Osnova sekce

  • Distanční výuka probíhá dle rozvrhu:

    Přednáška od 12.35 do 13.20 online prostřednictvím ZOOM - link na setkání níže (vždy stejný). 

    Seminář od 13.30 do 14.15 - způsob realizace se bude lišit od synchronní online výuky přes ZOOM, po samostatnou práci nad zadanými úkoly v Moodle. Bude vždy specifikováno pro daný týden. 

    Konzultace domlouvejte emailem: katerina.machovcova@pedf.cuni.cz, je možné domluvit konzultaci přes ZOOM. 

    Studijní materiály pokud to půjde, tak vložím k jednotlivým modulům. Některé knihy mohou být dostupné online přes aplikaci Bookport, základní knihovní výpujčka na fakultě funguje. Články lze stahovat přes ezdroje.cuni.cz.

  • Přednáška:

    Seznámíme se základními koncepty a přístupy k tématu rizikového chování a sociální patologie.

    • Základní pojmy budou předmětem testu 

    Doporučená četba (dostupné ve fakultní knihovně, případně Bookport): 

    • Fischer, Škoda (2014). Sociální patologie. Kapitoly 1-3. 
    • Jedlička a kol. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Sekce II, Kapitoly 1-4.

    Další zdroje:

    Seminář:

    - v tomto týdnu bude pokračovat setkání přes ZOOM (stejný link)

    - úkol bude zadán v průběhu setkání (není příprava předem)

     

  • Přednáška + seminář

    Tohoto setkání se zúčastní kolegyně z organizace NESEHNUTÍ  a představí vám jejich vzdělávací program zaměřený na Zdravé partnerské vztahy. Program je určen pro  mládež cca 15-20 let a nabízí soubor interaktivních cvičení, které lze využít ve výuce.

    http://zenskaprava.cz/nabidka/vzdelavaci-program-zdrave-partnerske-vztahy-bez-nasili/

    Příprava:

    Na tuto lekci je potřeba krátká příprava - viz 3 soubory níže. 

    Záznam:

    https://stream.cuni.cz/cs/Detail/6062

  • Přednáška:

    Podíváme se na přehled teorií zabývajících se vznikem rizikového chování a sociální patologie:

    • Teorie biologicko-psychologické
    • Teorie sociálně-psychologické
    • Teorie sociologické

    Doporučené zdroje:

    Stručné přehledy -

    Škoda, Fisher (2017), kapitola 3.2 - pozor na nepřesnosti zejm. v psychologických přístupech

    Jedlička a kol. (2015), kapitola 3

    Komplexnější popisy vybraných teorií -

    Oxford bibliographies - Criminology: https://www.oxfordbibliographies.com/page/criminology (zdroj dostupný pro PedF UK)

    Doplňkový odborný článek viz níže

    Příprava: 

    - dobrovolně doporučuji pročíst vybrané texty k teoriím viz výše, v přednášce na ně budu částečně navazovat a částečně doplním z dalších zdrojů; lze si vybrat jednu teorii a k ní si přečíst více, dohledat si samostatně další informace

    Seminář:

    Úkol v návaznosti na prezentaci vybraných teorií.

  • Co se vám vybaví, když se řekne rodina? Co/koho si představíte?

    Jak přemýšlíte nad tradiční - netradiční rodinou? Normální - nenormální rodinou? Co se vám s těmito pojmy asociuje? 

    Prvotní reflexi vašeho porozumění můžete doplnit četbou kratších textů dr. Šárky Gjuričové, rodinné terapeutky (odkazy níže). 

    Na tyto otázky navážeme v průběhu setkání, a následně se zaměříme na vybrané rizikové jevy v rodinném prostředí. 

    Doporučená literatura:

    Fischer, Škoda (2014). Kapitola 10. Sociálně patologické jevy spojené s prostředím rodiny.

    Jedlička a kol. (2015). Kapitola I, část 2. Hlavní činitelé socializace

    Gjuričová, Kubička (2009). Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Část II Rodiny, 4. Rodiny, jejich formy a proměny

    Níže naleznete záznam vstupní přednášky a prezentaci, kterou jsme stihli probrat. 

  • Přednáška:

    Pokračování na téma rizikové chování v kontextu rodiny, zaměření na negativní zážitky v dětství (adverse childhood experiences) a vývojovou traumatickou poruchu.

    Seminář:

    Viz úkol v návaznosti na článek Štěpánek, Schmidtová, Čermák (2019).

  • Synchronní online výuka není.

    V tomto týdnu bude probíhat 1. průběžný úkol: test a zároveň máte prostor pro přípravu 2. průběžného úkolu: anotovaná bibliografie. 

    • test bude probíhat online
    • anotovanou bibliografii budete krátce prezentovat v následujících týdnech (v průběhu seminářů), ideálně tak, abyste propojili svůj text s tématem lekce (viz níže)
    • vyhodnotíme úkol zadaný na předcházejícím setkání
    • zhodnotíme test
    • zpětná vazba na dosud probíraná témata
    • zadání úkolu anotovaná bibliografie, prezentace anotované bibliografie
    • Dnešní lekce je hodně diskusní a není nahrávaná. Pokud jste se nemohli zúčastnit a máte nějaké dotazy, tak se mi prosím ozvěte individuálně.

  • Pojmy k nastudování pro test:

    sociální patologie

    deviace, deviace primární, sekundární

    norma/lita statistická, sociokulturní, skupiny, mediální, funkční, ideální

    socializace primární, sekundární

    stigmatizace

    ne/formální sociální kontrola

    základní zaměření a charakteristiky teorií biologických - psychologických - sociologických 

    teorie (znát autora/y a základní myšlenku/princip teorie): teorie etiketizace/nálepkování (labelling), teorie charakteru a temperamentu podle Cloningera, teorie sociálního učení Bandura

    • 1) Anotovaná bibliografie:

      • Promyslete si na jaké téma budete chtít psát závěrečnou práci.
      • Vyberte si jeden odborný článek vztahující se k vašemu tématu pro závěrečnou práci (odborný článek znamená, že autoři prezentují vlastní výzkumná zjištění, doporučuji zvážit článek v angličtině nebo jiném cizím jazyce, články vyhledáváte např. zde: https://ezdroje.cuni.cz/). V případě nejasností se mnou výběr textu zkonzultujte.
      • Článek si prostudujte a zpracujte k němu anotovanou bibliografii viz přiložené instrukce níže (originál v angličtině zde: https://student.unsw.edu.au/annotated-bibliography)

               Rozsah: 1 normostrana (normostrana 1.800 znaků vč. mezer)

      2) Součástí úkolu je prezentace na semináři - průběžně do konce výuky. Prosím, napište mi email, jakmile budete připraveni prezentovat, domluvíme se na konkrétním datumu. V případě potřeby prezentaci vyhradíme 1-2 lekce ke konci kurzu. 

  • Toto setkání věnujeme vybraným problémovým jevům, se kterými se můžeme setkat ve školním prostředí. 

    Doporučená literatura - knihy plus online dokumenty níže: 

    Jedlička a kol. (2015). Kapitola III, část 1 a 2., Kapitola V část 1 a 2.

    Fischer, Škoda (2014). Kapitoly 6, 7, 8, 9.

    Úkol:

    - pročíst doporučenou literaturu k tématu poruch chování

    - další úkol je připojen k příští lekci, můžete na vyplnění začít pracovat již nyní (může sloužit jako příprava na lekci věnovanou šikaně, dle vašich časových možností lze vyplnit až po lekci příští týden)

  • Navážeme na kontext rizikového chování ve škole a podíváme se blíže na šikanu ve školním prostředí. 

    Informace:

    V tomto týdnu neproběhne synchronní online setkání. 

    - Přednáška je předtočena níže, po shlédnutí si prosím udělejte krátký test

    - Podívejte se prosím také na videa, na která v prezentaci odkazuju

    - Vypracujte úkol  a napište zpětnou vazbu alespoň k jednomu z příspěvků od vašich spolustudujících 

    Doporučená literatura:

    Janošová a kol. (2016). Psychologie školní šikany.  Grada. - Zejména kapitoly 2, 3.

    • Proběhne online přednáška na Zoomu.
    • Prosím, hlaste se průběžně k prezentaci Anotované bibliografie. Pokud chcete, můžete také prezentaci natočit jako video předem a ostatním ji sdílet. 

    Doporučená literatura k tématu lekce:

    Nielsen Sobotková a kol. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Kapitola 4, 5. 

  • Setkání je věnováno problematice duševního zdraví, konkrétně probereme některé důležité aspekty suicidálního chování a stigmatizaci osob s duševními obtížemi. 

  • Tato lekce je vyhrazená na prezentace vašich anotovaných bibliografií. Úkol však můžete splnit již dříve připojením své prezentace k relevantnímu tématu lekce. 

    Hlaste se prosím emailem k termínu (buď 21.12. nebo 4.1.), případně lze splnit tak, že prezentaci nahrajete a nasdílíte mi ji. 

  • Dokončíme prezentace anotované bibliografie. 

    Budeme konzultovat  závěrečné práce: připravte si zformulovaný problém, kterému se budete věnovat na základě prostudovaného článku (může se jednat např. o dílčí výzkumné zjištění, kterým se článek zabýval). Probereme náležitosti práce, pracovní verze lze konzultovat před odevzdáním.

  • Zvýrazněno

    Pro závěrečnou práci si zvolíte konkrétní problém související se sociální patologií resp. rizikovým chováním ve společnosti. Práci  zpracujete na základě přečteného článku (povinný úkol 2) a doporučené literatury ke kurzu. Pozor, nepopisujete celý fenomén (např. poruchy příjmu potravy nebo mentální anorexie, ale konkrétní dílčí problém na základě četby). Je vhodné zvolit téma, které využijete v dalším studiu (bakalářská práce, příprava na státnice).  

    Náležitosti práce:

    Práce bude obsahovat tři základní části (mohou být dále členěné dle potřeby): úvod (stručně obecnější východiska, zasazení do kontextu, formulace vaší teze/problému, kterému se budete věnovat), analýza tohoto problému (např. jak se doposud zkoumal, co nového přinesl vámi nastudovaný text ve srovnání s učebnicemi, pro a proti/kritika), závěr (k čemu jste dospěl/a? Jak lze vámi nastudované informace dále využít - pro další výzkum, pro praxi);

    Více ke struktuře eseje: Structuring a text around the three-part essay: 

    Formální požadavky:

    - dodržování pravidel citací (uvádění všech zdrojů v textu, odlišení přímých/nepřímých citací, primárních/sekundárních zdrojů, seznam zdrojů v seznamu na konci)

    - gramaticky správně, bez častých překlepů atp.

    - důvěryhodné akademické zdroje (ne populárně naučné publikace a libovolné webové stránky)

    Délka textu:

    Maximálně 2-3 normostrany (normostrana 1.800 znaků vč. mezer)

    Požadavky na zdroje:

    Minimálně 2 zdroje, optimálně 3-4 a alespoň jeden anglicky. Kladete důraz na klíčové hlavní sdělení (propojení prostudovaného textu s materiály z kurzu) a konkrétní závěr. Delší texty je nezbytné zkrátit, texty s absencí zdrojů či závažnými chybami (např. opisování rozsáhlých částí jiných textů) budou hodnoceny neprospěl/a.  

    Odevzdání viz termíny zkoušky v SISu. Práci můžete vložit s předstihem, pozdní odevzdání = propadlý termín. 

    Tipy na české odborné  časopisy:

    Československá psychologie, Psychologia  a patopsychologia dieťata, E-psychologie, Psychologie pro praxi, Psychologie a její kontexty

    Sociologický časopis, Naše společnost

    Sociální práce/Sociálna práca, Forum sociální práce

    Studia paedagogica, Orbis scholae

    • Prosím, věnujte pozornost tomuto textu a pravidlům citací. Doporučuji využívat styl "author-date" (ne poznámky pod čarou). Citovat je nutné vždy, kdy odkazujete na myšlenky/výzkumy jiných osob. Přímé citace (doslovný opis) je nutné vždy jasně označit (jiné písmo, uvedení čísla strany).