Typologie nadprůměrných

Typologie nadprůměrných

autor Jaromír Bednařík -
Počet odpovědí: 15

Co se týká typologie obecně, jsem toho názoru, že se dá dobře použít pro základní orientaci v tom, jak k dítěti přistoupit, ale nikdy nesmíme dopustit, aby nás její kategorie omezily, nebo determinovali v individuálním náhledu na dítě. Každé dítě je jedinečné a je velké nebezpečí jednat s ním jako s představitelem jednoho prvku z typologie. 

 Typologie prezentovaná v článku se mi zdá velmi univerzální a po rychlém zamyšlení je jí možné aplikovat na jakýkoli dětský kolektiv. Vždy se v něm budou vyskytovat Samaritáni, Hráči, Poustevníci, Herci, Řešitelé-kolegové. I v prostředí dětí, které rozhodně nesplňují kritéria nadprůměrných, se takové složení skupiny dá očekávat. 

 Jak t také u typologií bývá, nemyslím si, že bychom se vždy setkávali s "čistými" typy žáků. Mohu mít ve třídě sólistu, který bude silně vyžadovat ocenění a pro jeho uspokojení bude třeba, aby jeho řešení zaznělo předevšemi. 

 Během svého života jsem se v různém věku setkal s různými typy nadprůměrných lidí. Co se mých žáků týká, patrně jsem se setkal hlavně s Poustevníky, Herci, Kolegy, Samaritány. 

 U Poustevníků byla často práce s tím, aby se příliš nevzdálili od své třídy, aby ostatní děti stále chápaly jeho styl jednání a řešení. Bylo složitější ho zapojovat do společných skupinových prací. Typ hráče bývá většinou silná vůdčí osobnost třídy. V aktuální třídě mám dva chlapce, kteří se do tohoto typu profilují, i když, jak už jsem říkal, nemohu mluvit o tom, že by v matematice byli nadprůměrní. Nicméně v očích ostatních dětí nadprůměrní jsou i když z obecného pohledu tomu tak není. I to stačí, aby se  nich projevily hráčské rysy. Pokud řešíme společně nějaké úlohy, většinou se kolem nich tvoří skupiny řešitelů. Často pak proti sobě vystupují v opozici. Tato diskuze pak pomáhá i zbytku třídy, jen musí být usměrňována, aby ji stíhaly i pomalejší děti. Pokud oba žáci spolupracují, dokážou se nazájem podpořit. Jeden má ale trochu větší potíže s přiznáním zásluh druhému, což je ale charakterový rys, na kterém pracujeme...i mnozí dospělí s tím ale mají problém.

 Oba chlapci občas působí i jako Samaritání, když mají vysvětlovat učivo ostatním dětem. Nutno přiznat, že tato praxe docela funguje. Ale jak říkám, moje děti nejsou nadprůměrné ve smyslu, jako třeba žák P.

Ve svém životě jsem se potkal i s typem Gurmán. To bylo na gymnáziu a ne v oblasti matematiky, ale filosfie. Pan profesor Grygar nás pro ni dokázal krásně nadchnout právě tím, že si užíval texty starých i moderních filosofů a užíval si také všechny myšlenky, které jsme společně na seminářích rozebírali. Největší oblibu měl v kvantové teorii a jejím spojením s Heidegger - Husserlovskou tradicí. Velmi zajímavá kapitola filosofie.  

 

Proč nadprůměrné baví komplexní úlohy? Protože ve většině případů komplexní úloha ukrývá vnitřní vztahy, které nadprůměrné žáky baví odhalovat i za cenu delší práce v problému. Běžná skupina žáků se spokojí s prvním řešením a žádá si nový úkol. Je tím pro ně úloha vyřešena. Nadprůměrný žák ale hledá zákonitosti, podle kterých problém funguje. Snaží se mu porozumět a uspořádat vnitřní zákonitosti do nějaké přehledné struktury. Proto si troufám tvrdit, že nadprůměrný žák naopak nebude chtít zpracovávat úlohu, kterou je možno řešit pouze mechanicky - pokus / omyl.  

V odpovědi na Jaromír Bednařík

Re: Typologie nadprůměrných

autor Klára Michalová -

Souhlasím s výrokem Jaromíra, že je každé dítě jedinečné, a tudíž se s ním nemůže jednat pouze jako s představitelem jednoho prvku z typologie. Každé dítě je individuální, není ho přece možné považovat pouze za zástupce určité skupiny, která má určité znaky. Je však třeba na tyto znaky brát určitou zřetel. Myslím, že je spíše možné, že bude mít z každé skupiny něco, a bude tedy kombinací více typů. 

Pak si tedy pokládám otázku, když žák vykazuje charakteristické znaky více typů, je rovnou považován za smíšený typ (H), nebo je důležité, jaké znaky převažují?

Zatím jsem neměla moc příležitostí, abych se s nadprůměrnými setkala. I tak jsem se však setkala s žáky, kterým bych přisuzovala podobné znaky jako ty, které charakterizují jednotlivé skupiny v článku. Například s žáky, kteří vyžadují k řešení diváky a rádi řeší u tabule, jsem se setkala několikrát, stejně tak se sólistou nebo třeba vzorem. 

Nadprůměrné baví komplexní úlohy pravděpodobně proto, že rádi odhalují zákonitosti v těchto úlohách ukryté. Žáci jsou tak více motivováni bádáním a nacházením nových pravidel. Žáci mohou také pokládat komplexní úlohy za užitečné, proto jim jsou ochotni věnovat dostatek pozornosti. Dle mého názoru jsou na řešení kladeny vyšší nároky a je třeba při řešení využít i stávajících komplexní vědomosti, ne pouze vědomosti z jedné oblasti, což může být na úlohách další zábavná záležitost.

V odpovědi na Klára Michalová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Adéla Fidrmucová -

Dobrý den,

souhlasím s tím, že každé dítě nelze přesně zařadit do žádné typologie, možná pouze podle znaků, která převažují. Asi jsou žáci, kteří jsou přímo tím nebo oním typem, ale bude jich málo.

Tato typologie ukazuje, že existuje hodně druhů nadprůměrných žáků, a proto často bývá těžké odhalit takového žáka. Je zajímavé, jaké různé charakteristické rysy mohou nadprůměrní žáci mít, nejspíš to hodně souvisí i s jejich rysy osobnosti (introvert/extrovert, ...). Pro učitele je, myslím, obecně náročné se nadprůměrným žákům ve třídě věnovat a pracovat s nimi individuálně a když vidím, kolik různých typů nadprůměrných žáků je, znamená to, že i když se ve třídě sejde více nadprůměrných, nemůže jim učitel zadat stejnou práci, protože by v ní byli nejspíš úspěšní jen někteří. Zároveň bych řekla, že je potřeba po odhalení typu žáka dát pozor na to, aby se nerozvíjel jen tak, jak on preferuje, ale snažit se zahrnout i aktivity, které mu úplně nevyhovují, aby poté nenastal tak velký rozdíl při vstupu na druhý stupeň nebo gymnázium, jak je popsáno v článku.

Já osobně ještě s nadprůměrnými žáky zkušenost nemám, ale i tak hodně průměrných žáků, které znám, bych dokázala k některému typu alespoň částečně přiřadit.

Komplexní úlohy baví tyto žáky nejspíš hlavně proto, že vyžadují větší zamyšlení se nad problémem a nejedná se o jednoduché úkoly, jejichž řešení by viděli hned. Tyto úlohy musí žák zkoumat více do hloubky a dochází k propojování různých poznatků. Sama úloha pak může být pro žáka motivací. Jde o úlohu, po jejímž vyřešení bude mít žák nejspíše radost a dobrý pocit a ne jen pocit, že vyřešil další z mnoha nudných úloh, které vyřeší každý.

Adéla Fidrmucová

V odpovědi na Jaromír Bednařík

Re: Typologie nadprůměrných

autor Barbora Příhodová -

Dobrý den,

vzhledem k mému zatím krátkodobému působení ve školství nemohu s vlastními zkušenostmi mnoho srovnávat. Zatím mi pod rukou prošla jen jedna třída a nadprůměrný žák se v ní nevyskytoval. I z toho důvodu jsem se přihlásila na tento předmět. Jak postupovat, když se setkám s takovým žákem? Jak s ním, pracovat, abych jeho talent nepohřbila, ale naopak dále rozvíjela? 

Z textu vyplývá, že práce s nadprůměrnými dětmi není jednoduchá. Záleží hlavně na učiteli, který musí správně rozpoznat žákův talent a přizpůsobit práci jeho potřebám. Nadprůměrný žák, jak jsme se dočetli, se projevuje různými způsoby. Stejně jako každý z nás zaujímá nějakou roli ve společnosti, i zde nacházíme několik typů rolí NŽ ve výuce. Je na učiteli, aby mu věnoval potřebnou péči, zejména co se týče kvality připravované práce. Úlohy by v něm měly vzbuzovat touhu objevovat, koukat pod povrch (ne jen spočítat co nejvíce), aby se naučil pracovat/učit se, protože i když to nyní zvládá bez toho, přijde čas(2.st, SŠ), kdy  mu to bude chybět. Když práce pro děti nebude dost těžká a nebudou dávat pozor, mohou jim uniknout důležité věci (viz Sára- krácení zlomků). Děti, které nemusely vynakládat velkou aktivitu na prvním stupni, je těžké motivovat na druhém. 

Podle mě nadané žáky baví komplexní úlohy více, protože vědí, že zvládnou něco, co ostatní ne. Některým třeba vadí, že existuje něco, co nevědí a mají potřebu tomu přijít na kloub. Některé děti se rády předvádějí a toto je k tomu příležitost. Motivace k řešení takových úloh vychází, podle mě, právě z jejich typologie. Naopak normální populace třeba nevyhledává situace, ze kterých tuší, že nevyjde jako vítěz. Alespoň před svědky ne.

V práci s nadanými žáky vidím velkou výzvu a zodpovědnost ze strany učitele, která by se určitě neměla podceňovat a jsem ráda za každou inspiraci a zkušenosti, které zde proběhly. Děkuji. 

Babora Příhodová

V odpovědi na Barbora Příhodová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Michaela Kaslová -

Souhlasím, že typologii nelze absolutizovat. Článek využíval bohatých zkušeností a evidovaných kazuistik do dětství po dospívání či dospělost. Měl nabourat zavedené schéma, že první identifikací nadprůměrného je, že je to pavouk.

To může být zavádějící, může jít samozřejmě o průměrného specifického žáka (může být i líny). POkud jsem s učiteli mluvila (přes 200), tak byli mezi nimi tací, kteří řadili mezi nadprůměrné právě snaživé, hodně aktivní submisivní žáky, kteří po mém šetření vykazovali jen nízký nadprůměr. Několik učitelů mi také sdělilo, že nemají  zájem na odhalení takových žáků, protože by si s nimi nevěděli pak rady (co když přijde s úlohou, kterou nebudu umět vyřešit).

Poněkud se liší učitelé druhého stupně, kteří v nadpoloviční většině příliš neuvažují o specifickém programu pro takové žáky (znamená to práci navíc), ale rádi takové žáky i proti jejich vůli hlásí do různých soutěží.

Vytypovávat dle vnějších projevů může být tedy zrádné. NA druhé m stupni se opakovaně setkávám s otrávenými talenty, které je obtížné přitáhnout zpět k matematice. Zde se ukazují jako nejúčinnější  právě filosofie a outdoorová matematika, rozhodně návrat k matematice nezaručí matematická soutěž. Je zjevné, že většina nadprůměrných není soutěživá (nepotřebují si dokazovat, že jsou dobří, oni to vědí), avšak laická veřejnost to vidí jinak.

Uvedená typologie měla vést účastníky konference k tomu, aby se zamýšleli nad projevy nadprůměrných, což samozřejmě připouští takové typy i mezi soattními žáky, avšak tam bych typologii ještě obohatila o další typy, kterým zahraniční typy říkají např. otrok (děti, které se nechají rády řídit, podřizovat se příkazům za cenu, že jsou pochváleni nebo jim je poskytnuto nějaké privilegium; další typ (mimo nadprůměrné) je např. reproduktor - rad pracuje nápodobou a výrazně ho to uspokojuje; další typ je solný sloup, který je poněkud pohodlný, je nutné ho do jakékoli aktivity "dostrkat" a kontrolovat, zda to vůbec dělá, dodělal; tak bych mohla pokračovat.

Vrátím se ke kolegovi o filosofii: matematika má k filosofii velmi blízko, v antice se od ní oddělila, ale obě pracují v obecných rovinách. Mně osobně vadí, že naše matematika neobsahuje více partií provázaných na dějiny myšlení a na filosofii. Ze zkušenosti vím, že to žáky i na prvním stupni zajímá, ale na to by museli být učitelé připraveni jinak.

Děkuji za diskusi, je plodná.  

V odpovědi na Barbora Příhodová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Barbora Olivová -

Co se týče zařazení do jednoho typu z typologie vybraných žáků, tak dané dítě nikdy nebude spadat jen do jednoho typu. Je to stejné jako například s temperamentem. Stejně jako u temperamentu, tak u nadaných bude sice jeden typ převládat, ale nikdy nebude stoprocentní.

Setkala jsem se s nadprůměrným žákem v mateřské škole a po pozorování bych ho zařadila mezi sólistu nebo řešitele matematiky. Chlapec nevyhledává ostatní děti, rád pracuje sám. Na druhou stranu rád zadává příklady paním učitelkám nebo svým rodičům. Ve školce pro ně sám vymýšlí testové úkoly, které zadává. Dělá mu radost, když dotyčný neví a on mu to pak může vysvětlit. Chlapec bude v září nastupovat do základní školy, a já doufám, že zůstanu v kontaktu a budu moci sledovat, jak se mu bude dařit.

Komplexní úlohy si podle mě volí hlavně proto, že jsou těžší a vyžadují po nich se více zamyslet, pracovat na nich více.

V odpovědi na Barbora Olivová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Markéta Hartlová -

Mé pedagogické zkušenosti jsou zatím bohužel minimální, stejně tak má zkušenost (nejen pedagogická, ale i osobní) s nadprůměrnými žáky. Nicméně informace obsažené v článku pro mne byly velmi užitečné a zajímavé. Pokud bych se měla pokusit charakterizovat žáka (prvňáka), s nímž pracuji ve školní družině a který patří k nadprůměrným, využila bych typologie pro předškoláky. Vzhledem k mému působišti totiž nevím, jak pracuje v hodinách ve škole. V popisu daných typů vystihuje jeho chování nejlépe aktér – dítě má vnitřní potřebu se ihned zapojit do jakékoli nové situace, a to bez ohledu na to, zda si s případným problémem ví rady, nebo ne. Ondra v takových situacích často přebírá roli lídra. S velkým zaujetím hledá řešení, ovšem s mnohem menším ho sám realizuje. Vyhovuje mu spíše pozice toho, kdo rozdává úkoly ostatním a pak dohlíží, jestli postupují přesně podle jeho pokynů. Když věc nedopadne podle jeho očekávání, nezdráhá se ji zničit, i když ostatní jsou s výsledkem spokojeni. Nové výzvy ho velmi lákají, propadá jim s obrovskou euforií.

To je, podle mého, také důvodem, proč nadprůměrné děti více baví komplexní úlohy. Láká je jejich náročnost a nutnost při nich více přemýšlet. Zřejmě je také určitým způsobem uklidňuje a dodává jim sebevědomí, zjištění, že si s úlohami, které jsou pro ostatní žáky náročné a pro mnohé nevyřešitelné, vědí rady.

Uvedený článek popisuje prostředí, kde s nadprůměrnými žáky učitelé umí a chtějí pracovat. Jak však takový žák prospívá na základní škole, kde se učitel s podobným fenoménem setká jednou za svůj profesní život? Navíc mám (přestože ve školství zatím působím jen 1,5 roku) dojem, že ačkoli je inkluze zaměřena na všechny děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy i ty nadané, je nadprůměrným věnována mnohem menší pozornost. České školství se více zaobírá tím, jak pomoci žákům s různými typy poruch učení, než nadprůměrným. To, že jich je méně, neznamená, že by práci s nimi neměly být věnovány kurzy a školení ve stejné míře, jako například pomoci dětem s ADHD nebo autismem. Proto jsem vděčná za tento předmět, který mi, byť jen distanční formou, pomáhá rozšiřovat obzory.

V odpovědi na Jaromír Bednařík

Re: Typologie nadprůměrných

autor Karolina Oswaldová -

Také se mi líbí, jak jsou v článku charakterizovány jednotlivé typy nadaných žáků. Myslím si, že pro zorientování co jakému žáku vyhovuje, je to velmi názorné. Souhlasím ale s tím, co je řečeno v článku, že žádného žáka (ani toho nadaného) nemůžeme zaškatulkovat jen do jednoho "šuplíku" a že na něj musíme pohlížet individuálně. Chápu, že ve třídě s 30 různými žáky je to velmi náročné, ale věřím, že s dobrým zázemím a podporou rodičů i školy se to dá zvládnout.

Ještě nemám moc zkušeností z praxe, protože ještě studuji a zatím nikde dlouhodobě neučím. Ale z průběžných praxí, které jsem v průběhu studia absolvovala, jsem si všimla, že i u "nenadaných" žáků se dají pozorovat jejich role ve třídě. Nejlépe se to dalo poznat při skupinových pracích, kde jsem několikrát v různých třídách zaznamenala aspoň jednoho žáka v roli "koordinátora". A domnívám se, že v každé tžídě se najde nějaký žák typu "herec", který se rád předvádí.

Co se týče kompexních úloh pro nadprůměrné žáky, tak bych řekla, že se o ně zajímají, protože takové úlohy jim poskytují hlubší badání a tím i hlubší poznání. Myslím si, že pro nadprůměrné žáky je vhodné projektové vyučování, které jim nabízí jedno téma uchpené z více pohledů, takže žáci u toho stráví více času a mohou toho i více prozkoumat.

V odpovědi na Karolina Oswaldová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Michaela Kaslová -

Pozor, typ herec není nutně dítě, co se jen rádo předvádí, ale ono v daném oboru/předmětu podává za těchto podmínek vyšší výkon než za jiných podmínek.

Evidentní je to u sportu, jsou pohyboví talenti, ale jejich výkon je stabilní za všech podmínek, jsou jiní, kteří při testech, tréninku vypadají nic moc lepší průměr, ale na závodech s diváky je to kvalitativně jiné.

U žáka D byl největší problém ho připravit na přijímací zkoušky, v matematice problém neměl, vyřešil to zpravidla i v představě, ale neviděl smysl mi to vyplňovat do testu, když ví, že já vím, že on ví.

 

V odpovědi na Jaromír Bednařík

Re: Typologie nadprůměrných

autor Eliška Pospíchalová -

Bohužel nemohu konfrontovat článek s mou osobní zkušeností, jelikož neučím a ani za mých školních let se v mé třídě nevyskytoval nikdo nadprůměrný. 

Souhlasím, ale s tím, že se jen výjimečně bude vykytovat dítě, které bude čistě zaujímat jednu roli z typologie. Zároveň je ale tato typologie dobrým návodem, který mi pomůže zařadit si dítě do role či více a na základě toho se naučit s takovým žákem pracovat a motivovat ho. 

 

Komplexní úlohy propojují více oblastí a je tak potřeba aplikovat i více poznatků, což je pro nadprůměrné zajímavé. Zároveň jsou to většinou úlohy, které neznají a musí se nad řešením zamyslet, ne jen aplikovat jeden již naučený postup. Aplikace znalostí a hledání zákonitostí jim působí radost, na rozdíl od běžně populace, kde chce být s řešením každý rychle hotov. Tito lidé naopak podle mě preferují naučení se jednoho způsobu řešení, které přinese rychle uspokojivý výsledek. Je to si myslím i dáno rozdílem v motivaci nadprůměrných a běžných. Nadprůměrní jsou většinou silně vnitřně motivováni hledat řešení, vztahy atd. a testovat to, co mohou dokázat. Zatímco běžná populace bere často matematiku jako nutné zlo, které je třeba absolvovat, a jejich motivace je tedy zejména vnější (musím vyřešit úlohu, abych dostal dobrou známku).

V odpovědi na Eliška Pospíchalová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Michaela Kaslová -

Ad kolegyně Pospíchalová:

postihla jeden výrazný moment, že nadprůměrné baví řešit, vrtat se v problémech?

ALE TO NEMUSÍ BÝT PRAVDA V PLNÉM ROZSAHU!

Nadprůměrní si rádi vybírají úlohy (např. líbí se jim zadání/nelíbí); je smysluplné, ...), pokud se naučili manipulovat dospělými, pak se úlohám, které by daly víc práce, dokáží vyhnout zejména tehdy, pokud dosud byli zvyklí řešit úlohy snadno, případně vhledem; ono hledání a bádání (s výjimkou typu žáka) pro ně představuje potencionální prostor neúspěchu a oni se mu chtějí vyhnout z důvodů obav ztráty pozice výjimečnosti  v komunitě. Je to u žáků, u nichž nebyl dosud vyvíjen tlak na výkon odpovídající jeho potenciálu (nejen mé zkušenosti, ale i dalších odborníků viz Š. Portešová).

U některých při setkání s náročnější úlohou (odpovídající žákově úrovni) dochází k nárůstu adrenalinu, u některých se pak  projevuje agresivitou v pohybech, slovech.

Sama jsem řešila několik takových případů, z toho ve spolupráci s psychiatrem, který žáka dále sledoval.

Zvláštní případ pak představují sourozenci (oba nadprůměrní). Tam volba úloh, zejména navštěvují-li tutéž třídu, nebo tentýž kroužek, hraje velmi citlivou roli, která se promítá i do vztahu mezi sourozenci. 

 

 

V odpovědi na Jaromír Bednařík

Re: Typologie nadprůměrných

autor Markéta Hartlová -

Mé pedagogické zkušenosti jsou zatím bohužel minimální, stejně tak má zkušenost (nejen pedagogická, ale i osobní) s nadprůměrnými žáky. Nicméně informace obsažené v článku pro mne byly velmi užitečné a zajímavé. Pokud bych se měla pokusit charakterizovat žáka (prvňáka), s nímž pracuji ve školní družině a který patří k nadprůměrným, využila bych typologie pro předškoláky. Vzhledem k mému působišti totiž nevím, jak pracuje v hodinách ve škole. V popisu daných typů vystihuje jeho chování nejlépe aktér – dítě má vnitřní potřebu se ihned zapojit do jakékoli nové situace, a to bez ohledu na to, zda si s případným problémem ví rady, nebo ne. Ondra v takových situacích často přebírá roli lídra. S velkým zaujetím hledá řešení, ovšem s mnohem menším ho sám realizuje. Vyhovuje mu spíše pozice toho, kdo rozdává úkoly ostatním a pak dohlíží, jestli postupují přesně podle jeho pokynů. Když věc nedopadne podle jeho očekávání, nezdráhá se ji zničit, i když ostatní jsou s výsledkem spokojeni. Nové výzvy ho velmi lákají, propadá jim s obrovskou euforií.

To je, podle mého, také důvodem, proč nadprůměrné děti více baví komplexní úlohy. Láká je jejich náročnost a nutnost při nich více přemýšlet. Zřejmě je také určitým způsobem uklidňuje a dodává jim sebevědomí, zjištění, že si s úlohami, které jsou pro ostatní žáky náročné a pro mnohé nevyřešitelné, vědí rady.

Uvedený článek popisuje prostředí, kde s nadprůměrnými žáky učitelé umí a chtějí pracovat. Jak však takový žák prospívá na základní škole, kde se učitel s podobným fenoménem setká jednou za svůj profesní život? Navíc mám (přestože ve školství zatím působím jen 1,5 roku) dojem, že ačkoli je inkluze zaměřena na všechny děti se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy i ty nadané, je nadprůměrným věnována mnohem menší pozornost. České školství se více zaobírá tím, jak pomoci žákům s různými typy poruch učení, než nadprůměrným. To, že jich je méně, neznamená, že by práci s nimi neměly být věnovány kurzy a školení ve stejné míře, jako například pomoci dětem s ADHD nebo autismem. Proto jsem vděčná za tento předmět, který mi, byť jen distanční formou, pomáhá rozšiřovat obzory.

V odpovědi na Jaromír Bednařík

Re: Typologie nadprůměrných

autor Jana Holzerová -

Domnívám se, že nadprůměrné baví řešit komplexní úlohy, protože je to něco, co ostatní nedokáží, ale oni ano. Dokáží v úloze najít zákonitosti, které jiní hledají obtížně. Bohužel to pro některé může působit i problém s odhodláním úlohu dokončit - "všichni přece vědí, že já to umím".

 Moje zkušenosti s výukou v praxi jsou zatím minimální, ale myslím, že jsem se setkala s několika nadprůměrnými na gymnáziu v matematicky zaměřené třídě. Při pročítání kategorií mi na mysli jasně vytanuli dva příklady - herec a gurmán.

      Herec - Spolužák F nejraději řešil vše u tabule, aby ostatním ukázal, že látku bravurně ovládá a je schopný vynechat i několik kroků v postupu bez toho, aby udělal chybu. Při řešení v lavici ale často dělal fatální chyby.

      Gurmán - Naopak spolužák J často vykřikoval, kde je jaká chyba v zadání, ale psát poznámky při hodině jsem ho nikdy neviděla. Testy měl vždy správně. Bohužel se mu to vymstilo na VŠ, kde už látku nezvládal řešit zpaměti a nebyl dost motivovaný, aby na sobě zapracoval a něco změnil.

 Článek krásně ukazuje, že nadprůměrný žák nemusí být všestranně zaměřený ani výrazně nadprůměrný na první pohled. Ukazuje možnou typologii žáků, která (jak už bylo několikrát zmíněno) není jednoznačná. Každý žák je jiný a není snadné ani žádoucí ho pouze zaškatulkovat.

V odpovědi na Jana Holzerová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Lucie Šrubařová -

Bohužel jsem doposud neměla příležitost setkat se s nadprůměrným žákem v matematice. Má pedagogická zkušenost je zatím velmi malá. Vždy jsem ve třídě odučila pouze pár hodin.  I přes mé minimální zkušenosti s výukou jsem si všimla, že je každý žák opravdu individuální a odlišný. Metody, které vyhovují jednomu, druhý odmítá. Z tohoto důvodu s typologií příliš nesouhlasím. Není možné vnímat žáka pouze jako zástupce určité skupiny. 

Překvapila mě pestrost rolí nadprůměrných žáků. Myslím si, že se v praxi setkáme pouze s několika málo žáky, které bychom mohli zařadit přímo do jedné skupiny. Žák může prokazovat znaky ostatních rolí. Je zajímavé, že i u nadání musíme vycházet z osobnosti dítěte. Velkou roli zde hraje to, zda je žák extrovert či introvert. Podle tohoto rysu osobnosti musíme volit způsob, jakým budeme s žákem pracovat.
Osobně si myslím, že práce s nadprůměrným žákem je pro učitele velice obtížná. Učitel musí vzít v úvahu osobnostní rysy žáka, zjistit, jaký způsob vyučování mu vyhovuje. Nesmí dopustit, aby se žák ve třídě nudil a tím „plýtval“ svým nadáním. Na druhé straně by se učitel měl snažit zařadit žáka do „běžného“ vyučování, aby ho příliš neizoloval od ostatních. Učitel má výrazný vliv svým stylem práce, výběrem úloh a motivací. Samotná příprava zabere hodně času. Když ale učitel vidí radost nadprůměrného žáka při vyřešení těžkého úkolu, motivuje ho to k další činnosti. 

Nadprůměrní žáci rádi řeší různé výzvy, které vyžadují zamyšlení, znalosti a hluboké bádání. Z tohoto důvodu rádi vyhledávají komplexní úlohy. Mají rádi pocit, kdy dumají nad matematickou úlohou a nevnímají při tom svět. Pokud se žákovi podaří úlohu vyřešit, nastává pocit radosti a nadřazenosti – „podařilo se mi vyřešit něco, co nedokáže každý.“ 

Lucie Šrubařová

V odpovědi na Lucie Šrubařová

Re: Typologie nadprůměrných

autor Šárka Strnadová -

Dobrý den, 

Také souhlasím s tím, že nejde každé dítě zařadit přesně do určité typologie.

Pedagogických praxí a zkušeností mám zatím málo, proto jsem se bohužel nemohla s nadaným jedincem setkat. 
Překvapila mě pestrost rolí nadprůměrných žáků. Je opravdu zajímavé, že i u nadaných musíme vycházet z osobnosti dítěte. Velkou roli zde hraje to, zda je žák extrovert či introvert. Podle tohoto rysu osobnosti musíme volit způsob, jakým budeme s žákem pracovat. 
Metody, které vyhovují jednomu žákovi, nemusí vyhovovat dalším. Podle rysů osobnosti musíme volit metody, které budou vyhovovat. Myslím, že není možné vnímat žáka jako jakéhosi zástupce dané skupiny, proto je velmi důležité si dát pozor, abychom neškatulkovali naše žáky. 

Osobně si myslím, že práce s nadprůměrným žákem je pro učitele velice obtížná. Je to velká výzva a samozřejmě zodpovědnost. Učitel má velký vliv na žáky hlavně výběrem úloh, svým postojem k práci a samotnou motivací, kdy taková příprava zabere hodně času. Učitel musí najít způsob, aby mohl s nadanými žáky pracovat a posouvat je dalším bádáním do větší hloubky matematického problému.

Za mojí pedagogickou zkušenost jsem se setkala například s žáky, kteří jako žák F – vyžadují k řešení diváky a rádi řeší u úlohy tabule, často se hlásí a utrhují na sebe pozornost = herec. Tento žák si za celou hodinu matematiky neudělal ani poznámku do sešitu, matematika mu šla velmi snadno a často dostával úkoly za rychlost navíc. Za to v českém nebo anglickém jazyce měl velké mezery. Článek nám tedy krásně ukazuje, že nadaní žáci. Dále jsem se setkala s žáky – Gurmán = kteří jako spolužák J často vykřikují a hledá chyby v zadání. A také žáky v roli pozorovatelů, kteří čekali na to, až jim někdo přidělí práci.


Myslím si, že komplexní úlohy si podle mě volí hlavně proto, že jsou těžší, je potřeba se u nich více zamyslet a najít postup, jak úkolu přijít na kloub. Tyto těžší úkoly nadané žáky motivací.

Šárka Strnadová

V odpovědi na Jaromír Bednařík

Re: Typologie nadprůměrných

autor Zuzana Šlajsová -

Souhlasím, že typologie nadprůměrných lze vztáhnout i na průměrné žáky. Takový pohled "shora" na žáky nám může často vysvětlit příčiny jejich někdy nepochopitelného chování. 

Zkušenost s nadprůměrným žákem mám jednu. Do páté třídy mi nastoupil žák, který byl matematický nadšenec. Chvíli trvalo, než jsme se na sebe naladili, protože jsem učila v logopedické třídě, plné dysfatiků a žáků v hraničním pásmu intelektu. Nepouštěli jsme se s dětmi proto do žádné složitější matematiky. Tento žák k nám nastoupil, protože i on měl diagnostikovanou dysfázii. Úroveň jeho matematického přemýšlení byla úplně jinde než zbytku třídy. Navíc byl v posledním ročníku na škole nový žak, psychicky příliš nevyrovnaný. Podle typologie bych ho zařadila mezi gurmána (liboval si v graficky pěkně zpracovaných zadáních a dokázal je ocenit) a sólistu. To tuším vycházelo z jeho nelehké role ve třídě a také s tím, že na intelektuální rovině neměl možnost své dovednosti se spolužáky sdílet.

Obliba komplexních úloh nadprůměrných žáků vychází podle mě hlavně z obliby matematiky vůbec. Běžný žák je rád, že vyřeší standardní úlohu. Má radost, že ji má rychle za sebou, že má pěkně jedno řešení a tečka. Nadprůměrný žák se nejen nezalekne slova obtížnější, ale navíc bude hledat souvislosti a různá řešení i za cenu zjištění, že úloha žádné řešení nemá.