Učíme se nápodobou

Učíme se nápodobou

autor Petra Millerová -
Počet odpovědí: 1

Příroda je důležitá pro vývoj dětí, ale ne každý rodič si to uvědomuje, či dítě přivede do kontaktu s přírodou až pozdě.

Jak uvádí autor, tak dítě vstupuje do přírody v předškolním věku, ale důležité je, aby se tam cítilo bezpečně. Proto je potřeba, aby jej rodič provázel už od dětství a nebyl „přehnaně opatrovnický“. Pokud by rodič provázel dítě přírodou a jen by jej upozorňoval na to, co všechno se mu může zlého stát, tak se dítě v přírodě nebude cítit bezpečně, ale v ohrožení.

 „Právě v předškolním věku  vstupuje často malé  dítě  poprvé  samostatně  do  přírody  (byť  zpravidla  na  dohled  rodiče).  Příroda  mu poskytuje  nepřeberné  množství  podnětů  -  a pokud  se  předškolák  cítí  dostatečně  jistě  a bezpečně, jsou členitá přírodní místa mimořádně multifunkčním prostředím pro intenzivní rozvoj jeho pohybových dovedností.“

Jako skautská vedoucí a vedoucí skautských táborů jsem se setkala s mnoha dětmi, jejichž rodiče se najednou rozhodli, že je příroda pro jejich dítě důležitá, ale pro většinu z nich bylo příliš pozdě, či to na ně všechno bylo příliš „rychlé“. Kromě nějakého upraveného venkovního hřiště či jejich zahrady za domem se s přírodou nesetkaly a najednou jim rodiče zabalili batůžek s buřtem a nožem a vyslali je s námi do lesa, aniž hleděli na počasí, či na pocity dítěte. Ještě horší varianta byla zapsat dítě do Junáka, nepouštět ho s námi o víkendy na výpravy, ale pak ho s námi na 14 dnů poslat na tábor do přírody, kde jsou úplně jiná pravidla a zázemí. A pak po dítěti chcete, aby nasbíralo dřevo, či si samo nalilo šťávu, ale ono má strach, že se zraní, že zakopne, že se škrábne do ruky a že ho píchne vosa. A není to jeho chyba! To rodiče v něm vykřesali jiskry strachu a pak ho „hodili do hluboké vody“.

Stále mám ale raději rodiče, kteří v určitý čas prohlédnou a uvědomí si, jak je příroda důležitá než ty, kteří mají k přírodě vztah špatný, či žádný a jen sedí doma u počítače. Děti se učí hlavně nápodobou, jak uvádí i sám autor. A já jako pedagog mám potom ve škole velké množství dětí, kterým je příroda úplně „ukradená“ a už je pozdě jejich názor změnit. Když jsem například vzala děti na Čabárnu (Naučné středisko ekologické výchovy s vlastní malou zoo) a oznámila jsem jim, že půjdeme tam i zpět pěšky, tak na mě málem volali policii. A to nepočítám jejich „oblečení dle počasí“. Někteří mi dokonce řekli, že jim mám zaplatit nové bílé Adidas boty, jelikož je měli nové.

„A  tak  si při své adaptaci na přírodní prostředí všímají,  jak  si  dospělý  umí  užít  čas trávený  v  přírodě,  čeho  se  bojí  a  jak  se  chová k okolnímu  přírodnímu  světu.  Sledují  a  pamatují  si:  lehne si  dospělý  jen tak  do  trávy? Vykoupe se  v bahnitém  rybníku?  Scvrnkne  mravence  z  předloktí,  nebo  ho  naštvaně rozdrolí  mezi  prsty?  Od  svých  dospělých  průvodců  se  také  mimoděk  učí,  zda  jsou zabahněné  boty,  pád  do  potoka,  bouřka  nebo  píchnutí  vosy  zvládnutelné  situace,  nebo pohromy dramatických rozměrů.“

Děkuji svým rodičům, že mě přivedli k lásce přírodě už v raném dětství a doufám, že nás a přírodu časem „nespolknou moderní technologie“.

V odpovědi na Petra Millerová

Re: Učíme se nápodobou

autor Iveta Tomečková -

Moc hezky napsané, moje zkušenosti z dětských táborů pro mládež ohroženou sociálně-patologickými jevy jsou obdobné. Většinou se jednalo o děti, které byly v přírodě poprvé v životě a představa přespání venku pod širákem pro ně byla tak stresující, že někteří dokonce na vlastní žádost odjeli domů dříve. Osobní setkání s rodiči v tomto směru mnohé vysvětlilo, ani jim samotným nebyla ta představa příjemná, někteří se dokonce ptali, proč si s sebou nevezmeme stany... Seznamovat se s přírodním prostředím nárazově ve 14 letech je prostě najednou velký, pro mnohé nezvládnutelný, skok.