Floriánová, Bláha, Novák: Děti ze stanice Leningradská - lekce

Floriánová, Bláha, Novák: Děti ze stanice Leningradská - lekce

autor Michal Novák -
Počet odpovědí: 7
V odpovědi na Michal Novák

Re: Floriánová, Bláha, Novák: Děti ze stanice Leningradská - lekce

autor Petra Horská -

Přeji hezký den,

děkuji za vložení zpracované lekce, pro jejíž námět jste si vybrali svým tématem pro žáky docela „těžký dokument“. Oceňuji přehlednost a jasnost zpracování. Zvolili jste zajímavé cíle! Nabízím vám didaktickou poznámku k vašemu zamyšlení – jak by měly být cíle z didaktického hlediska korektně formulovány? Například: uvědomění si problému chudoby; prohloubení empatie – ve kterých ohledech lze tyto formulace a zvláště z hlediska zhodnocení naplňování výukových cílů považovat za problematické? Jaký smysl jít do korektnější formulace?

Oceňuji, že jste nezapomněli na reflexi po promítání filmu – jedno slovo a dále ji provázali s aktivitou „Na koho myslíš?“. Otázkou je, nakolik lámat/nelámat vyjádření z nemluvných žáků, jak popisujete. Já osobně bych spíše nelámala.

Rozvíjení empatie u dětí hezky podporujete aktivitou před filmem i po filmu (Jak se žije na ulici; Na koho myslíš?). Napadá mě, zda by bylo vhodné ještě se po projekci filmu a po reflexi vrátit k „žebříčkům strachů“, které žáci sestavovali, a konfrontovat je s příběhy osob v rámci aktivity „Na koho myslíš?“ Není mně zcela zřejmé, na základě kterých učebních kroků/dílčích aktivit si mají žáci uvědomit problém chudoby a co, to přesně znamená (viz moje didaktická vsuvka k formulaci cílů)?

Jaký je cíl – smysl závěrečné diskuse opět vzhledem k cílům. Položené otázky nabízím k zamyšlení, třeba by pro vás mohly být inspirativní, až se rozhodnete lekci realizovat s žáky přímo v praxi :-)

Ve zpracované lekci jsem nenašla odpovědi na otázky, které byly součástí zadání (jako náhrada za nemožnost realizovat lekci ve škole s žáky) – PROSÍM O DOPLNĚNÍ:

  • Jaká úskalí/neočekávané situace by podle vás mohla nastat během realizace modelové aktivity ve třídě? (určitě  jste promýšlela při tvorbě přípravy)
  • Jak by se dalo na tyto situace během výuky reagovat?
  • Dále pro nás můžete na úvod připsat cokoliv, co považujte za důležité, abychom věděli pro pochopení kontextu, ve kterém jste aktivity k vybranému filmu tvořila.

Mějte se hezky a moc vás zdravím!

Petra Horská

V odpovědi na Petra Horská

Re: Floriánová, Bláha, Novák: Děti ze stanice Leningradská - lekce

autor Karolína Floriánová -

Dobrý den, 
vkládáme naši poupravenou lekci.
S pozdravem
Floriánová, Novák a Bláha

V odpovědi na Karolína Floriánová

Re: Floriánová, Bláha, Novák: Děti ze stanice Leningradská - lekce

autor Monika Slabá -
  • Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
    • Nejvíce oceňuji aktivitu o tom, jak se žije na ulici. Líbí se mi, že nejdříve chcete udělat brainstorming a pak dát dětem už vymyšlené věty, které seřadí podle důležitosti. Myslím si, že se v tom hodně dětí bude lišit a bude důležité po této aktivitě nechat děti vyjádřit své názory, proč takhle volily.
    • Jako druhou aktivitu oceňuji Na koho myslíš. Hodně mě tento typ úkolu zaujal a zajímaly by mě odpovědi dětí. Líbí se mi, že při této aktivitě změníte pozici a místo v lavicích budou sedět v kruhu. Podle mého se bude lépe dětem komunikovat v kruhu, protože na sebe lépe uvidí.

  • Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
    • Během práce v kruhu by mohl vzniknout trochu ruch ve třídě, ale myslím si, že se tomu dá zabránit tím, že dáme dětem jasný pokyn, aby si sedly do kruhu v tichosti a slovo bude mít jen ten, kdo drží nějaký předmět.
    • Potom se trochu obávám aktivity Diskuze, protože si nejsem jistá, jestli žáci budou chtít o tomto tématu hovořit nahlas. Chtělo by to jim ukázat, že klima třídy je bezpečné a nemusí se bát cokoliv říct. Například, aby se nikdo neposmíval, nebo neměl blbé narážky a tomu se dá předejít opět nějakými pravidly. Například, že každý má právo na svůj názor a nikdo by se mu neměl posmívat za jeho vyjádření atd...

  • Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
    • Další náměty už mě k tomuto tématu nenapadají.

V odpovědi na Karolína Floriánová

Re: Floriánová, Bláha, Novák: Děti ze stanice Leningradská - lekce

autor Kateřina Pohlová -
  • Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?

Líbí se mi myšlenka, že mít nějaké neshody s rodiči/prarodiči je normální, protože to co my někdy vnímáme jako nepřekonatelný problém, je ve srovnání s jinými problémy doma jako malichernost. Proto oceňuji úvodní aktivitu, která nemá shodit problémy dětí, ale uvědomit si, že se nejedná o zas až takové zlo, a ve většině případů to s nimi rodiče myslí dobře. Na další aktivitě se mi líbí nejdřív volnost, kdy žáci vymýšlí sami, jaké je to asi žít na ulici. A pak dostanou něco předepsaného, nad čím se mají zamyslet, seřadit to. Film je opravdu hodně silný a aktivity po něm mi připadají vhodně a citlivě zvolené.

  • Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?

Bála bych se, že se dozvíme nějaké citlivé informace z domova dítěte, třeba to doma nemá úplně jednoduché a bude pro něj těžké vymyslet vůbec něco pozitivního. Respektovala bych, kdyby někdo nechtěl odpovídat, ale určitě bych se na takového žáka potom individuálně zaměřila a snažila se pomoci...

  • Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?

Myslím, že aktivity jsou dobře zvoleny. Po filmu bych děti také nezatěžovala ničím jiným, než důkladným mluvením a řešením toho, co viděly. Reflexe a sdílení se nesmí vynechat.

 

V odpovědi na Karolína Floriánová

Reflexe - Čopíková

autor Barbora Čopíková -

 Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?

  • JAK SE ŽIJE NA ULICI - Oceňuji už předem vymyšlené věty. Usnadní to a zrychlí práci a také to může hezky nasměřovat tam, kam potřebujeme.
  • Zeptáme se žáků, zda se někdy setkali nějakou závislostí, ať legální, či nelegální. Pokusíme se poukázat, že takovéto situace jsou vzácné, ale vyskytují se i v našem prostředí. Zeptáme se, zda se o své zkušenosti nepodělí. Oceňuji, že je zde závislost i legální. Pro mnohé děti je pojem závislost pouze nelegální (ať už jsou to cigarety/alkohol/drogy). Myslím, že je potřeba si vysvětlit pojmy legální a nelegální, aby v tom děti měly jasno. Také říct, že i alkohol může být nelegální závislostí. (Pro nezletilé)

Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?

  •  Myslím, že úskalí je v samotném filmu. Děti to ze začátku nemusí brát vážně a mohou se smát. Myslím, že se nemusí nic ošetřovat, protože to dokáže usměrnit film za nás. Je to můj názor, ale myslím, že v průběhu filmu se děti začnou více vžívat do jejich situace.
  •  Co jim vadí/překáží na jejich rodičích děti se můžou začít předvádět a říkat zlé věci o svých rodičích. (opět si myslím, že se děti usměrní navzájem)

 Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?

  •  Další nápady bohužel nemám.