Podzimní prázdniny

Podzimní prázdniny

par Klára Rubášová,
Nombre de réponses : 6

Jako praxi jsem si zvolila akce pro děti pod spolkem Matěj z.s.  Pořádáme víkendové pobytové akce a připravujeme pro ně veškerý program.

Problémoví jedinec - chlapec, který se neustále uráží a sabotuje tak připravený program. Při jakékoli činnosti se naštve a urazí, že není všechno podle jeho představ. Z počátku jsem si nevěděli rady a snažili se ho za každé situace dostat zpět do hry/ do aktivity , která právě probíhala. Bylo to náročné jak pro nás, tak pro něho. Ale postupem času jsem zjistili, že ho nemůžeme tlačit do aktivit, do kterých se mu nechce. Nechávali jsme ho, aby se vyvztekal a on sám pak zjistil, že chce hrát s ostatními dětmi, a že se bude muset řídit pravidly, jež byly stanoveny na začátku, a které platí pro všechny. Teď, vždy když se urazí, tak ví, že musí odejít mimo děti, aby je nerušil a vyřešit si to sám se sebou a pak se může vrátit bez problému zpět do hry. 

Zároveň si člověk musí uvědomit, jak moc jde o individualitu dítěte, a že by takové jednání určitě neplatilo na každého svěřence. 

 

En réponse à Klára Rubášová

Re: Podzimní prázdniny

par Denisa Šandová,

Pěkný postup, takový bych uvítala i já jako malé dítě, když mě tlačili do aktivit, které mi neseděly. Ale není možné, že by třeba pak chlapci vadilo, že není ve společnosti ostatních dětí? Že by pak mohl ty hry hrát jen, proto aby byl ve společnosti? 

En réponse à Denisa Šandová

Re: Podzimní prázdniny

par Klára Rubášová,

Je to možné, ale myslím, že v tomto případě má kolem sebe společnosti dostatek a má možnost se sám rozhodnou jestli se chce zapojit nebo ne. A je přirozené, že si většinou vybere být ve společnosti druhých než být sám. 

En réponse à Klára Rubášová

Re: Podzimní prázdniny

par Lucie Kohutová,

Oceňuji uvědomění si individuality dětí, ke každému z nich se musí přistupovat podle aktuální situace a neplatí žádné obecné vzorce. Probíhají vaše akce jednorázově? Setkáváte se o víkendech vždy s novými dětmi, nebo některé znáte z dřívějších pobytů? Ptám se, protože je samozřejmě složitější přijít v krátkém časovém úseku na to, co platí zrovna na dané problémové dítě. Naopak pokud byste měli šanci vypozorovat z opakovaných setkání případné potřeby dítěte, pak se určitě jednodušeji přizpůsobíte.

Já jsem vypozorovala, že někdy k vypořádání se s těmito dětmi funguje prosté "hození do vody" - naposledy jsem tento postup zaregistrovala při pedagogickém kurzu s praxí: zkrátka přenechat vedení nějaké aktivity dítěti. Samozřejmě to nelze aplikovat na každou činnost, ale myslím, že vždy se dá najít alespoň nějaká možnost, kde tento postup uplatnit. Předat základní instrukce a nechat ho řídit ostatní děti - popřípadě dospělé, záleží na charakteru aktivity. Sama jsem se divila, jak právě tento způsob "uspokojení potřeby pozornosti" dokáže potížisty stimulovat k efektivní práci. A mnohdy se pro dítě jedná o nejlepší ukázku toho, jak náročné je něco organizovat (zejména pokud se ve skupině nachází narušitel).

En réponse à Lucie Kohutová

Re: Podzimní prázdniny

par Klára Rubášová,

Naše akce probíhají v průběhu celého roku, takže děti známe a můžeme s nimi pracovat postupně. Je pak skvělé vidět na nich ten progress (a samozřejmě ne jen na nich, ale i na nás).

Metodu, kterou zmiňuješ "hodit do vody" určitě zastávám.  Moc se mi to líbilo například (v rámci Úvodního pedagogického kurzu) při předmětu CENTRA AKTIVIT. Děti byly rozděleny do pěti skupin a každá měla jinou aktivitu. Zároveň v té skupince měly rozdělené role a řídily si činnost samy. 

En réponse à Klára Rubášová

Re: Podzimní prázdniny

par Jana Krátká,

Dobrý den,

velmi mě těší, že dokážete propojovat znalosti a zkušenosti z jednotlivých kurzů.

Nadhodila jste zajímavé téma. Ztotožňuji se s Vaším řešením nastalé situace.

Zdravím, Krátká

En réponse à Klára Rubášová

Re: Podzimní prázdniny

par Klára Košacká,

Ahoj, 

mám podobnou zkušenost s tříletou holčičkou z letního příměstského tábora. Tábor byl se zaměřením na gymnastiku a celkově pohyb a hry venku i uvnitř. Děti měly mezi sebou velké věkové rozdíly (jednalo se o děti věku od tří do sedmi let) a tato skutečnost občas velmi ztěžovala plánované aktivity. 

Nejmladší byly dvě tříleté holčičky, pro které byly některé hry ještě příliš náročné. Jedna z nich to přijímala velmi těžce a již druhý den se odmítala většiny aktivit zúčastnit. Odmítala však i takové aktivity, které by zvládla, nechtěla je ani zkusit. Vždy si jen lehla na zem a začala plakat a všem ostatním dětem nadávat. Nejprve jsme se jí pokoušeli utišit a přemluvit, ať hraje s námi, ale to nefungovalo a jen jsme tím zdržovali celou skupinu. Zkusili jsme ji tedy nechat plakat a nepřemlouvat ji. Zpočátku trvalo celkem dlouho, než se k ostatním dětem vrátila. Po nějaké době však zjistila, že když si ji nikdo nevšímá, tak ji to nebaví. Začala tedy přicházet zpátky sama již po kratší době a opět se přidávala k ostatním. Na konci týdne ji toto odcházení přešlo již úplně, občas jen trochu ,,zkrabatila tvář", ale když si všimla, že si toto nikdo nevšímá, opět se uklidnila.