Karanténa - úkol č. 2

Karanténa - úkol č. 2

autor Magdaléna Šíchová -
Počet odpovědí: 3
  1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu

Dítě nakreslí obrázek. Učitelka či dítě samo na papír vyznačí několik čar, podle kterých dítě pak obrázek rozstřihne a vzniknou jakoby puzzle. Rozstříhané papíry zamícháme a dítě je znovu poskládá. Děti se pak mezi sebou můžou střídat a navzájem svoje výtvory skládat. Nakonec si děti poskládají své obrázky a nalepí je na papír.

  1. Provázek, poměřování a celek a části

Děti rozdělíme do skupinek a každá skupinka dostane stejný počet kostek, ale každá z jiné stavebnice. Některá dostane kostky z lega, jiná z dupla, jiná dřevěné kostky apod. dle vybavení třídy. Děti postaví z kostek komín a pomocí provázku ho změří. Společně pak velikosti komínů a délky provázků porovnáme.

  1. Korálky, konfigurace a komparace

Každé dítě dostane mističku s barevnými korálky a provázek s uzlíkem na konci. Učitelka diktuje barevný diktát a děti hledají odpovídající korálky a navlíkají podle učitelčiných instrukcí. Na konci učitelka položí svůj vzorový navlečený provázek a děti porovnají se svými provázky, jestli navlékly stejně.

  1. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr

Venku na zahradě dětem vyznačíme trasu, po které pojede nákladní auto pro náklad pomocí šipek, provázku apod. Na startu budou mít děti prázdný kyblík, v cíli bude kyblík s vodou. Dítě vyjede s náklaďákem do cíle, tam nabere kelímek s vodu, položí ho na náklaďák a snaží se jet zpět do startu, aniž by vodu vylilo. Cílem hry není přepravit vodu co nejrychleji, ale snaha o nevylití kelímků.

  1. Kostky, kompozice a možnosti

Děti dostanou několik kostek a mají za úkol postavit stavbu dle plánku, obrázku, který dostanou. Z obrázku 2D tedy musí postavit 3D.

Děti udělají dvojice. Jedno dítě si postaví stavbu z určitého počtu kostek (počet závislý na věku dítěte, starší děti víc kostek), druhé dítě se stejným počtem kostek sedí zády. První dítě druhému postupně diktuje, jak má stavbu postavit, aby byla stejná, jako ta jeho. Nakonec porovnají, jestli se trefily a prohodí si role.

V odpovědi na Magdaléna Šíchová

Re: Karanténa - úkol č. 2

autor Michaela Kaslová -

Ad 1) puzzle je skládanka, české pojmenování je pro dítě lepší, jelikož napovídá metodu řešení; z úlohy není jasné, zda má dítě v cíli mít pokrytou stejnou plochu, jako papír před rozstříháním, či ne - zda je kompozice volná a jde o práci s možnostmi a je větší důraz kladen na estetiku (upouští se od pokrytí plochy); pak by muselo následovat porovnávání (ne nutně ihned), co vše lze z daných dílků poskládat, jinak by ta aktivita byla "plochá".

ad2) Rozhodně NEJDE o měření; vzpomeňte si na zimní semestr, to by se muselo přiřadit danému útvaru číslo  a musela by tam být cílená a vědomá práce s jednotkovým útvarem. Zde jde pouze o POMĚŘOVÁNÍ!

ad 3) pěkné

ad 4) nějak vám z toho vypadl matematický obsah (ve fromulaci chybí klíčová slova, na kterých v diskusi s dětmi budete stavět, ale zde čas neměříte, tak jde především o rozvoj motoriky); nutné doplnit.

ad 5) Tato aktivita předpokládá přípravné aktivity, nemůže stát izolovaně, je nutně prvkem didaktické struktury, kde si musíte připravit řadu komponent této aktivity včetně jazyka (musí být zákaz ukazování); nemáte zajištěno, že dítě bude cítit smysluplnost aktivity pro diktování, stačí změnit podmínky, za kterých je aktivity zadána. 

 

V odpovědi na Michaela Kaslová

Re: Karanténa - úkol č. 2

autor Magdaléna Šíchová -

1) cílem bylo nakreslit obrázek, ten rozstříhat na pruhy tak, aby vznikla skládanka, pruhy zamíchat a nechat dítě obrázek znovu poskládat, tedy aby byla zachována stejná plocha

2) chápu, dítě provázkem nezměří, ale poměří, výsledek nemá určen jednotkovým útvarem, ale délkou provázku

4) souhlasím, že je zde kladen důraz na rozvoj motoriky. Přesto zde ale dochází dekompozici a kompozici celku, tedy odebírání vody z jednoho kyblíku a přidávání do druhého tak, aby vznikl pokud možno stejný celek. Klíčovými slovy by tedy mohly být – prázdný kelímek, plný kelímek, poměřování výsledného množství vody, poměřování kolik vody ještě zbývá převést.

V odpovědi na Magdaléna Šíchová

Re: Karanténa - úkol č. 2

autor Michaela Kaslová -

KOlegyni Štíchové, ale nejen jí:

Ad 4) ubírání či přidávání vody je z pohledu dospělého dekompozice/kompozice, ale věřte (viz naše opakovaná šetrení; dále viz Piaget), že to takto dítě nebere.

POměřování to není, neurčuje se o tohle víc/míň.