/kritika), závěr (k čemu jste dospěl/a? Jak lze vámi nastudované informace dále využít - pro další výzkum, pro praxi);
Více ke struktuře eseje: Structuring a text around the three-part essay:
Formální požadavky:
- dodržování pravidel citací (uvádění všech zdrojů v textu, odlišení přímých/nepřímých citací, primárních/sekundárních zdrojů, seznam zdrojů v seznamu na konci)
- gramaticky správně, bez častých překlepů atp.
- důvěryhodné akademické zdroje (ne populárně naučné publikace a libovolné webové stránky)
Délka textu:
Maximálně 2-3 normostrany (normostrana 1.800 znaků vč. mezer)
Požadavky na zdroje:
Minimálně 2 zdroje, optimálně 3-4 a alespoň jeden anglicky. Kladete důraz na klíčové hlavní sdělení (propojení prostudovaného textu s materiály z kurzu) a konkrétní závěr. Delší texty je nezbytné zkrátit, texty s absencí zdrojů či závažnými chybami (např. opisování rozsáhlých částí jiných textů) budou hodnoceny neprospěl/a.
Odevzdání viz termíny zkoušky v SISu. Práci můžete vložit s předstihem, pozdní odevzdání = propadlý termín.
Tipy na české odborné časopisy:
Československá psychologie, Psychologia a patopsychologia dieťata, E-psychologie, Psychologie pro praxi, Psychologie a její kontexty
Sociologický časopis, Naše společnost
Sociální práce/Sociálna práca, Forum sociální práce
Studia paedagogica, Orbis scholae
Prosím, věnujte pozornost tomuto textu a pravidlům citací. Doporučuji využívat styl "author-date" (ne poznámky pod čarou). Citovat je nutné vždy, kdy odkazujete na myšlenky/výzkumy jiných osob. Přímé citace (doslovný opis) je nutné vždy jasně označit (jiné písmo, uvedení čísla strany).
Zde prosím vkládejte stručný popis svého tématu pro závěrečnou práci pro zpětnou vazbu. Můžete pokládat i další otázky týkající se zpracování závěrečné práce. Prosím, uvádějte konkrétní informace o zdrojích (např link na článek, který chcete využít).
Vložení není povinné, ale velmi doporučuji vaše téma a zejména zdroje, které chcete použít, konzultovat.
- Receive a grade Receive a pass grade
Prosím vyplňte předtím, než odevzdáte vaši závěrečnou práci. Až polovina prací obsahuje chyby v citacích.
Organizační pokyny pro ZS 2020/2011
Distanční výuka dle rozvrhu v aplikaci ZOOM
Průběžná práce jsou stanoveny dva větší povinné úkoly (test, anotovaná bibliografie) a budu vám zadávat menší úkoly v návaznosti na přednášky (u příslušného tématu v Moodle, plnění bude také povinné).
V případě zájmu se můžete účastnit i pravidelné výuky v prezenčním studiu (pokyny zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6392#section-1), přednášky z denního studia budete mít k dispozici jako nahrávky - linky vkládám níže, pokud se jedná o videa, tak snadno vyhledáte na stream.cuni.cz
Základní koncepty (9.10. dopoledne)
Na úvod seznámíme se základními koncepty a přístupy k tématu sociální patologie.
Vybrané otázky k základním konceptům a teoriím budou součástí testu.
Doporučená četba (dostupné ve fakultní knihovně, publikace GRADA jsou dostupné i online přes Bookport):
Fischer, Škoda (2014). Sociální patologie. Kapitoly 1-3.
Jedlička a kol. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Sekce II, Kapitoly 1-4.
Záznam z přednášky: https://stream.cuni.cz/cs/Detail/6005
Další zdroje:
Bělík a kol. (2017). Slovník sociální patologie. Grada.
Sociologická encyklopedie (SOÚ AVČR, 2017)
Teorie rizikového chování/sociální patologie (9.10. dopoledne)
Teorie biologicko-psychologické
Teorie sociálně-psychologické
Teorie sociologické
Doporučené zdroje:
Stručné přehledy -
Škoda, Fisher (2017), kapitola 3.2 - pozor na nepřesnosti zejm. v psychologických přístupech
Jedlička a kol. (2015), kapitola 3
Komplexnější popisy vybraných teorií -
Oxford bibliographies - Criminology: https://www.oxfordbibliographies.com/page/criminology (zdroj dostupný pro PedF UK)
Stručné popisy teorií naleznete v prezentaci přiložené u předchozího tématu nebo na záznamu online přednášky.
- Start discussions: 1 Receive a grade
Rizikové chování v kontextu rodiny (9.10. odpoledne)
Příprava na tuto lekci:
Co se vám vybaví, když se řekne rodina? Co/koho si představíte?
Jak přemýšlíte nad tradiční - netradiční rodinou? Normální - nenormální rodinou? Co se vám s těmito pojmy asociuje?
Prvotní reflexi vašeho porozumění doplňte četbou kratších textů dr. Šárky Gjuričové, rodinné terapeutky (odkazy níže).
Vyhledejte a připravte si stručné informace o možných preventivních programech, které pracují s rodinami (tzn. příklady intervencí zaměřených na prevenci rizikového chování v rodině). Nalezené programy budete mít možnost prezentovat v rámci výuky.
Záznam z přednášky: https://stream.cuni.cz/cs/Detail/6005
Doporučená literatura:
Fischer, Škoda (2014). Kapitola 10. Sociálně patologické jevy spojené s prostředím rodiny.
Jedlička a kol. (2015). Kapitola I, část 2. Hlavní činitelé socializace
Gjuričová, Kubička (2009). Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Část II Rodiny, 4. Rodiny, jejich formy a proměny
Rizikové chování v kontextu školy
Další téma je věnováno vybraným problémovým jevům, se kterými se můžeme setkat ve školním prostředí.
Přidán link na video - přednáška k tématu poruchy chování z PS.
Přidán link na video - přednáška šikana + test
- po shlédnutí přednášky vypracujte krátký test na procvičení pojmů
- u úkolu vás poprosím kromě vlastní odpovědi také o vložení zpětné vazby na příspěvek někoho z vašich spolustudujících
Doporučená literatura:
Janošová a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Grada. - Zejména kapitoly 2, 3.
Jedlička a kol. (2015). Kapitola III, část 1 a 2., Kapitola V část 1 a 2.
Fischer, Škoda (2014). Kapitoly 6, 7, 8, 9.
- View Make forum posts: 1 Receive a grade
Stručná příručka seznamující se základními fakty o školním šikanování, předkládá i praktické tipy pro praxi.
Povinný úkol I: Test
Test bude probíhat online v týdnu od 9.11.2020
Pojmy k nastudování pro test:
sociální patologie
deviace, deviace primární, sekundární
norma/lita statistická, sociokulturní, skupiny, mediální, funkční, ideální
socializace primární, sekundární
stigmatizace
ne/formální sociální kontrola
základní zaměření a charakteristiky teorií biologických - psychologických - sociologických (obecně, pro test nejde o znalost jednotlivých teorií), příklady teorií (Cloningerova teorie temperamentu, teorie sociálního učení a teorie nálepkování/etiketizační teorie)
- View Receive a grade Receive a pass grade
Povinný úkol II.: Anotovaná bibliografie
1) Anotovaná bibliografie:
- Promyslete si na jaké téma budete chtít psát závěrečnou práci.
- Vyberte si jeden odborný článek vztahující se k vašemu tématu pro závěrečnou práci (odborný článek znamená, že bude obsahovat výzkumná zjištění - ideálně autoři prezentují svůj vlastní výzkum, doporučuji zvážit článek v angličtině nebo jiném cizím jazyce, články vyhledáváte např. zde: https://ezdroje.cuni.cz/). V případě nejasností se mnou výběr textu zkonzultujte.
- Článek si prostudujte a zpracujte k němu anotovanou bibliografii viz přiložené instrukce níže (originál v angličtině zde: https://student.unsw.edu.au/annotated-bibliography)
Rozsah: 1 normostrana (normostrana 1.800 znaků vč. mezer)
Anotovanou bibliografii ve finální verzi odevzdejte do 30.11.2020.
Rizikové chování mládeže - delikvence
V následující lekci navážeme na předchozí téma a podíváme se blíže na problémové chování mládeže, zejm. různé perspektivy náhledu na delikvenci, resp. kriminalitu mládeže.
Doporučená literatura:
Fischer, Škoda (2014). Kapitola 11.
Jedlička a kol. (2015). Část III, kapitola 4, část V, kapitola 3
Nielsen Sobotková a kol. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Kapitola 4, 5.
Duševní obtíže
Setkání je věnováno problematice duševního zdraví, konkrétně probereme některé důležité aspekty suicidálního chování a stigmatizaci osob s duševními obtížemi.