K příběhu jsem si zvolila behaviorální teorii – teorii sociálního učení. Hlavní myšlenkou behaviorální teorie je, že chování člověka je odrazem vlivu prostředí, které na něj působí. Klade důraz na učení pozorováním – člověk má naučené vzorce chování, které někde viděl – první vzorce chování si odnášíme z prostředí rodiny.
U Pavla je závažným problémem jeho agresivita vůči okolí – i vůči vlastní rodině. Dle behaviorální teorie může být zdrojem agresivity vysoká míra frustrace, snaha o zvýšené vzrušení, uplatnění naučených agresivních dovedností, neplnění očekávaných výsledků od okolí či špatné nastavení základních hodnot.
Pavel nemá ideální vzor ve svých rodičích. Matka nemá zaměstnání – nedává dobrý příklad svým dětem, co se týče morálních hodnot, zastávání povinností, dodržování nějakého řádu. Otec je doma jen jednou za dva týdny a Pavlovi pravděpodobně chybí mužský element v rodině. Když se už otec doma objeví, zastává pravidlo přísných trestů. Z toho mi vyplívá, že otec přijede, ukáže Pavlovi svoji agresi vůči němu a zase odjede. Pavlovo chování může být právě nápodobou chování jeho otce. Matka Pavla nezvládá, možná právě proto, že ve vztahu mezi matkou a otcem není všechno v pořádku. Otec může být na matku agresivní, slovo matky u otce nemá žádnou váhu – Pavel ji tedy také neposlouchá (napodobuje chování otce).
Vztah se sestrami také Pavel nemá dobrý – odraz vztahu muže a ženy od rodičů?
Matka už neví co s Pavlem dál, pravděpodobně rezignuje a nedává mu dostatek pozornosti – Pavel tak na sebe jistě chce hlavně upozornit.
Rodiče by s Pavlem měli navštívit psychologa a pomocí třeba i rodinné terapie vyřešit, odkud se bere jeho agresivní chování.
Otázky teorie: Kde byly počátky Pavlovi agrese? Co mohlo být spouštěčem Pavlových ataků v konkrétních situacích? Jak se řešily Pavlovy ataky? Jaké prostředí panuje v rodině – vztahy, finanční zabezpečení, výchovné postupy?