Analýza řešení

Analýza řešení

par Jaromír Bednařík,
Nombre de réponses : 13

Mým osobním názorem je, že nadprůměrný žák by u řešení téhle úlohy hledal co nejsnadnější a nejrychlejší řešení. Po prohlídce šestiúhleníků by zjistil, že rozmístění hodnot není podrobeno nějakému vnitřnímu řádu. A proto by usoudil, že řešení úlohy bude pouze mechanické. Bude také vyžadovat nějaký způsob zápisu již prošlých řešení a to patrně nebude kritérium, které by nadprůměrného žáka lákalo - vzhledem k předchozí diskuzi o neoblibě psaného textu a zápisu řešení. Přesto by pro nadprůměrného žáka měla asi úloha své kouzlo, pokud by měl soupeře, nebo by měl na hledání řešení limit. 

 Myslím také, že by se nadprůměrný žák velmi rychle vypořádal s uzavřenými křižovatkami. Velmi rychle by nahlédl, že některé části silnic jsou pro jeho potřeby uzavřené a že s nimi nemusí počítat. Rozhodl by také velmi rychle, která z největších čísel bude moci využít a která jsou pro něj nepoužitelná. 

Úlohu a) by tedy vyřešil poměrně rychle s tím, že se bude snažit využít co největší počet čísel. Problém podle mého názoru přijde u úlohy b, kde nejsem přesvědčen o tom, že ho bude lákat hledání všech řešení. Sice v úloze platí určité pravidla, ale jedná se v podstatě o mechanická řešení. Řekl bych, že ho bude lákat pouze řešení nejvyšší a nejnižší. Nejvyšší řešení ale už má hotové z úlohy a. Skutečnou výzvou tedy bude nejnižší hodnota trasy. 

Úloha c je zajímavá v tom, že vede k zamyšlení, jak vyloučit možnost lichého počtu spojnic v hledání cesty. Po uvědomění stavebních kamenů - šestiúhelník. A umístění neprůjezdných křižovatek, bude jasnější, že cesta není možná.

d) Úlohu d jistě nadprůměrný žák vyřeší rychle a zhodnotí, že větší část pole nebude potřebovat. Nejzajímavější podle mého názoru pak nadprůměrnému žáku přijde cesta s hodnotou 35 a 38. Řešení s hodnotu 21 pro nadprůměrného žáka bude nezajímavé, protože přeci musel cíl jednou obkroužit. Myslím, že ho takové řešení bude vnitřně rozrušovat.

 

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Klára Michalová,

Za předpokladu, že žák příliš nepreferuje metodu pokus-omyl, tak souhlasím, že se bude snažit jít cestou nejmenšího odporu, tudíž bude řešit příklad, který bude pro něj nejjednodušší, a tedy i nejrychlejší. Za tohoto předpokladu by si dle mého názoru žák vybral úlohu a). Kdyby žáka úloha zaujala a líbilo se mu pracovat v tomto prostředí, tak si myslím, že by si vybral úlohu b), kde by měl hledat více řešení.

a) Tato úloha není nijak složitá. Je zde třeba projít co nejvíce čísel a snažit se nevynechat ty, které mají vysokou hodnotou. Pak se pouze stačí soustředit na to, aby se žák vyhnul uzavřené křižovatce.

b) Myslím, že úloha nebude u všech příliš oblíbená vzhledem k více možnostem řešení. Celé řešení je zdlouhavé a žáka nemusí dostatečně bavit. Záleží ale nejspíš na preferencích. 

c) Tato úloha nemá řešení, což si myslím, že by mohlo být pro žáka demotivující kvůli tomu, že zadání tuto možnost nenabízí. Žák by tak dle mého zkoušel různé způsoby, až by ho to přestalo bavit. Pokud by si tedy neuvědomil skutečnost, že není možné dorazit do cíle s lichým počtem silničních úseků, kvůli tvaru šestiúhelníku. Kdyby to bylo žákovi jasné, tak by měl hned hotovo.

Zadání by také mohlo znít: Je možné vyznačit cestu poskládanou od vjezdu do cíle z lichého počtu silničních úseků? Ano, zakresli ji. Ne, vysvětli.  

d) V této úloze se vyžaduje pouze 10 silničních úseků, proto žák nepotřebuje celou síť, ale pouze její část. Vyřešení by mu tak nemělo trvat dlouho.

En réponse à Klára Michalová

Re: Analýza řešení

par Barbora Olivová,

V řešení by žák podle mě postupoval postupně od a) po d). Nadprůměrný žák by si asi lehce poradil se všemi úlohami, tudíž by asi postupoval systematicky a neřešil by jaká úloha je těžší a jaká lehčí

A) U první úlohy by se podle mě snažil najít cestu s co nejméně křižovatkami, a poté by až počítal hodnoty.

B) Druhá úloha bude dítě rozhodně bavit. Vím, že nadané dětí rádi hledají, co nejvíce řešení, což je u toho příkladu to, co se po nich žádá. Díky tomu i žák obrázek pořádně prozkoumá a mohlo by mu to pomoci v řešení dalších příkladů.

C) Tato úloha bohužel nemá řešení. Trošku bych se bála, že dítě by se mohlo naštvat, když nebude vědět výsledek a mohlo by ho to lehce demotivovat. Jinak samozřejmě bych si s dítětem o tomto příkladu řádně popovídala a pokusila bych se ho navést k tomu, aby řekl, proč by to tak mohlo být.

D) Poslední úloha by dítě podle mě zase bavila. Mohlo by najít spoustu řešení. Je určitě důležité, aby alespoň jedno nebo dvě našel co nejrychleji po započetí úlohy, jinak by si mohl připomenou minulý příklad, což by ho asi moc nemotivovalo pokračovat.

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Michaela Kaslová,

Opravdu talentovaného více řešení téměř ve 100 % baví.

To se dle mých zkušeností projevuje již u pětiletých.

Pokud je někdo jen dobrý počtář, pak nemá rád více řešení, již proto, že nejde odpovědět ihned a mít to za sebou. Podobně reagují i děti závislé na počítačích/ tabletech, které mají pocit (často je  nich podporován), že dobrý matematik odpovídá RYCHLE, což zde nejde.

Výchovným cílem (jedním z mnoha) v matematice je odnaučit žáka odpovídat co nejrychleji, ale naučit ho zamyslet se, zvážit všechny možnosti.

ÚLohy pro nadprůměrné nejsou nutně pro všechny. Někdy je tak dávám z diagnostických důvodů; neobjevený talent zapomene, že ho dosud za dobrého nepovažoval, a vyřeší:-)). To se mi stalo jako hostující učitelce v praxi mnohokrát.

 

 

En réponse à Michaela Kaslová

Re: Analýza řešení

par Jan Gabriel,

U řešení a) je chyba v sápisu čísel (třetí číslo od konce nemá být 2, ale 1).

Souhlasím s Jaromírem, že by nadprůměrný žák velmi rychle přestal počítat s křižovatkami a silnicemi, které k nim vedou. Zajisté by si také uvědomil, že je výhodné projet křižovatkami s největšími čísly.

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Adéla Fidrmucová,

Podle mě to, že úloha obsahuje více zadání k jednomu obrázku, dává dítěti možnost tento obrázek pořádně prozkoumat a přijít na zákonitosti, které v něm platí. Navíc se jedná o netypické prostředí. Obojí by mohlo přispět k tomu, že by nadprůměrného žáka úloha zaujala a snažil by se jí vyřešit.

Podle toho, že nadprůměrné žáky většinou baví úlohy s více řešeními, by možná nadprůměrný žák neřešil zadání postupně od a) do d), ale vybral by si první to zábavné, kde se přímo úloha ptá na více řešení, tedy b) a d). I to, že je úloha b) označena jako obtížnější, by mohlo být pro nadprůměrného žáka větší motivací a zároveň je v ní zahrnuto i řešení a).

b) nejspíš by zde začal od nejdelší možné cesty (čímž by zároveň získal řešení za a)). Tu by hledal jako kombinaci co nejvíce zadaných čísel, tedy cestu co nejvíce možnými křižovatkami. Asi by rovnou vynechal čísla 9, 7, 2, 4 v zadní části, protože zde je jasné, že se nemá kudy vrátit vzhledem k uzavřené křižovatce. Po nalezení nejdelší cesty by asi následovalo postupné zkracování v některých úsecích tak, aby byl výsledek vyšší než 85. Možná by po nalezení nejdelší hledal postupně cesty s hodnotami 97, 96, 95 (tu by nenašel, tak by asi pokračoval dál na 94). Ale to vyžaduje systematičnost a nevím, jestli nadprůměrní žáci pracují takto systematicky, nebo spíše vhledem vidí cesty mezi 98 a 85 a zapisují je v pořadí, ve kterém je najdou a ne postupně.

Druhou variantou by mohlo být najít cestu s hodnotou 86 a poté postupně cestu prodlužovat až po nejdelší. To je možná jednodušší.

d) zde nejsou tak důležitá čísla jako samotné cesty. Žák by tedy nejspíš našel cestu, která má 10 spojnic a zasahuje co nejvíce dozadu je to možné a pak by hledal další cesty, které jsou už v menším vytyčeném poli, protože nadprůměrný žák by nejspíše vhledem zjistil, že cesta, která zasahuje dál, už bude mít více než 10 úseků.

c) pokud se dřív rozhodne řešit úlohu d), možná už tam zjistí, že všechny nalezené cesty jsou ze sudého počtu úseků. Jinak by ale k řešení došel tak, jako už psal Jaromír, přes to, že se jedná o šestiúhelníky.

En réponse à Adéla Fidrmucová

Re: Analýza řešení

par Markéta Hartlová,

Je pro mě, coby neučící a navíc přicházející do školství z jiného oboru, velmi těžké na tuto otázku odpovědět. Bohužel nevím, jak matematické úlohy řeší průměrní žáci, natož nadprůměrní. Nemám v tomto ohledu žádnou praxi. Proto se v této diskuzi spíše poučím z názorů zkušenějších kolegů. Z toho, co jsem se díky tomuto předmětu o nadprůměrných žácích dozvěděla, bych rovněž soudila, že je nejvíce zaujme zadání a) a d). Jestliže dokáží úlohu vyřešit vhledem, nebudou se chtít zdržovat se zápisem cesty a nejspíše najdou odpověď rychle. Jelikož b) už zápisy vyžaduje, také bych si tipovala, že bude žákům připadat hledání řešení zdlouhavé a nebudou se s ním chtít tak dlouho zabývat. Ale mohu se mýlit. Nedokáži odhadnout, jak přijmou skutečnost, že c) nemá řešení. Jestli s takovou alternativou vůbec počítají a spokojí se s ní.

En réponse à Adéla Fidrmucová

Re: Analýza řešení

par Jana Holzerová,

Stejně jako Adéla se domnívám, že nadprůměrný žák by si vybíral pořadí úloh spíše podle atraktivnosti než popořadě. Myslím si, že úloha s více řešeními --> b) by mohla působit jako dostatečná výzva, takže by žák začal právě tou. Tím by vyřešil i úlohu a). Poté by mu zbyla úloha c) a d). Domnívám se, že s úlohou c), která nemá řešení je to velice individuální. Ze své zkušenosti bych řekla, že žáci na úlohu, která nemá řešení, reagují negativně. Nevím však, jak se v tomto ohledu chovají nadaní žáci. U úlohy d) bych se bála nedořešení ze strany nadaných, protože se mi zdá snazší než předchozí úlohy. Kvůli tomu by žák mohl ztratit motivaci a nedohledat všechna řešení. Celkově se mi ale zdá samo netypické prostředí silným motivačním činitelem, a tak si myslím, že nadané žáky tyto úlohy baví a zajímají.

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Karolina Oswaldová,

Souhlasím s Jaromírem, že by nadprůměrný žák při řešení těchto úloh ihned "odřízl" slepé silnice, které nemůže do řešení započítávat.

Mně osobně přišla nejjednodušší úloha d), protože bylo zadané, z kolika úseků se cesta musí skládat. Nevím jestli by nadprůměrný žák také začal od úlohy, která by se mu zdála nejjednodušší a nebo by prostě začal od a), pak by šel na b), c), d).

Já jsem po d) šla na a), ale trvalo mi hodně dlouho, než jsem našla cestu s nejvyšší hodnotou, ale nejsem nadprůměrný žák, který by do úlohy měl určitě vhled (já to řešila metodou pokusů, která je opravdu zdlouhavá, ikdyž jsem věděla, že musím jít po těch vyšších číslech).

Pak jsem šla na úlohu c), kde jsem hned po chvilce objevila, že cesta z lichých úseků v této mapě neexistuje (vstup by musel být na sousední 3 nebo by musel být východ na jedné ze sousedních dvojek) - myslím si, že nadprůměrný žák by tuhle úlohu měl také hned hotovou, protože si to určitě dovede představit lépe než já.

Úlohu b) jsem si nechala na konec, protože mi bylo jasné, že se jedná o náročnější kombinatorickou úlohu, když nejvyšší hodnota je 98 z úlohy a), tak jsem předpokládala, že budu muset ověřit všechny hodnoty od 85 do 98, abych si byla jistá svým výsledkem. Třeba by nadprůměrný žák použil také tento postup, ale možná by objevil nějaký rychlejší.

V příloze přikládám svá řešení:

- možná jsem se přepočítala, jak jsem to počítala několikrát, ale aby mi u a) vyšlo 98, tak jsem tam tu konečnou 1 musela započítat i podruhé, co jsem přes ní přejela X ale u d) aby mi vyšla hodnota 21, tak už jsem tam tu konečnou 1 podruhém projetí nezapočetla

- u úlohy b) mi vyšlo také 11 možností, ale s hodnotami= 98, 97, 95, 94, 93, 92, 91, 91, 88, 87, 85), domnívám se, že v řešení byla v úplně tom pravém šestiúhelníku (3, 2, 1, 1, 2, 1 východ) místo té druhé 1 použita 2, takže z toho byl šestiúhelník (3, 2, 1, 2, 2, 1 východ), který ale neodpovídá zadání

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Eliška Pospíchalová,

Jak už tu bylo několikrát psáno, myslím, že nadaný žák velmi rychle vytuší, které cesty nepůjde v rámci řešení využít. A další postup u a) a b) bude mechanické zkoušení variant, které budou fungovat, tedy za předpokladu maximalizace součtu projitých křižovatek. 

U c) si myslím, že brzo objeví strukturu šestiúhelníků a nutnosti vždy projít sudý počet cest. Zajímalo by mě však, jak je to u nadprůměrných a ocenění úlohy, která nemá řešení. Mě osobně totiž tyto úlohy v mládí velmi iritovaly a po jejich vyřešení jsem necítila uspokojení z vyřešení. Jsou v tom nadprůměrní stejní jako ostatní? Nebo je pro ně i žádné řešení dobré řešení?

d) bude pravděpodobně nejlehčí úloha, obzvlášť, pokud budou už mít vyřešené předchozí úlohy. Velmi brzy dojdou děti k poznání, že využijí jen kousek ze sítě a variant řešení bude málo a nebude je obtížné najít.

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Lucie Šrubařová,

Podle mého názoru by žák při prvním pohledu nepřemýšlel nad tím, která úloha je jednoduchá, a která naopak složitá. Při řešení by postupoval systematicky, tudíž od a do d. 

a)  Nadprůměrný žák by dle mého názoru hledal cesty s nejvyšší číselnou hodnotou. Vzal by také v úvahu délku cest – čím delší cesta, tím vyšší hodnota. Pokud budeme koukat pouze na čísla, k cestě s nejvyšší hodnotou se nedostaneme. 

b) Zde by volil podobnou strategii jako u úkolu a. Myslím si, že by tato úloha žáka příliš nenadchla, jelikož je její zpracování zdlouhavé. Pro některé žáky by mohl být tento fakt demotivující. 

c) Tento úkol nelze splnit. Vzdálenost od vstupní křižovatky po výstupní je 4 pole – tzn. sudé číslo. Nadaný žák by vzal v úvahu fakt, že se může pohybovat pouze po šestiúhelnících. Žáka by neřešitelnost tohoto úkolu mohla zmást, jelikož v zadání není tato možnost uvedena. 

d) Při řešení tohoto úkolu musíme zohlednit okolí – nesmíme zajíždět moc daleko, jelikož máme omezený počet silničních úseků (10). Úloha tedy obsahuje více řešení. Mnoho nadprůměrných žáků ocení, že může u úlohy najít více řešení. 

En réponse à Lucie Šrubařová

Re: Analýza řešení

par Šárka Strnadová,

Myslím si, že by nadprůměrný žák hledal co nejsnadnější a nejrychlejší řešení. Pokud žák nepreferuje zkoušet metodu pokus omyl, určitě by úlohu řešil postupně, tedy od a – d. Myslím si, že úkoly jsou velmi zajímavé a nadprůměrný žák si s nimi hravě poradí. 

Souhlasím s Jaromírem, že úloha by pro nadaného žáka byla větší výzvou, pokud měl nějakého soupeře či omezený čas.

a)     U této hodnoty by nadprůměrný žák hledal cestu přes nejvyšší čísla a čím větší jsou, tím vyšší bude hodnota cesty, aby se dostal na 98. 

b)     Tato úloha bude žáka určitě bavit, protože má více možných řešení a nadprůměrné žáky baví hledání co nejvíce řešení. Žák tedy tento příklad prozkoumá do hloubky.

-        Tato úloha mi zabrala nejvíce času.

c)     Tato úloha nemá řešení, ale přesto si myslím, že je vhodné ji zařadit.  Vzdálenost od vstupní křižovatky po výstupní jsou 4 pole – tzn. sudé číslo. 

Můžeme se žáky vést diskuzi, proč tomu tak je. 

 d)     Tato úloha by žáky opět bavila, protože má opět více řešení. Motivace najít co nejvíce řešení u příkladu. Musíme ale dát pozor, abychom nepřejeli počet úseků.

Šárka Strnadová

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Veronika Šeborová,

Z mého pohledu záleží také na tom, jak je žák zvyklý pracovat. Pokud je zvyklý pracovat systematicky, začne u úlohy a) a postupně se propracuje až k úloze d). Pokud je zvyklý, že si nejdříve vybere úlohu, která se mu zdá nejlehčí, mohl by začít u úlohy d), kde má jasně daný počet silničních úseků, se kterými musí pracovat. A pokud je zvyklý pracovat od úlohy, která je pro něj největší výzvou, mohl by si dle mého názoru vybrat úlohu b). kde musí nejen počítat celkovou hodnotu daných cest a najít všechna řešení, ale zároveň si kontrolovat a porovnávat již vzniklé řešení s těmi, které právě dokončí, aby neměl stejná.

Myslím si, že nejméně lákavým je pro nadprůměrné žáky zaznamenávání řešení úlohy, ať už se jedná o jakoukoliv úroveň složitosti dané úlohy. Dle mého názoru by si žák také rychle uvědomil, se kterými úseky silnice může v dané úloze pracovat a kterými se nemusí zabývat, protože ze zadání bude vyplývat, že je použít nemůže.

Úloha a): Dle mého názoru by žák ihned pochopil, že pokud chce dosáhnout co nejvyšší hodnoty musí použít při řešení co nejvíce čísel a pokusit se zapojit ty s nejvyššími hodnotami.

Úloha b): Jak jsem již zmiňovala na začátku svého komentáře, tato úloha je zajímavá, ale mohla by žáka odradit tím, že bude muset zaznamenávat všechna svá řešení a pak je ještě kontrolovat, aby neměl stejná.

Úloha c): Je zajímavá v tom, že zde hraje roli i kritérium lichosti. Myslím si však, že vzhledem k tomu, že tato úloha nemá řešení, mohl by být při jejím řešení žák zklamaný, že se snažil zbytečně a stala by se tak spíše demotivující. Myslím, že v tomto případě by žák zkoušel metodu pokus-omyl, dokud by ho to nepřestalo bavit. Záleží ovšem na tom, zda by žák měl dostatečný vhled do úlohy a uvědomil si, že nemůže dorazit do cíle s lichým počtem silničních úseků, pokud má šestiúhelníkovou síť.

Úloha d): U úlohy d) si žák jistě hned uvědomí, že pokud má použít pouze 10 silničních úseků, nebude potřebovat celou síť. Tím by mu řešení této úlohy nemělo dělat větší potíže a měl by ji zvládnout vyřešit poměrně rychle i přesto, že má úloha více řešení.

En réponse à Jaromír Bednařík

Re: Analýza řešení

par Zuzana Šlajsová,

Souhlasím s výše popsaným názorem, že pořadí úloh si žák určí podle toho, jak je zvyklý pracovat. Pokud systematicky, tak půjde od a do d. Pokud je zvyklý si nejdříve zadání přečíst a až pak si podle nejzajímavějšího vybrat, začal by podle mě u b, a to díky slovu -obtížnější- v závorce. Podle přečtených článků mají nadprůměrní žáci rádi výzvy, což tohle jistě představuje. 

 
U úlohy a si nadprůměrný žák jistě všimne vysokých čísel na křižovatkách a slepých křižovatek. Nejvyšší číslo získá pouze tím, že projde křižovatky s nejvyšším ohodnocením.
 
Úloha b zabere nejvíce času. Žák musí nejen hledat počet cest, ale zároveň počítat a držet jejich hodnotu nad 85. Pro nadprůměrného žáka bude nejspíš opět výzva nalézt všechna řešení, navíc s požadavkem určité hodnoty.
 
V úloze c by předpokládám nadprůměrný žák nejprve zkoušel možné cesty a když by různými cestami docházel stále k sudému číslu, napadla by ho možná souvislost s šestiúhelníkem a tedy neřešitelnost úlohy. Mne pomohlo posunout si "výstupní" šipku o jedno políčko a najednou vycházely všechny cesty liché. To mě jen utvrdilo, že úloha opravdu nemá řešení.
 
Úloha d je podle mě nejjednodušší, protože je jasně stanovené zadání, které počítá pouze s 10 úseky. Velmi krátká cesta, na malinké ploše žáku nezabere jistě mnoho času a je jen takovou třešničkou na dortu celé úlohy.