Vývojová teorie řeší hlavně podmínky, ve kterých dítě vyrůstá, vyrůstalo.
Dle teorie si klademe hlavní otázku, jak byl chlapec vychováván před vstupem do předškolního vzdělávání. (jak vypadaly školky, které chlapec navštěvoval, kdo další měl na chlapce vliv). Kdo chlapce vychovával a jakým způsobem. (kdo a jak Pavlovi ublížil v předškolním věku, že je nálepkován a nikdo se ho nezastane) Co tak strašného Pavel udělal, že je z něho dítě, které tyranizuje okolí? Jaké jsou Pavlovy formativní zážitky? Jestliže prostředí, ve kterém Pavel vyrůstá je nevhodné pro výchovu dítěte, jak je možné, že dcery jsou bezproblémové.
Co bude dál s Pavlem? Bude se jeho chování stupňovat? Kam až je chlapec ochoten zajít ve svých činech. Je si vědom svého chování, které je vůči společnosti nevhodné? Oporu nemá v rodině, nezná žádné vlídné slovo. Doma má sparťanskou výchovu. Otec je násilník a po příjezdu z práce si na rodině vylévá zlost. Kdo je vzor pro Pavla. Otec nebo matka?
Do budoucna se řeší otázka jak s Pavlem pracovat, je možné jeho chování změnit? Jaké školní prostředí zvolit, aby se Pavel cítil bezpečně a mohl rozvíjet své kognitivní funkce?
Rozhodně by se danou problematikou měla zabývat OSPOD. Rodiče by měli navštívit poradnu, i když v případě otce a matky si myslím, že každá rada marná.
doporučuji shlédnou seriál Quicksand ( 6 dílů)