Chování dětí k ostatním

Chování dětí k ostatním

autor Karolína Nováková -
Počet odpovědí: 8

Ráda bych přidala téma k diskusi, jelikož bych ráda znala vaše názory.

Docházím do přírodovědného kroužku na jedné ZŠ u nás v Jablonci nad Nisou. Na kroužek docházejí děti od 3. do 5. třídy. Chodíváme i do lesa, kde se děti učí poznávat přírodu a jelikož mají celkem dost volnosti, jsou takové rozdováděné, což je celkem i pochopitelné. 

Pochopím, že se kluci mezi sebou pošťuchují a dělají hlouposti, je to stále v rámci hry. Bohužel jsem si všimla, že mezi sebou však mají problémy děvčata. Jedná se o spolužačky ze stejné třídy, takže spolu tráví dost času. Je to asi parta 3 holek, která neustále urážela (naštěstí jen slovně) jednu holčičku. Neustále si z ní dělaly srandu, posmívaly se jí a ponižovaly jí. Já jsem si toho všimla už na první hodině, kdy jsme s dětmi šli právě do lesa. Ze začátku jsem si myslela, že si třeba jenom v tu chvíli ublížily a tak jí to vracejí. Postupně jsem však zjistila, že to stále pokračuje a stupňuje se. 

Všimla jsem si toho dříve než paní učitelka a tak jsem začala jednat. Řekla jsem si, že křikem nic nevyřeším a tak jsem zvolila klidnější metodu. Kladla jsem jim to na srdce ve formě otázek, proč si takto ubližují, co jim tak špatného Bára udělala a jak by bylo jim, kdyby jim toto někdo dělal. Samozřejmě se mi odpovědi nedostalo, ale pomohlo to. Vzájemně se omluvily, objaly se a od té doby je naštěstí klid. Teda aspoň na kroužku, ve třídě bohužel nemohu soudit. 

Nejvíce mě mrzí však to, že to není jenom tento případ. Všímám si stále kolem sebe, že děti jsou na sebe ošklivý. Na jednom víkendovým pobytu s jednou třídou zase parta kluků urážela spolužáka za to, že je tlustý. 

Tohle není problém jenom prvního stupně, ale i vyšších tříd. Jak proti tomuhle bojovat? Jak naučit děti, aby si druhých vážily a aby si pomáhaly?

V odpovědi na Karolína Nováková

Re: Chování dětí k ostatním

autor Tereza Šiklová -

Ahoj,

měla jsem podobný problém na skautském táboře. Nepohodly se mi tam holky, které sice nejsou úplně nejlepší kamarádky, ale obvykle spolu vycházejí docela dobře. Jejich hádka skončila křikem a bylo z toho divadlo pro všechny. Vyřešila jsem to tak, že jsem hádající se holčičky odvedla stranou a tam jsme si to v klidu vyříkaly. Nechala jsem si od obou říct, jak hádka začala, co které vadí. Pak jsme se shodly na tom, co která udělala špatně a co se dalo udělat lépe. Nakonec jsme se dohodly, že kdyby se situace opakovala, přijdou za mnou a rovnou ro zkusíme rozsoudit spolu. A ostatními dětmi jsem to pak neřešila vůbec, mezi nimi žádné spory nebyly. Až do konce tábora pak už byl klid, tak to snad zabralo. 

Jinak mám pocit, že je potřeba dětem čas od času zařazovat do programu povídání o vztazích, někdy se s nimi i otevřeně bavíme o šikaně. U starších dětí i vím, že někdy pročistí vzduch v klidu si říct, co komu vadí, proč se ve skupině necítí dobře. To bych ale u dětí ze ZŠ ještě nezkoušela, myslím, že v tomhle věku to ještě správně nepoberou. 


V odpovědi na Karolína Nováková

Re: Chování dětí k ostatním

autor Karolína Lichterová -

Ahoj,

Řešila jsem podobný konflikt ve školní družině mezi 2 spokužacmkami ve 3. Třídě, jsou to nejlepší kamarádky, ale stále proti sobě poštvávaly a přetahovaly si ostatní kamarádky, skončilo to tím, že už se spolu vůbec nebavily. Udělala jsem si s nimi “trojúhelník”, obě jsem si spolu posadila, vedle sebe, ne naproti sobě a nesměly si vzájemně skákat do řeči, nechala jsem každou zvlášť pred tou druhou říct jak celou situaci vidí, co se vlastně stalo a co jí na té druhé vadí až potom se k tomu mohla vyjádřit i druhá a zároveň uznat svoji chybu a potvrdit, že se to děje. Nakonec se obě objaly a slíbily si, že kdyby se něco takového delo, musí k sobě byt upřímné a říct si to hned, ne to v sobě dusit a dělat si naschvály. 

Většinou konflikty řeším tímto způsobem, ale snažím se jim předcházet komunitnim kruhem a nějakou rychlou skupinovou hrou, na které je vidět  mezi kým jsou případné neshody nebo koho tak trochu vylučují.

V odpovědi na Karolína Lichterová

Re: Chování dětí k ostatním

autor Martina Veselá -

Tohle je výborný příklad řešení konfliktů formou mediace, kdy nestranný pozorovatel pomůže oběma stranám vyřešit problém. Myslím si, že to je nejjednodušší a nejúčinnější metoda. Stejně tak zakomponování skupinových her, které mnohdy pomohou vyřešit problém ještě dřív, než se zcela rozvine.

V odpovědi na Karolína Nováková

Re: Chování dětí k ostatním

autor Martina Veselá -

Dobrý den, 

to je bohužel problém, který se děje stále častěji. Myslím si, že na vině je tomu dnešní doba a také prostředí, ve kterém děti tráví svůj čas. A také ostych dětí, kterým se toto odstrkování stává. Jsem matkou dcery, která navštěvuje 8 třídu a bohužel je v pozici odstrkované spolužačky. Její problém je ale v tom, že není dost průbojná a doposud tento stav, který se děje ve třídě, tajila. Vše u nich ve třídě probíhala relativně v pořádku do cca 5 třídy, poté se začaly tvořit party a ona najednou nikam nezapadla. Částečným důvodem bylo to, že začala nosit rovnátka a styděla se. Nejde o to, že by si jí nikdo nevšímal nebo na ni byli zlí, ale spíše o to, že ji nezvou na procházky, společné nákupy nebo oslavy narozenin. S dcerou tento stav probíráme a hledáme řešení. Ví, že se musí naučit pracovat se svým ostychem. Také pomohl i rozhovor se třídní učitelkou, která v rámci jedné hodiny udělala debatní kroužek, aby každé dítě řeklo nějaký svůj názor na spolužáky (ty samozřejmě vybrala třídní učitelka, aby se mluvilo i o mé dceři).

Myslím si, že by bylo vhodné do výuky - třeba do hodin tv - zařadit hry, které pomáhají dětem tomu, aby zjistili, že se v některých situacích musí spolehnout na ostatní, aby se naučili důvěře. Určitě by ani nebylo k zahození, kdyby školy měly k těmto situacím plán prevence a zajišťovaly aktivní přednášky na podobná témata. 

V odpovědi na Karolína Nováková

Re: Chování dětí k ostatním

autor Barbora Čermáková -

Ahoj,

jsem ráda, že se v diskuzi toto téma objevilo. Nedávno jsem se na naší fakultě zúčastnila workshopu o šikaně.

Workshopu se zúčastnila také jedna výchovná poradkyně, která vyprávěla podobný příběh. Ten její ovšem zašel mnohem dál, jelikož ho v průběhu

nikdo nerozklíčoval a včas nezasáhl.

V 8. třídě byla partička tří holek, které si dobírali jednoho jejich spolužáka. Vždy mu nenápadně něco špitly a smály se mu,

ale nikdo to nepoznal. Chlapce to velice trápilo. Nechtěl chodit do školy a měl špatnou náladu, ale nikoho nenapadlo,

co by za tím mohlo být. Vlivem toho se chlapec nakonec zhroutil a skončil v nemocnici.

Poté se odhalila příčina a paní učitelka tento problém s jednotlivými účastníky probrala. Zjistilo se, že si děvčata neuvědomovala

závažnost situace a sama se zhrozila důsledků, které jejich počínání přineslo. Problém nakonec paní učitelka probrala s celou třídou

a upozornila na možné následky.

Myslím si, že v tomto případě je hlavně důležitá prevence. S dětmi se o šikaně bavit a dbát na přátelskou atmosféru.

Na workshopu nám také doporučovali, vzít si stranou žáka, v kterého máme důvěru a na atmosféru ve třídě se ho zeptat.

Tímto můžeme odhalit nějaká svá podezření. Ostatní spolužáci by o tom, ale neměli vědět a žák by měl mít v nás důvěru.

 

držím palce při přírodovědném kroužku

 

Barča Čermáková

 

 

V odpovědi na Barbora Čermáková

Re: Chování dětí k ostatním

autor Martina Veselá -

To je opravdu smutné, že to dospělo až do takové fáze. 

Prevence je samozřejmě důležitá, bohužel ne vždy funguje. Na ZŠ, kam chodí moje děti, probíhá několikrát do roka přednášky i simulace toho, co se může stát a bohužel i tak je téměř v každé třídě někdo, kdo něčím podobným prochází. Děti také jezdí na pobyty, kde se utužuje kolektiv, ale to funguje jen pár týdnů a pak se vše vrátí do podobných kolejí jako to bylo předtím. Nemyslím si, že by ale byla chyba jen v dětech. Rodiče na ně bohužel nemají tolik času. Děti, které jsou obětí, se nemají komu svěřit, protože rodič je pro něj nejdůležitější a nejdůvěrnější osoba a ty, které jsou těmi, co nějakým způsobem ubližují, si právě tento deficit vybíjí jinde. 

Bylo by fajn, kdyby někdo vymyslel i kroužky pro rodiče, aby se naučili dělit svůj čas na důležité a méně důležité věci. A aby plnohodnotně trávili čas se svými dětmi. 

Ten tip se spolužákem je ale dobrý nápad :-) 

V odpovědi na Barbora Čermáková

Re: Chování dětí k ostatním

autor Anna Harigelová -

Ahoj Barů,

určitě je to hodně o prevenci. U nás na ZŠ fungovala hodina VZDR (Výchova ke zdraví), která fungovala, jako hodina pro nás a o nás a byla jednou za 14 dní. Přesunuli jsme se do speciální místnosti a zde jsme se bavili na velice osobní bázi. Přirovnala bych jí naší Osobnostní a sociální výchově. Dle mého názoru toto opatření velice dobře fungovalo a my jsme tuto hodinu s nadšením vítali a těšili se na ní.

Ještě bych se ráda vyjádřit k onomu vybranému žákovi, kterého si učitel vybere a probere s ním třídní atmosféru. Přesně tato situace se mi stala a zpětně jí rozhodně neshledávám účinnou.

Byly jsme ještě s jednou dívkou požádány, abychom po vyučování počkaly až všichni odejdou. Toto čekání bylo hrozné. Vůbec jsem netušila, co jsem provedla a co se děje. Když jsem na požádání vstoupila do třídy, rozhodně jsem nebyla ve stavu, kdybych mohla debatovat o třídní pohodě. Byla jsem tázána na mou spolužačku, na kterou bylo podezření na anorexii. Bohužel jsem se s touto dívkou vůbec nebavila. A i kdyby takovýto problém měla, (což naštěstí neměla) pochybuji, že by někdo něco tušil. Každopádně jsem si připadala jako vyslýchaná a jako člověk, který nesmí říct nic špatně, protože by se to rovnalo zradě celé třídy (a to se ani nic nedělo). Výsledkem bylo, že jsem řekla pravdu podle svého svědomí. Ale byla jsem tak vystresovaná, že jsem vypadala, že lžu a nakonec bylo podezření na mě.  

Požehnaný vánoční čas

Anička

V odpovědi na Karolína Nováková

Re: Chování dětí k ostatním

autor Radka Rutar -

Ahoj,

k tématu asi nemám žádnou vhodnou učitelskou radu, ale spíše osobní zamyšlení.. Dcera (7let) chodí do druhé třídy. Z 20 dětí je 6 kluků zbytek holky.. Zvláštní třída už od začátku. Kluci vždy tahouni, jedničkáři, takoví trošku maminčini mazánci, holky strašný dračice. Padly tam už i nějaké ředitelské důtky (u holek). Dcera se drží spíše s klukama (má doma 2 bráchy tak asi proto), ale mrzí ji, že ji holky odstrkují. Přece jen by chtěla být víc s nimi, ale není na takovéto holčičí "KÁ / neKÁ" a změny i 5x denně s kým jako jooo a s kým jako neee.

Doma to řešíme, zkoušíme vymyslet různé strategie, jak by mohly holky fungovat a byly by spokojené, ale moc dlouho nefungují. Navíc...když pak kouknu na rodičáku na některé ty rodiče... tak se mi vždycky potvrdí, že ryba prostě smrdí od hlavy.. :-)

r