Co se týká typologie obecně, jsem toho názoru, že se dá dobře použít pro základní orientaci v tom, jak k dítěti přistoupit, ale nikdy nesmíme dopustit, aby nás její kategorie omezily, nebo determinovali v individuálním náhledu na dítě. Každé dítě je jedinečné a je velké nebezpečí jednat s ním jako s představitelem jednoho prvku z typologie.
Typologie prezentovaná v článku se mi zdá velmi univerzální a po rychlém zamyšlení je jí možné aplikovat na jakýkoli dětský kolektiv. Vždy se v něm budou vyskytovat Samaritáni, Hráči, Poustevníci, Herci, Řešitelé-kolegové. I v prostředí dětí, které rozhodně nesplňují kritéria nadprůměrných, se takové složení skupiny dá očekávat.
Jak t také u typologií bývá, nemyslím si, že bychom se vždy setkávali s "čistými" typy žáků. Mohu mít ve třídě sólistu, který bude silně vyžadovat ocenění a pro jeho uspokojení bude třeba, aby jeho řešení zaznělo předevšemi.
Během svého života jsem se v různém věku setkal s různými typy nadprůměrných lidí. Co se mých žáků týká, patrně jsem se setkal hlavně s Poustevníky, Herci, Kolegy, Samaritány.
U Poustevníků byla často práce s tím, aby se příliš nevzdálili od své třídy, aby ostatní děti stále chápaly jeho styl jednání a řešení. Bylo složitější ho zapojovat do společných skupinových prací. Typ hráče bývá většinou silná vůdčí osobnost třídy. V aktuální třídě mám dva chlapce, kteří se do tohoto typu profilují, i když, jak už jsem říkal, nemohu mluvit o tom, že by v matematice byli nadprůměrní. Nicméně v očích ostatních dětí nadprůměrní jsou i když z obecného pohledu tomu tak není. I to stačí, aby se nich projevily hráčské rysy. Pokud řešíme společně nějaké úlohy, většinou se kolem nich tvoří skupiny řešitelů. Často pak proti sobě vystupují v opozici. Tato diskuze pak pomáhá i zbytku třídy, jen musí být usměrňována, aby ji stíhaly i pomalejší děti. Pokud oba žáci spolupracují, dokážou se nazájem podpořit. Jeden má ale trochu větší potíže s přiznáním zásluh druhému, což je ale charakterový rys, na kterém pracujeme...i mnozí dospělí s tím ale mají problém.
Oba chlapci občas působí i jako Samaritání, když mají vysvětlovat učivo ostatním dětem. Nutno přiznat, že tato praxe docela funguje. Ale jak říkám, moje děti nejsou nadprůměrné ve smyslu, jako třeba žák P.
Ve svém životě jsem se potkal i s typem Gurmán. To bylo na gymnáziu a ne v oblasti matematiky, ale filosfie. Pan profesor Grygar nás pro ni dokázal krásně nadchnout právě tím, že si užíval texty starých i moderních filosofů a užíval si také všechny myšlenky, které jsme společně na seminářích rozebírali. Největší oblibu měl v kvantové teorii a jejím spojením s Heidegger - Husserlovskou tradicí. Velmi zajímavá kapitola filosofie.
Proč nadprůměrné baví komplexní úlohy? Protože ve většině případů komplexní úloha ukrývá vnitřní vztahy, které nadprůměrné žáky baví odhalovat i za cenu delší práce v problému. Běžná skupina žáků se spokojí s prvním řešením a žádá si nový úkol. Je tím pro ně úloha vyřešena. Nadprůměrný žák ale hledá zákonitosti, podle kterých problém funguje. Snaží se mu porozumět a uspořádat vnitřní zákonitosti do nějaké přehledné struktury. Proto si troufám tvrdit, že nadprůměrný žák naopak nebude chtít zpracovávat úlohu, kterou je možno řešit pouze mechanicky - pokus / omyl.