Dobrý den,
vkládám lekci.
S pozravem
Denisa Richterová
Dobrý den,
vkládám lekci.
S pozravem
Denisa Richterová
Milá Deniso,
děkuji za odevzdání zpracované lekce – ráda jsem si ji přečetla.
Pro žáky na 1. stupni jste si zvolila film s tématem, které děti jistě upoutá. Aktivity, které jste navrhla, jsou živé, mají spád a celou hodinu hezky strukturují. Po promítání filmu by to s žáky chtělo udělat reflexi (např. jedním slovem), která vám v lekci chybí. Ze složení lekce a aktivit je patrné, že žáky nejprve téma necháte uchopit co nejšířeji a následně jej společně zužujete. Postupujete od nejširšího pohledu na téma, které přináší vytvoření pojmové mapy, postupně k aktivitě „Komu a jak slouží“ až k následné diskusi po promítání filmu, která se pojí s otázkou: „K čemu sloužil pes dívce a k čemu sloužila dívka psovi?“. Zde už jste u jádra věci. Závěrečný pětilístek přináší dobré shrnutí a reflektivní tečku.
Kritické zamyšlení, které by pomohlo kvalitativnějšímu vyznění záměru lekce, patří formulaci výukových cílů – zejména použití slov jako „žák vnímá“ nebo „náhled na problematiku handicapu“. Co přesně chcete, aby si žák v rámci této lekce osvojil, dozvěděli se nebo měli příležitost si rozvinout? Zkuste si to pro sebe zformulovat a zejména v návaznosti na vámi navržené aktivity (co se v nich žáci učí?).
Mějte se hezky, jarně!
Petra Horská
Líbí se mi provázanost aktivit a nápady, se kterými jsi přišla. Nejvíc mě dostala pantomima, která bude mít stoprocentně úspěch a bude o zábavu postaráno. Myslím, že lekce logicky navazuje a žáci zažijí jak vážné chvilky při zamyšlení, tak zábavu a legraci při aktivitách.
Při pantomimě bývá povyk a hluk, jak se děti překřikují. Myslím, že se tomu dá předejít, když se předem stanoví pravidla hry.
Děti se určitě někdy setkaly s lidmi, kteří mají vodící psy. Mohlo by se připomenout, jak se k takovým lidem a psům chovat. Případně sdílet nějaké zážitky z vlastních zkušeností.
Milá Deniso,
níže vkládám komentář od Vlasty urbanové.
S pozdravem
Petra Horská
Evokace
Aktivita č. 1 – myšlenková mapa - dobrý nápad, ale možná by úplně stačilo udělat rovnou aktivu KDO KOMU A JAK SLOUŽÍ, ta se skvěle vztahuje k filmu; bylo by dobré se k ní pak vrátit na konci lekce po filmu, pokud děti nepřijdou na to, že zvíře může být i asistenční zvíře k lidem s postižením
Aktivita č. 2 – pantomima – úplně jsem hru nepochopila, ale to může být můj problém J, musela bych vidět, jak to funguje; přesto – je dobré dát si dopředu otázku, k čemu by hra měla směřovat. Cíl té aktivity, jak jste ho pojmenovala, se mi nezdá moc smysluplný – na co by asi děti přišly? Možná ještě nějaké úplně malé děti by to ocenily, takhle si zahrát, u páťáků o tom nejsem přesvědčená. Ale muselo by se to zkusit… spíš ale je dobré ty aktivity směřovat přímo k tématu filmu…
Aktivita č. 3 – KDO A JAK KOMU SLOUŽÍ – už jsem psala, je výborná, i s tím otevřeným koncem „zatím nehodnotíme“
Film – ok
CHYBÍ REFLEXE – pozor na to, opravdu je nutné udělat reflexi emocí, i u tohoto filmu je třeba je ošetřit, zpracovat, dát dětem možnost je vyjádřit. Je to hodně důležitá část práce s dokumentárním filmem, která se skvěle zúročuje – děti jsou otevřenější, citlivější, tolerantnější… pro reflexi je třeba dát dostatečný prostor, proto doporučujeme udělat před filmem jednu aktivitu a pak čas nechat pro reflexi, aby si děti mohly o filmu popovídat, o tom, co v nich vyvolal, co cítily, které okamžiky se jim líbily a které ne; pak stačí zase jedna aktivita na závěr, která to všechno shrne… Vy jste zadala reflexi na konec lekce, ale to je reflexe té dvouhodinovky, ne toho filmu. Navíc už není moc potřeba, ty odpovědi na otázky zazní při aktivitě, žáci je vypracují ve skupinách. Čtení básniček hodinu krásně zakončí.
Aktivity po filmu – jsou skvělé, takhle hodina drží krásně pohromadě, blahopřeju.