Praktické aspekty vzdělávání neslyšících A+B (2019/2020)
Osnova sekce
-
-
NĚKOLIKADENNÍ EXKURZE PRVNÍ TÝDEN ZKOUŠKOVÉHO OBDOBÍ ZRUŠENA!
-
-
Hejný: Moudrost si nevygooglíte. Potřeby dítěte jsou jiné, než si dospělí myslí (DVTV, 26. 2. 2020): https://dl1.cuni.cz/mod/url/view.php?id=395153
Jak si video automaticky otitulkovat: https://sites.google.com/view/vyukanadalku/titulky
-
Feřtek: Rodiče jsou zděšení. Teď vidí, co se ve škole děje. Je to ale pozitivní rána (DVTV, 25. 3. 2020): https://video.aktualne.cz/dvtv/fertek-rodice-jsou-zdeseni-ted-vidi-co-se-ve-skole-deje-je-t/r~a1af00a06e1d11eaa25cac1f6b220ee8/
Jak si video automaticky otitulkovat: https://sites.google.com/view/vyukanadalku/titulky
-
Zprávy v ČZJ (Česká televize)
Zpráva ze dne 2.5.2020
Evropské centrum pro moderní jazyky uspořádalo v prosinci loňského roku odbornou konferenci u příležitosti 25. výročí založení. Na ní byl k připomínkování předložen dokument, který nyní vychází jako deklarace představující komplexní vizi kvalitního jazykového vzdělávání. K naplnění vize slouží 9 základních pilířů mezi nimiž je i důraz na uznání znakových jazyků. Dále také důraz na zajištění toho, aby uživatelé znakových jazyků měli plný přístup ke stejnému rozsahu vzdělávacích příležitostí, která jsou nabízena uživatelům mluvených jazyků. Dalším bodem je například důraz na vývoj materiálů pro učitele znakových jazyků.
-
-
Řešili jsme organizační věci (včetně praxí, exkurzí a ped. výstupů). K sylabu jsme si doplnili ještě financování a legislativu. Během výuky jsme byli na informační schůzce se studenty našeho ústavu.
Domácí úkol na příště (tj. na 24. 2.): Zjistit, jak je to s novinkami ve vzdělávání v ČR (včetně financování), a ve vzdělávání "neslyšících" obecně. Dnes jsme si jako "novinku" říkali, že byl oficiálně na rok přerušen úkol NPI ČR (dříve úkol NÚV) spočívající v přípravě metodických materiálů pro pedagogy vzdělávající neslyšící žáky v češtině jako druhém jazyce, angličtině a českém znakovém jazyce.
-
-
-
Kromě ped. výstupů (to bylo společně s druháky) a "metodik NÚV" (viz odkazy) jsme řešili "novinky" (viz odkaz na oddíl Novinky, ale my jsme dělali jen jednu z nich - hádanka: kterou?:-)) a v závěru hodiny jsme se začali zabývat prvopočátečním čtením a psaním.
Domácí úkol: Vzpomínat, jak to bylo se mnou a s prvopočátečním čtením a psaním?
-
-
Milé kolegyně,
ráno jsem vstala a není mi vůbec dobře. Rozhodně to není na to, abych šla na fakultu a všechny Vás nakazila.
Naše dnešní výuka na fakultě tedy nebude. Místo toho běžte prosím do velkého knihkupectví (nejlépe do Luxoru na Václavském náměstí) a prozkoumejte jednak učebnice prvopočátečního čtení a psaní (to je primární a nové), jednak učebnice obecně (to je sekundární a je to spíš opakování toho, co jsme dělali v minulém semestru, + ukázka "naživo").
Z návštěvy si prosím udělejte poznámky a snažte se v materiálech, které tam uvidíte, zorientovat - pomůžeme Vám v tom mj. moje disertační práce.
K postupu výuky v dalších týdnech Vám ještě napíšu.
Děkuji.
S pozdravem
Andrea Hudáková
-
-
4. hodina: týden od 9. do 15. března 2020 (téma týdne: Prvpopočáteční čtení a psaní: Metoda analyticko-syntetická hlásková/zvuková)
-
Milé kolegyně,
situace se nám poněkud zkomplikovala, ale myslím, že to dáme:-) Velkou výhodu vidím v tom, že jsme se spolu v minulosti hodně věnovali tomu, jak kriticky pracovat s texty a s informacemi. Teď - ještě více než kdy jindy - jako když najdeme vše, čemu jsme se spolu věnovali, jako jsou strategie samostudia, třídění informací atd.
Některá témata jdou při výuce "na dálku" realizovat docela obtížně, proto obsah kurzu přizpůsobím současným možnostem a situaci. Nicméně to zásadní "probereme".
Domnívám se, že v tuto chvíli máte hodně věcí, které musíte řešit. A škola podle mě není v této situaci na prvním místě. Proto jsem neuvažovala o tom, že bychom měli nějaké společné hodiny vedené po Skypu nebo v jiné platformě. Budu se snažit dávat Vám "úkoly" do Moodlu. Každý úkol bude mít "interaktivní část" FÓRUM (nebo něco podobného), kde bude možno, abyste spolu diskutovaly, abyste se ptaly, hledaly společně řešení... Já Vám také mohu samozřejmě něco poradit, ale Vaše úvahy, odkazy a nápady jsou myslím důležitější.
Zároveň budu samozřejmě ráda, když se budete i mimo Moodle nějak radit, domlouvat, konzultovat, pomáhat si, doporučovat si zdroje atd. Tuto iniciativu nechávám zcela na Vás.
Nebudu po Vás požadovat průběžné plnění úkolů. Zorganizujte si jejich plnění podle sebe. Pro mě je důležité, že jejich splnění je jednou z podmínek udělení atestace. K udělení atestace je tedy budu potřebovat vidět.
Kdybyste se chtěli na cokoli zeptat, navrhnout... Určitě jsem Vám k dispozici na e-mailu.
S pozdravem
Andrea Hudáková
PS: Druhačky projevily zájem mít také setkávání on-line. Pokud byste také něco takového přivítaly, napište mi, prosím, nějaký nápad mám:-)
PS2: Pokud se týká praxí, pište mi prosím individuálně. Každá jste v jiné situaci. Budeme to řešit naprosto individualizovaně:-)
-
V tomto týdnu bych chtěla, abyste dosáhli těchto cílů:
1. Pochopit na základě četby odborné literatury (tipy zde níže, v "sylabu", jakékoli další, které najdete - doporučuji dávat do "fóra k tomuto týdnu"), jak funguje analyticko-syntetická hlásková/zvuková metoda výuky čtení a psaní.
2. V různých učebnicích (kterých je teď zpřístupněno velké množství na webu) najít, jak jsou "věci z odb. literatury" realizovány v konkrétních učebnicích/učebních materiálech. Můžete se podívat i na videa na YT.
Technická poznámka: Všímejte si i typu použitého/vyučovaného psacího písma.
Toto obojí nakonec zpracujte do nějaké "odborné formy s výrazným vizuálním prvkem", tj. posteru, prezentace, myšlenkové mapy apod. a vložit do diskuse ve fóru k tomuto týdnu.
-
-
5. hodina: týden od 16. do 22. března 2020 (téma týdne: Prvpopočáteční čtení a psaní, různé metody: Metoda genetická, Metoda globální, Metoda sfumato, příp. další metody používané nyní nebo v minulosti na území dnešní ČR)
-
Cíle pro tento týden jsou stejné jako týden minulý - jen se zaměříme na ostatní metody používané u nás nyní nebo v minulosti.
1. Pochopit na základě četby odborné literatury (tipy zde níže, v "sylabu", jakékoli další, které najdete - doporučuji dávat do "fóra k tomuto týdnu"), jak fungují jiné metody než analyticko-syntetická hlásková/zvuková metoda výuky čtení a psaní, zaměřte se prosím zejm. na metodu genetickou.
2. V různých učebnicích (kterých je teď zpřístupněno velké množství na webu) najít, jak jsou "věci z odb. literatury" realizovány v konkrétních učebnicích/učebních materiálech. Můžete se podívat i na videa na YT.
Technická poznámka: Všímejte si i typu použitého/vyučovaného psacího písma.
Toto obojí nakonec zpracujte do nějaké "odborné formy s výrazným vizuálním prvkem", tj. posteru, prezentace, myšlenkové mapy apod. a vložit do diskuse ve fóru k tomuto týdnu.
-
6. hodina: týden od 23. do 29. března 2020 (téma týdne: Prvopočáteční čtení a psaní v zahraničí a v širším kontextu)
-
V tomto týdnu bych po Vás chtěla tři věci:
1. Projděte si dvě prezentace níže o prvopočátečním čtení a psaní - je to pro Vás opakování, prohloubení, utřídění toho, na co jste přišli sami v předcházejících hodinách.
2. Prostudovat si zdroje (odborné texty, vlastní učebnice a učební materiály...) o výuce prvopočátečního čtení a psaní v zahraničí - a porovnat si to pro sebe s tím, co více o tomto tématu u nás.
3. Pečlivě si prostudovat publikaci Šormová, Hudáková (2019 - odkaz viz níže), vše pochopit a zasadit do kontextu z bodů 1 a 2; vyzkoušet si - pokud možno - všechny "technické pomůcky", o kterých se v publikaci píše. Cílem tohoto úkolu je jednak vše, co dosud o tomto tématu víte, znovu promyslet a zasadit do širšího kontextu, jednak naučit se pracovat s novými "technickými pomůckami".
-
Hledejte různé zahraniční zdroje/texty, např. s heslem "elementary reading methods"
-
-
7. hodina: týden od 30. března do 5. dubna 2020 (téma týdne: "Jsme v polovině semestru:-)" + Vzdělávání v době koronavirové)
-
V pondělí 30. 3. 2020 jsme měli první společný "ZOOM meeting" (11.00-12.00). Dle mého názoru to bylo velmi milé a přínosné.
Zúčastnily se ho: Dominika, Saša, Alex, Verča, Šárka a A.H.
-
V tomto týdnu bych chtěla, abychom dosáhli dvou cílů:
1. Budete rozumět tomu, co jsme zatím dělali od začátku semestru až dosud, tzn. budete to mít prostudované, promyšlené, zpracované v sobě, zasazené do "svého vědomostního a zkušenostního kontextu".
2. Budete se orientovat (co bude ve Vašich možnostech) ve vzdělávání v současné situaci. tzn. projdete si zdroje ve "Výuka na dálku" a "Aktuality" výše + příp. další (prosím doplňovat je do "fóra", aby o nich věděly i spolužačky), promyslíte si, zformulujete otázky (opět: můžete je napsat do "fór").
O tomto všem si také můžeme popovídat na dalším dobrovolném meetingu v pondělí 6. dubna 2020 v čase 11.00-cca 12.00 na ZOOMu.
-
-
8. hodina: týden od 6. do 12. dubna 2020 (téma týdne: Prvopočáteční čtení a psaní u neslyšících dětí v kontextu, tj. budeme mít hotové tem. okruhy 1, 3 a 4 ze sylabu)
-
Druhé dobrovolné neformální setkání na ZOOMu: pondělí 6. 4. 2020, 11.00-cca 12.00. Byly jsme tam skoro všechny a bylo to fajn:-)
-
Tento týden bych chtěla, abyste dosáhly těchto tří cílů:
1. Budete mít představu o tom, jak vypadá výuka prvopočátečního čtení a psaní neslyšících dětí v České republice (podle dostupné literatury), a uděláte si na to svůj názor.
2. Budete mít představu o tom, jak k výuce prvopočátečního čtení a psaní přistupují v jiných zemích (na základě vybraných odborných zdrojů) a porovnáte to se situací v nás.
3. Budete mít prostudované všechny "existující části metodik NÚV" a budete mít na otázky v nich řešené vl. názor a budete je umět zařadit do širšího kontextu (viz okruhy 1, 3 a 4 v sylabu).
Jak postupovat?
1. Přečtěte si prosím na zde na Moodlu publikaci Vaněčková (1996) a prostudujte prezentaci Jak se učí neslyšící děti v ČR číst a psát?
2. Přečtěte si relevantní texty ze "sylabu" a min. dva zdroje zde níže v Moodlu (nebo si najděte nějaké vlastní).
3. Prostudujte si všechny "existující části metodiky NÚV".
4. Na základě předchozího studia a bodů 1, 2 a 3 zkuste vytvořit výkladový "vizuál", který bude založen na Venových diagramech (Venn Diagrams) a příp. vašem slovním doplnění/komentáři... Tento "vizuál" prosím odevzdejte do platformy "Domácí úkoly".
-
"Metodiky NÚV"
- Čeština, 1. část el. publikace: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?t=63OPTgySoukxAKQCvMpt
- čeština, 2. část el. publikace: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=15563
- Čeština, pracovní listy: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=16133
- ČZJ, 1. část el. publikace: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=16167
"Metodika pro sluchově postižené": You Tube:
-
-
9. hodina: týden od 13. do 19. dubna 2020 (téma týdne: Učebnice a učební materiály: komplexní rozbor (obsahový, jazykový, metodický, didaktický… = část 5. temat. okruhu ze sylabu)
-
Cíl, kterého bych chtěla, abyste každá v tomto týdnu dosáhla:
Na základě analýzy učebnic (učebních textů) popsané v DP L. Makovské (Rozumí neslyšící žáci učebním textům?) provést vlastní analýzu vybrané konkrétní učebnice/učebního textu (resp. části učebnice/učebního textu). K analýze si prosím vybírejte učebnice/učební texty, které jsou nyní mimořádně volně přístupné online.
Analýzu - s Vaší interpretací ukotvenou ve Vámi načrtnutém kontextu - vkládejte do "diskusního fóra".
-
-
Třetí dobrovolné neformální setkání na ZOOMu: pondělí 20. 4. 2020, 11.00-cca 12.00.
Nebylo nás sice moc, ale vyzkoušeli jsme si dělení na skupiny v ZOOMu a našli 10 "věcí" z dosavadní výuky (a Moodlu), které byly natolik důležité/nejasné..., že jsme je chtěli probrat hlouběji. Tak jsme je hlouběji probrali:-)
Příští týden (27. 4. 2020) plánujeme setkání prodloužit na cca 1,75 hodiny.
-
Cíle na tento týden: (1) Jasně vědět, co znamená Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtěnářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti. (2) Mít představu o tom, jak se Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtěnářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti dá rozvíjet při vzdělávání (doporučení: nezapomeňte, že se těmto oblastem nevěnuje pouze jazykové vzdělávání a už vůbec ne pouze vzdělávání v mateřském jazyce, tj. u nás v češtině).
Jak postupovat: Pracujte se zdroji uvedenými níže, se zdroji uvedenými v sylabu, ale hlavně se zdroji které si najdete sami - a určitě pracujte i se zdroji zahraničními.
Až vše promyslíte, tak si vyberte jednu z těchto forem zpracování:
1. Napíšete na toto téma "kapitolu do skript" pro Vaše spolužáky v tomto předmětu.
2. Vytvoříte na toto téma spolužákům v tomto předmětu "pomůcku k pochopení a orientaci v problematice" pomocí některého nástroje, na který najdete odkaz výše v oddílu "Aktuality" nebo "Výuka na dálku" (nebo jiného "didaktického nástroje").
Výsledek vložíte do modulu DOMÁCÍ ÚKOL.
-
-
11. hodina: týden od 27. dubna do 3. května 2020 (téma týdne: Práce s textem - v širokých souvislostech, tj. propojování všech tematických okruhů ze sylabu)
-
Čtvrté nepovinné neformální setkání: pondělí 27. 4. 2020, 11.00-cca 12.45
Věnovaly jsme se hlavně těmto dvěma aktivitám:
1. Kahoot na téma výuka prvopočátečního čtení a psaní (i ve spojení s výukou češtiny jako druhého jazyka)
2. Které entity z oddílů "Aktuality" a "Výuka na dálku" bychom mohli přeřadit k práci s textem a ke gramotnosti (tuto aktivitu jsme realizovaly částečně ve skupinách); entity jsem nakonec nepřesouvala, aby v Moodlu nevznikl chaos, najděte si je prosím v rámci vlastního studia, děkuji A.H.
-
V tomto týdnu bych chtěla, abyste dosáhli těchto cílů:
1. Budete si vědomy, jak "práce s textem" zasahuje do všech tematických okruhů tohoto předmětu.
2. Budete mít jasno v tom, co už z "obsahů" jednotlivých tematických okruhů každá umíte, co potřebujete doplnit a jak co s čím souvisí.
Jak to uděláte:
Nějak (písemně, graficky, v nějaké aplikaci...) si uděláte "svoji inventuru" k cílům 1 a 2. Nebudete to nikam odevzdávat, je to jen pro Vás, ale je to velmi důležité. Na základě této "inventury" napíšete každá min. 3 postřehy či dotazy k diskusnímu fóru pro tento týden. Tam také můžete doplňovat odkazy na projekty podporující čtenářství (u nás i v zahraničí).
-
Zkuste si do vyhledávače dát "reading comprehension", "reading strategies", "reading comprehension organizers" apod. A dále to samé s doplněním slova "deaf".
-
Zkuste si do vyhledávače zadat "RWCT", "Reading and Writing for Critical Thinking" apod.
-
-
12. hodina: týden od 4. do 10. května 2020 (téma týdne: opakování, propojování, zapojování do kontextu)
-
Páté nepovinné setkání, pondělí 4. května 2020, od 11.00 do max. 12.45
Tentokrát se bohužel mohly zúčastnit pouze Verča a Šárka.
Probrali jste tedy "alternativní řešení zbývající praxe", aby obě mohly jít v září ke státnicím. A pak jsme se trochu probírali tím, co je v Moodlu, co je mým záměrem, jaká je koncepce předmětu a jednotlivých "týdnů".
Příště se sejdeme zase v pondělí (tentokrát 11. 5. 2020) v 11.00.
-
Pomalu se blíží konec semestru a my už máme splněno téměř vše ze sylabu. Chtěla bych, abyste si to co nejvíce uvědomili, zhmotnili a uchopili.
Proto úkol na tento týden velmi úzce navazuje na úkol z minulého týdne: Vyberte si jeden z tematických okruhů vypsaných níže a "zpracujte" ho v programu https://cs.contextminds.com/, https://miro.com/, https://sketchboard.io/ nebo v jiném podobném programu/aplikaci. Výslednou "infografiku" vložte do modulu "domácí úkol". "Zpracované tematické okruhy" by se neměly opakovat.
(2) Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtěnářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti
(3) Počáteční výuka českého jazyka (ve vztahu k dalším jazykům, které dítě ovládá a které se bude učit)
(4) Vztah jazykových kompetencí a vzdělávání obecně
(5) Učebnice a učební materiály: komplexní rozbor (obsahový, jazykový, metodický, didaktický…) vzhledem k jazykové situaci neslyšících žáků (a obecněji žáků se sluchovým postižením)
(5) Vztah mezi gramotností a učebnicemi/učebními materiály a pomůckami a způsobem práce s nimi
(6) Práce s textem (v češtině, v českém znakovém jazyce) v učebnicích a učebních materiálech
(9) Vztahy mezi realizací vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a ostatními částmi rámcových a školních vzdělávacích programů
-
-
-
Šesté nepovinné setkání, pondělí 11. 5. 2020, 11.00-max.12.45
Sešlo se nás (na obrazovce) šest. Většinu času jsme věnovali čtenářské dílně. Ke konci hodiny jsme se zabývali "upravenými knihami" (ale také knihami hybridními aj.) a jejich místě v životě a vzdělávání neslyšících dětí a lidí obecně.
(tzv. tematickými okruhy 7 a 8:
- (7) Tzv. upravené texty: filozofie a metodika úprav, jejich užívání;
- (8) Čtenářské dílny)
Příště se sejdeme (už naposledy:-() v pondělí 18. 5. 2020 od 11.00 do cca max. 10.45.
-
Mým cílem pro toto téma je, abyste se nepovrchně zamysleli nad tím, jak se pracuje s "texty" a "čtenářstvím" - u nás, v zahraničí, u slyšících dětí, u neslyšících dětí...
1. Domácí úkol: Pečlově si znovu projděte, jak se "pracuje s texty" a "přistupuje k textům" ve všech třech "metodikách NÚV" + "pracovních listech" pro "vzdělávání žáků se sluchovým postižením" a v metodice zaměřené na vzdělavatele žáků s odlišným mateřským jazykem Šormová, Hudáková (2019).
To, na co jste přišli, jakkoli zpracujte pomocí jakéhokoli z "nástrojů" (tj. postupů, aplikací, programů..), o kterých je zmínka kdekoli v našem Moodlu, nebo nástrojů zcela jiných.
2. Domácí úkol: Úkoly z "modulů domácí úkol" prosím přeneste do fór - abyste své úkoly viděli vzájemně. Příští týden si o nich budeme povídat.
-
Pokud si jen tak pro zábavu chcete vytvořit komiks, zde je story creator:-) https://www.storyboardthat.com/
Český videonávod:
Zamyslete se nad tím, jakými různými způsoby je možno komiksy využít při "výuce čtení".
-
Podívejte se, co by se do tohoto tématu hodilo z oddílů "Aktuality" a "Výuka na dálku". My jsme v hodině pracovali např. s tímto webem: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu.
-
Zkuste si do vyhledávače zadat "deaf reading", "deaf book adaptation", "deaf book modification", "book in sign language" apod.
-
-
14. hodina: týden 18. do 24. května 2020 (téma týdne: Testy, testování, didaktické testování, jazykové testování, testování funkční textové gramotnosti)
-
Sedmé nepovinné setkání, pondělí 18. 5. 2020, 11.00-max.12.45
Setkaly jsme se skoro všechny. V první části jsme se zabývaly hlavně domácími úkoly v Moodlu, dávaly jsme si různé "studijní a technické tipy" (včetně např. prostředí https://www.canva.com/). V druhé části jsme se zabývaly zejm. testy a testováním.
-
V tomto tématu bych chtěla, aby Vám bylo jasné:
1. Kde se ve vzdělávacím systému u nás plošně testuje (jak testování vypadá, kdy bylo zavedeno a co tomu předcházelo, jak je to s neslyšícími a nedoslýchavými žáky a studenty),
2. Jak a proč se mohou používat didaktické testy, jak vypadají a v čem se liší od testů jazykových, "testů čtenářské gramotnosti" a testů dalších (např. psychologických),
3. Jaké jsou základní vlastnosti testů,
4. Jaké existují technické parametry testů (např. testových úloh),
5. Co u nás testuje ČŠI,
6. do kterých mezinárodních testů se ČR zapojuje a jak si v nich stojí,
7. Jak v různých testech dopadají neslyšící a nedoslýchaví žáci a studenti,
8. Co víme o testování ve znakových jazycích.
Jak toho dosáhnete:
1. Prostudujte si odkazy v tomto tématu + ze sylabu + ty, co sami naleznete,
2. Vyzkoušejte si online testy (odkazy zde + další),
3. Pokuste se jakýmkoli způsobem "téma" zpracovat - výsledek vložte prosím do "fóra",
4. Navíc si můžete v jakémkoli prostředí (Flippity, Quizlet...) připravit krátký test (5 minut) pro své spolužačky - primárně na toto téma, sekundárně na vše, co jsme se spolu učili, a vložit ho zde do "fóra".
A na úplný závěr:
Nezapomeňte, že UK získala přístup do digitální knihovny JSTOR. Až do 30. 6. je tak možné procházet plné texty všech kolekcí e-knih, e-časopisů a další kolekce, plné texty je možné stahovat. Ke zdroji prosím přistupujte přes Portál e-zdrojů: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=921
Dále UK získala do 1. 6. přístup ke kolekcím e-knih producenta T&F. E-knihy je možné pouze prohlížet online. Zdroj je opět dostupný přes Portál e-zdrojů: https://ezdroje.cuni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=917
... takže: nyní máte jedinečnou příležitost načerpat si zdroje, ke kterým za pár týdnů už nebudete mít přístup: Hurá do toho:-)
... a tady je jeden z mnoha tipů, jak na psaní odborné eseje/"reflexe": http://www.cemach.cz/jak-napsat-dobry-esej
-
-
-
PORTFOLIO: Prosím všechny, aby si z každé hodiny (resp. bloku výuky, včetně exkurzí) a z každého zdroje, který četly/zhlédly mezi "Novinkami" na Moodlu, napsali stručnou vlastní "reflexi". Velmi doporučuji psát to opravdu ihned po výuce (exkurzi, četbě, zhlédnutí). Protože s čím větším časovým odstupem to člověk dělá, tím je to těžší (což si ověříte hned při doplňování reflexí z dosavadních tří výukových pondělků, kdy jste o tomto úkolu nevěděli).
Reflexe si prosím shromažďujte, postupně tak budete tvořit svoje vlastní portfolio spjaté s tímto předmětem. Portfolio mi pak ukážete při atestaci.
Každá reflexe by měla mít tuto strukturu:
(1) Zákl. údaje: kdy, kde, co , kdo...
(2) Nová fakta, data, informace..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(3) Nové vztahy mezi fakty, daty, informacemi..., které jsem se dozvěděla (popř. i stará, která jsem si potvrdila, vyvrátila nebo změnila).
(4) K čemu (mi) to je? K čemu (mi) jsou nová fakta, data, informace... a vztahy mezi nimi?
(5) Co dál? Co bych si měla zjistit, prostudovat... dál? Kam mě to nasměrovalo?