Úkol č 2. Alžběta Bolková

Úkol č 2. Alžběta Bolková

autor Alžběta Bolková -
Počet odpovědí: 0
  1. Papír, dekompozice a číslo v roli počtu

  • Pomůcky: Papír ve tvaru čtverce, s narýsovanými středovými osami, papír stejného rozměru bez os, nůžky

  • Děti rozstřihají papír na čtyři trojúhelníky, podle středových os, poté to zkusí sami z papíru bez naznačených středových os. Kolik vznikne trojúhelníků, pokud každý ze čtyř rozstřihneme na půl? Na kolik stejně velkých trojúhelníků dokážeme čtverec rozstřihnout?

 

  1. Provázek, poměřování a celek a části

  • Pomůcky: provázek

  • Dvě děti chytí provázek, každé za jeden konec. Poté se přidá doprostřed další dítě a poměřujeme jak jsou dlouhé vzdálenosti mezi dětmi. Dále přidáváme další děti a stále poměřujeme. Zkoumáme na kolik částí můžeme provázek mezi dětmi rozdělit (dle délky provázku a počtu dětí.

 

  1. Korálky, konfigurace a komparace (seskupení, uspořádání a porovnání)

  • Pomůcky: 25 korálků pro každé dítě složených z 5 barev

  • Děti dostanou stejný počet korálků (25) po pěti od jedné barvy. Mají je vmáčknout do modelíny tak, aby korálky utvořily čtverec. Poté porovnávají vytvořené čtverce společně mezi sebou, dle velikosti a barevného uspořádání.

 

  1. Nákladní auto, zaplňování prostoru a trasa, směr

  • Pomůcky: 4 různě velká nákladní auta, množství kostek 4 barev (ideálně dle barvy nákladních aut), papír, pastelky

  • 1. část: Děti se rozdělí do 4 skupin, každá má jedno nákladní auto a začíná každá na svém domovském stanovišti. Uprostřed třídy jsou 4 stanoviště, kde jsou hromádky kostek čtyř barev. Každá skupina vyrazí k jednomu ze stanovišť, naloží množstvím kostek své barvy co se do auta vejdou a odvezou je do svého domovského stanoviště, kde je vyloží. Poté si vymění auta a jedou k dalšímu stanovišti. Opět si naberou kostky dle barvy auta, které zrovna mají a dovezou domů. Takto objedou všechna stanoviště.

  • 2. část: Dostanou do každé skupinky papír a pastelky dle barev aut. Nakreslí schéma, dle kterého se pohybovali po hracím poli a poté porovnávají dle barev kostek, do kterého auta se jim jich vešlo více.

 

  1. Kostky, kompozice a možnosti

  • Pomůcky: 3 stejně velké kostky, každá jinak barevná

  • Děti mají za úkol z kostek postavit věž. Zkoumají kolik je je možností barevného uspořádání.