Rizikové chování
Osnova sekce
-
Distanční výuka probíhá dle rozvrhu:
Přednáška od 12.35 do 13.20 online prostřednictvím ZOOM - link na setkání níže (vždy stejný).
Seminář od 13.30 do 14.15 - způsob realizace se bude lišit od synchronní online výuky přes ZOOM, po samostatnou práci nad zadanými úkoly v Moodle. Bude vždy specifikováno pro daný týden.
Konzultace domlouvejte emailem: katerina.machovcova@pedf.cuni.cz, je možné domluvit konzultaci přes ZOOM.
Studijní materiály pokud to půjde, tak vložím k jednotlivým modulům. Některé knihy mohou být dostupné online přes aplikaci Bookport, základní knihovní výpujčka na fakultě funguje. Články lze stahovat přes ezdroje.cuni.cz.
-
Přednáška:
Seznámíme se základními koncepty a přístupy k tématu rizikového chování a sociální patologie.
- Základní pojmy budou předmětem testu
Doporučená četba (dostupné ve fakultní knihovně, případně Bookport):
- Fischer, Škoda (2014). Sociální patologie. Kapitoly 1-3.
- Jedlička a kol. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Sekce II, Kapitoly 1-4.
Další zdroje:
- Bělík a kol. (2017). Slovník sociální patologie. Grada.
- Sociologická encyklopedie (SOÚ AVČR, 2017).
Seminář:
- v tomto týdnu bude pokračovat setkání přes ZOOM (stejný link)
- úkol bude zadán v průběhu setkání (není příprava předem)
-
Přednáška + seminář
Tohoto setkání se zúčastní kolegyně z organizace NESEHNUTÍ a představí vám jejich vzdělávací program zaměřený na Zdravé partnerské vztahy. Program je určen pro mládež cca 15-20 let a nabízí soubor interaktivních cvičení, které lze využít ve výuce.
http://zenskaprava.cz/nabidka/vzdelavaci-program-zdrave-partnerske-vztahy-bez-nasili/
Příprava:
Na tuto lekci je potřeba krátká příprava - viz 3 soubory níže.
Záznam:
https://stream.cuni.cz/cs/Detail/6062
-
Přednáška:
Podíváme se na přehled teorií zabývajících se vznikem rizikového chování a sociální patologie:
- Teorie biologicko-psychologické
- Teorie sociálně-psychologické
- Teorie sociologické
Doporučené zdroje:
Stručné přehledy -
Škoda, Fisher (2017), kapitola 3.2 - pozor na nepřesnosti zejm. v psychologických přístupech
Jedlička a kol. (2015), kapitola 3
Komplexnější popisy vybraných teorií -
Oxford bibliographies - Criminology: https://www.oxfordbibliographies.com/page/criminology (zdroj dostupný pro PedF UK)
Doplňkový odborný článek viz níže
Příprava:
- dobrovolně doporučuji pročíst vybrané texty k teoriím viz výše, v přednášce na ně budu částečně navazovat a částečně doplním z dalších zdrojů; lze si vybrat jednu teorii a k ní si přečíst více, dohledat si samostatně další informace
Seminář:
Úkol v návaznosti na prezentaci vybraných teorií.
-
Co se vám vybaví, když se řekne rodina? Co/koho si představíte?
Jak přemýšlíte nad tradiční - netradiční rodinou? Normální - nenormální rodinou? Co se vám s těmito pojmy asociuje?
Prvotní reflexi vašeho porozumění můžete doplnit četbou kratších textů dr. Šárky Gjuričové, rodinné terapeutky (odkazy níže).
Na tyto otázky navážeme v průběhu setkání, a následně se zaměříme na vybrané rizikové jevy v rodinném prostředí.
Doporučená literatura:
Fischer, Škoda (2014). Kapitola 10. Sociálně patologické jevy spojené s prostředím rodiny.
Jedlička a kol. (2015). Kapitola I, část 2. Hlavní činitelé socializace
Gjuričová, Kubička (2009). Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Část II Rodiny, 4. Rodiny, jejich formy a proměny
Níže naleznete záznam vstupní přednášky a prezentaci, kterou jsme stihli probrat.
-
Přednáška:
Pokračování na téma rizikové chování v kontextu rodiny, zaměření na negativní zážitky v dětství (adverse childhood experiences) a vývojovou traumatickou poruchu.
Seminář:
Viz úkol v návaznosti na článek Štěpánek, Schmidtová, Čermák (2019).
-
Synchronní online výuka není.
V tomto týdnu bude probíhat 1. průběžný úkol: test a zároveň máte prostor pro přípravu 2. průběžného úkolu: anotovaná bibliografie.
- test bude probíhat online
- anotovanou bibliografii budete krátce prezentovat v následujících týdnech (v průběhu seminářů), ideálně tak, abyste propojili svůj text s tématem lekce (viz níže)
-
Prosím o stručnou zpětnou vazbu ke kurzu - jak vám vyhovuje způsob výuky, jaké nástroje považuje za efektní (např. ankety, skupinové diskuse v zoomu), co vám nevyhovuje, co postrádáte... uvítám konkrétní nápady a doporučení. Díky, K.
-
- vyhodnotíme úkol zadaný na předcházejícím setkání
- zhodnotíme test
- zpětná vazba na dosud probíraná témata
- zadání úkolu anotovaná bibliografie, prezentace anotované bibliografie
-
Dnešní lekce je hodně diskusní a není nahrávaná. Pokud jste se nemohli zúčastnit a máte nějaké dotazy, tak se mi prosím ozvěte individuálně.
-
Pojmy k nastudování pro test:
sociální patologie
deviace, deviace primární, sekundární
norma/lita statistická, sociokulturní, skupiny, mediální, funkční, ideální
socializace primární, sekundární
stigmatizace
ne/formální sociální kontrola
základní zaměření a charakteristiky teorií biologických - psychologických - sociologických
teorie (znát autora/y a základní myšlenku/princip teorie): teorie etiketizace/nálepkování (labelling), teorie charakteru a temperamentu podle Cloningera, teorie sociálního učení Bandura
-
-
1) Anotovaná bibliografie:
- Promyslete si na jaké téma budete chtít psát závěrečnou práci.
- Vyberte si jeden odborný článek vztahující se k vašemu tématu pro závěrečnou práci (odborný článek znamená, že autoři prezentují vlastní výzkumná zjištění, doporučuji zvážit článek v angličtině nebo jiném cizím jazyce, články vyhledáváte např. zde: https://ezdroje.cuni.cz/). V případě nejasností se mnou výběr textu zkonzultujte.
- Článek si prostudujte a zpracujte k němu anotovanou bibliografii viz přiložené instrukce níže (originál v angličtině zde: https://student.unsw.edu.au/annotated-bibliography)
Rozsah: 1 normostrana (normostrana 1.800 znaků vč. mezer)
2) Součástí úkolu je prezentace na semináři - průběžně do konce výuky. Prosím, napište mi email, jakmile budete připraveni prezentovat, domluvíme se na konkrétním datumu. V případě potřeby prezentaci vyhradíme 1-2 lekce ke konci kurzu.
-
-
Toto setkání věnujeme vybraným problémovým jevům, se kterými se můžeme setkat ve školním prostředí.
Doporučená literatura - knihy plus online dokumenty níže:
Jedlička a kol. (2015). Kapitola III, část 1 a 2., Kapitola V část 1 a 2.
Fischer, Škoda (2014). Kapitoly 6, 7, 8, 9.
Úkol:
- pročíst doporučenou literaturu k tématu poruch chování
- další úkol je připojen k příští lekci, můžete na vyplnění začít pracovat již nyní (může sloužit jako příprava na lekci věnovanou šikaně, dle vašich časových možností lze vyplnit až po lekci příští týden)
-
Navážeme na kontext rizikového chování ve škole a podíváme se blíže na šikanu ve školním prostředí.
Informace:
V tomto týdnu neproběhne synchronní online setkání.
- Přednáška je předtočena níže, po shlédnutí si prosím udělejte krátký test
- Podívejte se prosím také na videa, na která v prezentaci odkazuju
- Vypracujte úkol a napište zpětnou vazbu alespoň k jednomu z příspěvků od vašich spolustudujících
Doporučená literatura:
Janošová a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Grada. - Zejména kapitoly 2, 3.
-
Stručná příručka seznamující se základními fakty o školním šikanování, předkládá i praktické tipy pro praxi.
-
- Proběhne online přednáška na Zoomu.
- Prosím, hlaste se průběžně k prezentaci Anotované bibliografie. Pokud chcete, můžete také prezentaci natočit jako video předem a ostatním ji sdílet.
Doporučená literatura k tématu lekce:
Nielsen Sobotková a kol. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Kapitola 4, 5.
-
Setkání je věnováno problematice duševního zdraví, konkrétně probereme některé důležité aspekty suicidálního chování a stigmatizaci osob s duševními obtížemi.
-
Tato lekce je vyhrazená na prezentace vašich anotovaných bibliografií. Úkol však můžete splnit již dříve připojením své prezentace k relevantnímu tématu lekce.
Hlaste se prosím emailem k termínu (buď 21.12. nebo 4.1.), případně lze splnit tak, že prezentaci nahrajete a nasdílíte mi ji.
-
Dokončíme prezentace anotované bibliografie.
Budeme konzultovat závěrečné práce: připravte si zformulovaný problém, kterému se budete věnovat na základě prostudovaného článku (může se jednat např. o dílčí výzkumné zjištění, kterým se článek zabýval). Probereme náležitosti práce, pracovní verze lze konzultovat před odevzdáním.
-
Pro závěrečnou práci si zvolíte konkrétní problém související se sociální patologií resp. rizikovým chováním ve společnosti. Práci zpracujete na základě přečteného článku (povinný úkol 2) a doporučené literatury ke kurzu. Pozor, nepopisujete celý fenomén (např. poruchy příjmu potravy nebo mentální anorexie, ale konkrétní dílčí problém na základě četby). Je vhodné zvolit téma, které využijete v dalším studiu (bakalářská práce, příprava na státnice).
Náležitosti práce:
Práce bude obsahovat tři základní části (mohou být dále členěné dle potřeby): úvod (stručně obecnější východiska, zasazení do kontextu, formulace vaší teze/problému, kterému se budete věnovat), analýza tohoto problému (např. jak se doposud zkoumal, co nového přinesl vámi nastudovaný text ve srovnání s učebnicemi, pro a proti/kritika), závěr (k čemu jste dospěl/a? Jak lze vámi nastudované informace dále využít - pro další výzkum, pro praxi);
Více ke struktuře eseje: Structuring a text around the three-part essay:
Formální požadavky:
- dodržování pravidel citací (uvádění všech zdrojů v textu, odlišení přímých/nepřímých citací, primárních/sekundárních zdrojů, seznam zdrojů v seznamu na konci)
- gramaticky správně, bez častých překlepů atp.
- důvěryhodné akademické zdroje (ne populárně naučné publikace a libovolné webové stránky)
Délka textu:
Maximálně 2-3 normostrany (normostrana 1.800 znaků vč. mezer)
Požadavky na zdroje:
Minimálně 2 zdroje, optimálně 3-4 a alespoň jeden anglicky. Kladete důraz na klíčové hlavní sdělení (propojení prostudovaného textu s materiály z kurzu) a konkrétní závěr. Delší texty je nezbytné zkrátit, texty s absencí zdrojů či závažnými chybami (např. opisování rozsáhlých částí jiných textů) budou hodnoceny neprospěl/a.
Odevzdání viz termíny zkoušky v SISu. Práci můžete vložit s předstihem, pozdní odevzdání = propadlý termín.
Tipy na české odborné časopisy:
Československá psychologie, Psychologia a patopsychologia dieťata, E-psychologie, Psychologie pro praxi, Psychologie a její kontexty
Sociologický časopis, Naše společnost
Sociální práce/Sociálna práca, Forum sociální práce
Studia paedagogica, Orbis scholae
-
Prosím, věnujte pozornost tomuto textu a pravidlům citací. Doporučuji využívat styl "author-date" (ne poznámky pod čarou). Citovat je nutné vždy, kdy odkazujete na myšlenky/výzkumy jiných osob. Přímé citace (doslovný opis) je nutné vždy jasně označit (jiné písmo, uvedení čísla strany).