Bohuslav Balbín (1621 - 1688): Život svatého Jana Nepomuckého, 1914.
Bohuslav Balbín (1621 - 1688): Život svatého Jana Nepomuckého, 1914.
Proč zrovna z Hradce Králové?
Jak velkou váhu má zpovědní svátost? A dají se svátosti mezi sebou poměřovat?
Odkud znal Balbín legendu o Janu Nepomuckém, co tehdy pro lidi znamenala?
Jak Balbín postupoval při psaní knihy?
Návrh otázky:
Jak moc důležité a proč byly pro lidi v době, kdy Balbín dílo psal, legendy o světcích?
A jaké bylo dobové přijetí právě Balbínova Života svatého Jana Nepomuckého, rozšířilo jeho dílo výrazně povědomí o příběhu Jana Nepomuckého?
STEJSKAL, František X., Svatý Jan Nepomucký II. díl
http://librinostri.catholica.cz/download/SvJNStejskal2-r0.pdf
kapitola III. Životopisy svatého ]ana Nepomuckého
Tady máme Balbínovo podání nepomucenské legendy a jeho důležitost ve srovnání s ostatními, píše se tam také, jak Balbín postupoval při psaní a jaký názor na jeho dílo měli další literární osobnosti z jeho okolí.
Dějiny české literatury. 1., Starší česká literatura
http://www.ucl.cas.cz/edicee/data//dejiny/hcl/dcl1/dcl1.pdf
Okolo strany 400, obecně o všudypřítomném křesťanském myšlení, výrazném kultu světců jako součásti rekatolizace.
Přidávám ještě bakalářskou práci "Svatý Jan Nepomucký: Legenda a antilegenda v české literatuře", zabývající se proměnou kultu Jana Nepomuckého v dějinách, mj. tím, jak ho Balbín výrazně zpopularizoval a byl za to kritizován kvůli nedržení se faktů.
Badatelské otázky, které jsou sice poměrně široké ale budiž, lze uznat. Ovšem věci, které jste uvedli nejsou v pravém slova smyslu prameny, ale sekundární literatura. Pramen jakožto primární pozůstatek minulosti chybí. Zkuste v některé z uvedných knih najít nějaký takový pramen a uvést ho zde.
Vyhledala jsem některé prameny, dokládající život svatého Jana Nepomuckého. Některéz nich jsou prameny obrazové, přesto si myslím, že i ty mají svou váhu. Přikládám je v příloze.
Brynych,Edvard, Jan Nepomucký: Cesty, kterými šel český národ v dobách slávy, úpadku a nového vzkříšení: Dějinný vývoj českého národa od dob nejstarších až do doby nejnovější, jak jej československé mládeži vypráví vlastenecký biskup Eduard Brynych, Praha: Ustřední sekretariát čsl. strany lidové, 1933
Kašpar, Karel Boromejský: Pastýřský list o sv. Janu Nepomuckém, Hradec Králové: Tiskové družstvo Adalbertinum,1925
Obrazové prameny:
1. Karel Škréta, Sv. Jan jako almužník, 1641
2. Karel Škréta, Pouť věřících k hrobu sv. Jana Nepomuckého, 1641
3. Anton Bickhart, Mučení sv. Jana Nepomuckého, 1729
Jiří Barthold Pontanus z Breitenberka: Bohemia pia (Zbožné Čechy)
lan Ignác Summa: Vita et mors S. Ioannis Nepomuceni, 1702
Uctívání svatých, zpracování legendy o Nepomuckém před Balbínem a po něm, moc důležité byly legendy, když se v zpracovávaly znovu a znovu?
Zelený V.: Tomás Pešina z Čechorodu, Praha 1887
Vypadá to zase jako sekudární literatura, ale v této knize obsažená korespondence Balbína a Tomáše Pešiny z Čechorodu se snad dá považovat za primární pramen (co si myslel Pešina o Balbínově práci?)