Denisa Richterová - Lekce : Můj Kámoš

Denisa Richterová - Lekce : Můj Kámoš

autor Denisa Richterová -
Počet odpovědí: 6

Dobrý den,

vkládám lekci.

S pozravem

Denisa Richterová

V odpovědi na Denisa Richterová

Re: Denisa Richterová - Lekce : Můj Kámoš

autor Petra Horská -

Milá Deniso,

děkuji za odevzdání zpracované lekce – ráda jsem si ji přečetla.

Pro žáky na 1. stupni jste si zvolila film s tématem, které děti jistě upoutá. Aktivity, které jste navrhla, jsou živé, mají spád a celou hodinu hezky strukturují. Po promítání filmu by to s žáky chtělo udělat reflexi (např. jedním slovem), která vám v lekci chybí. Ze složení lekce a aktivit je patrné, že žáky nejprve téma necháte uchopit co nejšířeji a následně jej společně zužujete. Postupujete od nejširšího pohledu na téma, které přináší vytvoření pojmové mapy, postupně k aktivitě „Komu a jak slouží“ až k následné diskusi po promítání filmu, která se pojí s otázkou: „K čemu sloužil pes dívce a k čemu sloužila dívka psovi?“. Zde už jste u jádra věci. Závěrečný pětilístek přináší dobré shrnutí a reflektivní tečku.

Kritické zamyšlení, které by pomohlo kvalitativnějšímu vyznění záměru lekce, patří formulaci výukových cílů – zejména použití slov jako „žák vnímá“ nebo „náhled na problematiku handicapu“. Co přesně chcete, aby si žák v rámci této lekce osvojil, dozvěděli se nebo měli příležitost si rozvinout? Zkuste si to pro sebe zformulovat a zejména v návaznosti na vámi navržené aktivity (co se v nich žáci učí?).

Mějte se hezky, jarně!

Petra Horská

V odpovědi na Denisa Richterová

Re: Denisa Richterová - Lekce : Můj Kámoš

autor Monika Slabá -
  • Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
    • V této lekci oceňuji všechny aktivity. Opravdu mi přijdou hodně promyšlené. Líbí se mi, že podle mého názoru žáky zaujmou a zároveň souvisí s tématem filmu a směřují k cílům.
    • Kdybych měla vybrat 2 aktivity, tak by to byly pantomimu se zvířaty. Líbí se mi nápad, že by děti ztvárňovaly zvířata jinde, než v jejich přirozeném prostředí a museli by vyjádřit, jak se v tom prostředí asi cítí. Takže by nějakým způsobem musely vyjadřovat emoce bez zvuků.
    • A druhou aktivitou by byla Otázky po filmu k čemu sloužil pes dívce a dívka psovi. Líbí se mi, že tato aktivitu navazuje už na aktivitu před filmem. Děti budou moc reagovat na to, co napsaly do sloupečků před filmem a zároveň se opřít i o informace z filmu a celé se to propojí. Líbí se mi, že po této aktivitě bude diskuze a každý skupinka bude říkat svoje názory.

  • Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
    • Úskalí mohou nastat při pantomimu, protože se tomu děti mohou smát, nebo nedodrží mlčení při předvádění. Myslím si, že se tomu dá předejít, když se dětem vysvětlí jaká pravidla má hra pantomima.

  • Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
    • Tato lekce mi přijde dostatečně promyšlená a už bych tam žádnou aktivitu nepřidávala, protože by to bylo pro děti už příliš dlouhé.
V odpovědi na Denisa Richterová

Re: Denisa Richterová - Lekce : Můj Kámoš

autor Kateřina Pohlová -
  • Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)? 

Líbí se mi provázanost aktivit a nápady, se kterými jsi přišla. Nejvíc mě dostala pantomima, která bude mít stoprocentně úspěch a bude o zábavu postaráno. Myslím, že lekce logicky navazuje a žáci zažijí jak vážné chvilky při zamyšlení, tak zábavu a legraci při aktivitách.

  • Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?

Při pantomimě bývá povyk a hluk, jak se děti překřikují. Myslím, že se tomu dá předejít, když se předem stanoví pravidla hry.

  • Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?

Děti se určitě někdy setkaly s lidmi, kteří mají vodící psy. Mohlo by se připomenout, jak se k takovým lidem a psům chovat. Případně sdílet nějaké zážitky z vlastních zkušeností.

 

V odpovědi na Kateřina Pohlová

Reflexe - Můj kámoš - Čopíková

autor Barbora Čopíková -
  • Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
  • Se třídou bych udělala myšlenkovou mapu. Na velkou čtvrtku bychom malovali odpovědi na otázku (pod obrázek se to i napíše) - líbí se mi, že budou kreslit obrázek a ne pouze psát.
  • K čemu slouží zvířata nám (jeden sloupec) a k čemu my jim (druhý sloupec) - Jakožto milovník zvířat (:D) jsem moc ráda, že je v druhém sloupci také, k čemu sloužíme MY jim. Často se setkáváme s názorem, že zvířata jsou dobrá jen pro nás a vlastně je využíváme a je dobré si připomenout, že i zvířata nás potřebují. Zdá se mi to jako velmi vhodné otevření tématu. 
  •  Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
  • Mohli bychom se setkat s názory typu - Zvířata jsou blbý a smrdí a jsou k ničemu. I tento názor má většinou svůj důvod a myslím, že není od věci se o něm pobavit. Proč si to myslíš? Myslí si někdo něco jiného? 
  • Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
  • Další náměty nemám. Možná jen ten  uvedený u předchozí otázky.
V odpovědi na Denisa Richterová

Re: Denisa Richterová - Lekce : Můj Kámoš

autor Petra Horská -

Milá Deniso,

níže vkládám komentář od Vlasty urbanové.

S pozdravem

Petra Horská

 

Evokace

Aktivita č. 1 – myšlenková mapa - dobrý nápad, ale možná by úplně stačilo udělat rovnou aktivu KDO KOMU A JAK SLOUŽÍ, ta se skvěle vztahuje k filmu; bylo by dobré se k ní pak vrátit na konci lekce po filmu, pokud děti nepřijdou na to, že zvíře může být i asistenční zvíře k lidem s postižením

Aktivita č. 2 – pantomima – úplně jsem hru nepochopila, ale to může být můj problém J, musela bych vidět, jak to funguje;  přesto – je dobré dát si dopředu otázku, k čemu by hra měla směřovat. Cíl té aktivity, jak jste ho pojmenovala, se mi nezdá moc smysluplný – na co by asi děti přišly? Možná ještě nějaké úplně malé děti by to ocenily, takhle si zahrát, u páťáků o tom nejsem přesvědčená. Ale muselo by se to zkusit… spíš ale je dobré ty aktivity směřovat přímo k tématu filmu…

Aktivita č. 3 – KDO A JAK KOMU SLOUŽÍ – už jsem psala, je výborná, i s tím otevřeným koncem „zatím nehodnotíme“

Film – ok

CHYBÍ REFLEXE – pozor na to, opravdu je nutné udělat reflexi emocí, i u tohoto filmu je třeba je ošetřit, zpracovat, dát dětem možnost je vyjádřit. Je to hodně důležitá část práce s dokumentárním filmem, která se skvěle zúročuje – děti jsou otevřenější, citlivější, tolerantnější… pro reflexi je třeba dát dostatečný prostor, proto doporučujeme udělat před filmem jednu aktivitu a pak čas nechat pro reflexi, aby si děti mohly o filmu popovídat, o tom, co v nich vyvolal, co cítily, které okamžiky se jim líbily a které ne; pak stačí zase jedna aktivita na závěr, která to všechno shrne… Vy jste zadala reflexi na konec lekce, ale to je reflexe té dvouhodinovky, ne toho filmu. Navíc už není moc potřeba, ty odpovědi na otázky zazní při aktivitě, žáci je vypracují ve skupinách. Čtení básniček hodinu krásně zakončí.

Aktivity po filmu – jsou skvělé, takhle hodina drží krásně pohromadě, blahopřeju.