OSTRÉ LINEÁRNÍ USPOŘÁDÁNÍ - ÚKOL
a. Děti, postavte se do řady, hezky jeden za druhého.
Þ NE – v tomto případě zde není zadán žádný vztah, podle kterého se máme řídit
b. Františku, ty budeš první, a ty Lucinko, budeš poslední z celé třídy.
Þ NE – opět zde není zadán vztah, akorát víme, kdo bude první a kdo poslední
c. Děti, postavte se do řady od okna směrem ke dveřím.
Þ NE – děti nemají zadané kritérium, podle kterého se mají postavit (např. Postavte se do řady od okna směrem ke dveřím od největšího po nejmenší.)
d. Děti, na každou šprušli na žebřinách zavěste jeden šáteček a podíváme se, který z nich je níž než lustr.
Þ ANO – děti mají zkoumat zadaný vztah „níž než“
e. Děti, zastavte se, kde právě stojíte, a řekněte mi, kdo z vás je ke mně nejblíž, kdo potom a kdo pak, …
Þ ANO – je zde zadaný vztah „kdo je nejblíž, kdo potom,…“, děti porovnávají tento zadaný vztah
f. To jsem děti zvědavá, jak rychle se budete obouvat, podíváme se, kdo je rychlejší než kdo.
Þ ANO – jde o ostré lineární uspořádání, také je zde zadané kritérium a děti porovnají kdo je rychlejší než kdo
g. Tak děti, tady máme Toníka, ten je nejstarší, a Barušku, která je z vás nejmladší.
Þ NE – nejde o ostré lineární uspořádání, není zde určen vztah a děti nemají nic porovnávat ani zkoumat
h. Každé dítě drží v ruce svůj obrázek. Uspořádáme se podle počtu barev na obrázku.
Þ ANO – je zde zadaný vztah „více barev než“, také se děti mají uspořádat
i. Podívejte se na to, co všechno je pod stolem.
Þ NE – chybí zde vztah, podle kterého by děti mohly určit pořadí předmětů