Přejít k hlavnímu obsahu
Boční panel
DL 1
Titulní stránka
Podpora uživatelů
Moodleoffice
Moodle tutoriál
Podpora uživatelů
Návody
GDPR
Další
Čeština (cs)
Čeština (cs)
Deutsch (de)
English (en)
Français (fr)
Русский (ru)
Momentálně na stránky přistupujete s právy hosta.
Přihlášení
DL 1
Titulní stránka
Podpora uživatelů
Sbalit
Rozbalit
Moodleoffice
Moodle tutoriál
Podpora uživatelů
Návody
GDPR
Rozbalit vše
Sbalit vše
Otevřít indexu kurzu
Praktické aspekty vzdělávání neslyšících A+B (2019/2020)
13. hodina: týden od 11. do 17. května 2020 (téma týdne: čtení)
Staňková, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků v souladu s referenční úrovní A2. Bakalářská práce. Praha, FF UK, 2012.
Staňková, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků v souladu s referenční úrovní A2. Bakalářská práce. Praha, FF UK, 2012.
Požadavky na absolvování
Označit jako hotovo
Kliknutím na
Staňková, V. Rozvoj čtenářských dovedností neslyšících žáků v souladu s referenční úrovní A2. Bakalářská práce. Praha, FF UK, 2012.
otevřete zdroj.
◄ Slovník abstraktních pojmů -- pomůcka nejen pro slabosluché - Adéla Bilíková, JItka Linhartová (jedna ze studentských prací z UPOL, která byla posléze vydána knižně)
Přejít na...
Přejít na...
Oznámení
Sylaby
PEDAGOGICKÉ VÝSTUPY ZRUŠENY pedagogické výstupy (sdílený dokument)
Sem můžete každá vkládat "své aktuality"
Recept na život od Jana Grulicha, ředitele Základní školy Trivium plus v Dobřanech v Orlických horách
Reportáž ze školy Trivium plus je rozhlasová reportáž, informace o škole lze ale dohledat zde na školním webu
Tisková zpráva: Co čeká školství v roce 2020? (Eduin)
Chybí učitelé. Každý desátý učitel v Praze nemá pedagogické vzdělání (Echo24)
Ptáčata (dokuseriál, má skryré titulky)
Chce się żyć/Život je úžasný (Polský film s českými titulky, uvedený na festivalu Jeden svět v r. 2014: https://www.csfd.cz/film/350816-zivot-je-uzasny/prehled/)
AfaSlovník
Národní srovnávací zkoušky SCIO - posun termínů
Zápisy do 1. ročníků ZŠ - změny organizace
Pracující rodiče se hroutí z množství domácích úkolů svých školáků (novinky.cz)
Temná strana on-line vzdělávání (Respekt)
DawnSignPress (FB)
Jak koronavirus ovlivní české školství? Učitelé musí slevit, diskutujme o podstatě výchovy, apeluje expert na vzdělávání (ČRo)
RTVS rozšíri vyučovanie pre školy (24. 3. 2020)
Domácí výuka ukazuje propastné rozdíly mezi školami (24. 3. 2020)
Ondřej Šteffl: Učitelé, klid! Nehoří to, nechte děti a rodiče, aby se zkonsolidovali, pak můžete v klidu řešit, jak učit (web Rodiče vítáni)
Jak psychicky zvládnout období pandemie (ZŠ A. Hrdličky Ostrava-Poruba)
Tomáš Chrobák: Pojďme využít příležitosti a na chvíli zrušit povinné úkoly i známky. A pozorujme, co se stane (web Rodiče vítáni; je zde mnoho článků o aktuální koronasituaci - z různých úhlů pohledu)
FB Líný učitel
Náměstek školního inspektora Andrys: Učitelé by měli být maximálně shovívaví (Deník, 30. 3. 2020)
Kolegové učitelé, zastavme to šílenství, nebo zničíme sebe i studenty (Deník N, 25. 3. 2020)
Nerozdávejte on-line koule a mluvte s dětmi o pocitech Pět věcí, které určitě udělejte, a pět, které určitě nedělejte, když učíte děti na dálku (T. Feřtek, Respekt, 28. 3. 2020)
Nejoblíbenější český učitel: Testy píšeme i v karanténě. Známky děti motivují (Seznam Zprávy, 30. 3. 2020)
Opatření vlády - koronavirus
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ Ohradní Praha
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ Náměšť na Hané
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ Gajdošova Brno
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad Zápis žáků do základních škol ve městě Brně
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad Zápis do 1. tříd základních škol Neratovice
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZápisyOnline
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad Online zápis k povinné školní docházce ZŠ MPB Neratovice
Zápis do 1. ročníků ZŠ - 1.-30. 4. 2020 - příklad ZŠ a PŠ Neratovice
Kovy řeší dějiny (ČT: Populární youtuber a influencer Kovy se vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin, premiéra 31. 3. 2020)
Chytré Česko (Společný projekt serveru Aktuálně.cz, Hospodářských novin a Nadace České spořitelny zaměřený na vzdělávání)
Výuka na dálku (na portálu Inkluzivní škola, META)
Dyslektikům domácí škola nesvědčí. Hromady písemných úkolů jsou pro ně zhouba, říká máma, která má doma hned tři (Rodiče vítáni, 31. 3. 2020)
Družinářky ve Frenštátě jsou s dětmi pořád, vymyslely totiž družinu online (Deník, 1. 4. 2020)
Učitelka matematiky a student vymysleli inovativní způsob výuky z obýváku (Deník, 29. 3. 2020)
Škola za časů korony. Děti jsou doma a učitelé hodně řeší, jak je vzdělávat dál. Rodiče taky (Rodiče vítáni, 2. 4. 2020)
Napoprvé se mi zpravidla nepodaří nikdy nic, říká český matikář, který se dostal mezi padesát nejlepších učitelů světa (Rodiče vítáni, 1. 4. 2020)
Projekt Víkendová škola hrou
Mladí lidé nezažili krizi. Karanténě se těžko přizpůsobují a internet jim teď nestačí (Aktuálně.cz, 3. 4. 2020)
Při on-line výuce neznámkujte, o klasifikaci teď nejde, vyzvalo učitele ministerstvo (ČTK, 4. 4. 2020)
Nezvládáte školu na dálku? Pomůžou vám studenti. Dobrovolně a zdarma (Rodiče vítáni, 3. 4. 2020)
Jak je to na Slovensku (informace z webu Gymnázia Dominika Tatarky, Poprad)
Web Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR
Učit své dítě každý den? Ani náhodou! Kateřina (34) vyzrála na karanténu se školačkou (článek ze serveru Žena-in)
Domácí výuka podle zásad Montessori. Spořádané prostředí je klíč (Heroine, 5. 4. 2020)
Šestinásobná účast na přednáškách. O online výuku historika z ÚSTRu Pinkase je nyní velký zájem (iRozhlas, 4. 4. 2020)
ÚČJTK má nový kanál na Youtube a Twitterový kanál o lingvistice
Paradox on-line vyučování: videa vesnické malotřídky teď sledují tisíce lidí (Novinky.cz, 11. 4. 2020)
Kreativní slovník (Vocabulary Maps)
Jak zvládají výuku z domova sociálně slabší rodiny? Bez pomoci nemají šanci (iDnes, 12. 4. 2020)
Není to válka. Frustrace by měla být součástí výchovy, míní vědkyně zkoumající stres (DVTV, 5. 4. 2020)
V rámci školy hrou prodávala děti do otroctví jiné třídě. „Chci je motivovat ke vzdělání,“ říká průvodkyně pořadem UčíTelka (ČRo, 8. 4. 2020)
Komentář: Plán na otevření škol je racionální. Až příliš (Seznam Zprávy, 15. 4. 2020)
Většina rodičů si myslí, že vzdělávání doma zvládá, ukázal výzkum. Času je ale málo (Novinky.cz, 16. 4. 2020)
Najděte v této firmě produkty, které lze zařadit do AAK:-)
Rodiče jsou nyní úplně v té nejpřednější linii a nemají nárok na nic, natož na volno, říká psycholog Radek Ptáček (G.cz, 18. 4. 2020)
Měla jsem vždycky jasný pocit, že škola musí být digitalizovaná, říká ředitelka, kterou online výuka nezaskočila. Technologie ovládají všichni učitelé i děti od druhé třídy (Rodiče vítáni, 15. 4. 2020)
Komunikace se žáky a rodiči v dobách karantény, aneb jak si nepoškodit vzájemné vztahy (webinář Michala Dubce, NPI ČR, 17. 4. 2020)
Dvě roušky školákovi na den. Já jsem spokojen, říká ministr školství Plaga (Televize Seznam, 16. 4. 202)
Školství v čase koronaviru. Slabiny se prohloubí. Více vyniknou sociální rozdíly (Seznam Zprávy, 23. 3. 2020)
Jak v době zavření škol učit on-line efektivně, zábavně a bez stresu? (Markus Media)
Učitel naživo (FB)
Výuka po koronaviru? Vzal bych žáky na hory a nechal je povídat, říká učitel roku (Aktuálně.cz, 19. 4. 2020)
BBC spustila vzdělávací program, na pomoc přizvala Attenborougha (Seznam Zprávy, 20. 4. 2020)
Vysvědčení má zohlednit hlavně výsledky z prezenční výuky, navrhuje MŠMT (ČTJ, 20. 4. 2020)
Karel Kovář: Dobrý kantor učí studenty pracovat s různými názory (ČRo, 20. 4. 2020)
TABLETO
Informační videa v ČZJ na idetskysluch.cz (včetně pohádek o "koronaviru")
Znakoknihy (K. Redlich a spol.)
Knihy v angličtině přeložené do znakových jazyků (včetně příběhů o koronaviru)
Vyhláška k hodnocení žáků v období koronavirové epidemie + metodika k vyhlášce (MŠMT ČR, 27. 4. 2020)
V Bulharsku se učí na dálku všichni stejně, říká česká maminka z pobřeží Černého moře. Stát koupil a zavedl všem školám stejné programy (Rodiče vítáni, 2. 5. 2020)
Objem učiva na státních školách je nesmyslný, říká manažer a filantrop Martin Roman (Reflex, 21. 9. 2020)
SOUBOR HYGIENICKÝCH POKYNŮ PRO MŠ, ZŠ A SŠ (web MŠMT ČR)
Dystopie jsem vždy brala jako metaforu, říká oceněná expertka na čtení. Chtělo by to otevřít knihovny a knihkupectví, myslí si (Rodiče vítáni, 8. 8. 2020)
Pomáháme školám k úspěchu
Co čeká české školství? Velké změny, pokud se nezasekneme u maturit (Seznam Zprávy, 4. 5. 2020)
Učebnice v rozšířené realitě? Vividbooks překládáme i do cizích jazyků, říká autor projektu Vít Škop (ČRo, 4. 5. 2020)
Vividbooks - učebnice v rozšířené realitě
Ambice učit fyziku jinak. Vítek Škop vytvořil učebnici Vividbooks založenou na rozšířené realitě (15. 10. 2010)
Nechci učitelům přikazovat, že musejí přijít v květnu učit, říká ředitel vesnické základky. Podmínka být s dětmi až do odpoledne je na hraně zákoníku práce (Rodiče vítáni, 30. 4. 2020)
Jasný hlas: Ministrova chyba, měli jsme zrušit maturitu úplně (Seznam Zprávy, 6. 5. 2020)
INSPIS SETMOBILE: PŘÍPRAVA NA PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY PŘES MOBIL NEBO TABLET
TERMÍNY MATURITNÍCH, ZÁVĚREČNÝCH A PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK
Vyhláška umožňuje do konce června učit vychovatelům a asistentům (ČTK, 7. 5. 2020)
Vyhlášky MŠMT ČR, včetně vyhlášek souvisejících s koronavirovou situací v r. 2020
Až 9,5 tisíc žáků se za krize nevzdělávalo vůbec, připouští ústřední školní inspektor. V pondělí se školy otevírají pro poslední ročníky (ČRo, 7. 5. 2020)
Současné maturity připomínají generační pomstu starých mladým. Studenti si zaslouží vzdělávání pro 21. století (HN, 10. 5. 2020)
Máme malé znalosti IT a jsme vyčerpaní, říká téměř polovina učitelů k on-line výuce (Aktualne.cz, 9. 5. 2020)
Aktuality ČŠI ČR, včetně inspekčních zpráv a testovacích nástrojů aj. spojených s koronavirovou situací v r. 2020
Návrat do škol zvýraznil absurdity ve vzdělávání (T. Feřtek, Respekt, 6. 5. 2020)
Jak učitel rozhýbal děti, které distanční výuka přilepila k počítačům? Svým příkladem (Rodiče vítáni, 9. 5. 2020)
Článek: Signed language pathology: A profession in need (ResearchGate)
Tisíce dětí se během koronakrize nevzdělávají a školy je neshánějí. Učitelé si asi nepředstaví, jak na tom různé rodiny jsou, někde chybí i čisté papíry, říká terénní pracovnice (Rodiče vítáni, 13. 5. 2020)
Nerovnosti ve vzdělávání přetrvávají. Není vůle to změnit, shodují se odborníci (Seznam Zprávy, 16. 5. 2020)
„Koronakrize odhalila strach ve školství i sociální nerovnosti“ (Seznam Zprávy, 17. 5. 2020)
Placené výběrové třídy jsou zhoubou českého školství, říká Straková (Seznam Zprávy, 17. 5. 2020)
Až se sejdeme ve škole (Materiál pro mateřské, základní a střední školy k návratu dětí do škol po izolaci, spojené s pandemií onemocnění Covid – 19, vznikl ve spolupráci mateřské školy a jeslí Bambíno a základní školy Square, za podpory Poradny Vigvam)
Školní revoluce během týdne. „Začíná mě to tak bavit,“ píší žáci (Seznam Zprávy, 20. 5. 2020)
Marie Gottfriedová: Koronavirus připravil učitele o mocenské nástroje, jako jsou známky nebo povinná docházka. V plné nahotě se ukázalo, jaká je naše role (Rodiče vítáni, 7. 6. 2020)
Zkušenosti jednoho otce: Co nám dala a vzala domácí výuka? Koncepce školství je tragická (Ctidoma.cz, 21. 6. 2020)
Pandemie upozornila na velké rozdíly mezi školami, říká sociolog Daniel Prokop. Překvapivé je, že rodiče teď hodnotí učitele pozitivněji než dřív (www.rodicevitani.cz, 24. 6. 2020)
Děti skoro nic neumí. Z osnov musíme půlku vyškrtnout, říká Martin Roman (SeznamZpravy.cz, 26. 6. 2020)
Snaží se nás zlikvidovat, ale hlavní problém je nekvalita základních škol, míní ředitel víceletého gymnázia (ČRo Plus, 26. 6. 2020)
Mladí dnes nemají šanci dospět. Rodiče totiž umetají cestičky i vysokoškolákům (Flowee.cz, 26. 6. 2020)
Škola z jiného vesmíru na konci světa. Tady se učí šest let dálkově (SeznamZpravy.cz, 4. 7. 2020)
Unikátní vysvědčení. Známky dávali rodiče, učitele zaskočili (SeznamZpravy.cz, 26. 6. 2020)
Začínají prázdniny. A také operace "Zachraňme školství" (Aktualne.cz, 29. 6. 2020)
Školxit. Z rozdílů mezi školami jsou propasti. Některé kraje už opustily republiku (Aktualne.cz, 18. 12. 2019)
Učitel roku: Vymáhat pozici silou není autorita, ale autoritářství. Do školy nepatří (www.dvtv.cz, 29. 6. 2020)
Úroveň vzdělávání se nezmění jen zvýšením platů učitelů, myslí si podnikatel ve školství Kania (www.iRozhlas.cz, 30. 6. 2020)
Dobrý učitel? V životě máte vyhráno, jinak je zaděláno na velký problém, tvrdí expert (www.dvtv.cz, 1. 7. 2020)
Tomáš Chrobák: Mohl jsem vůbec být letos spravedlivý při klasifikaci? Mám spoustu pochybností a otázek… (www.rodičevitani.cz, 30. 6. 2020)
Páťák své třídě zorganizoval komplet online výuku. Dostal za to ředitelskou pochvalu a čokoládový dort od paní učitelky (www.rodicevitani.cz, 9. 7. 2020)
Učitelé, žáci i rodiče výuku během pandemie většinově zvládli, říká inspektor (www.zlinskydenik.cz, 7. 7. 2020)
Novela MŠMT zavádí pravidla vyhlášení distanční výuky (ČTK, 20. 7. 2020)
Pomoz mi, abych to dokázal sám. V Montessori třídě si děti můžou všechno vyzkoušet, říká pedagožka (ČRo Radio Wave, 22. 7. 2020)
Návrat dětí do škol se blíží, takhle do vyučování promluví koronavirus (TN.CZ, 25. 7. 2020)
Michal Komárek: Otevřou se v září školy? A jak bude výuka vypadat? (ČRo Plus, 29. 7. 2020)
Sem můžete každá vkládat své tipy na "výuku na dálku"
UčíTelka (ČT)
Škola doma (ČT)
Odpoledka (ČT)
ČT Déčko (ČT)
EDU Česká televize
Na dálku (MŠMT)
nakl. Nová škola (multimediální učebnice - volně a zdarma; YT vysílání pro žáky 1. ročníků ZŠ, kromě neděle každý den v 9.00, záznamy v archivu)
Škola s nadhledem (nakl. Fraus)
Učení doma (nakl. Fraus - zcele mimořádně volně a zdarma množství materiálů pro žáky, pedagogy a rodiče)
H-Edu (metodika prof. Hejného)
nakl. ALTER (elektronické učebnice zdarma)
Jak zvládnout výuku po uzavření škol: tipy na online aplikace (Perpetuum. Vzdělávání bez hranic)
FB skupina Učitelé+ (obrovské množství tipů a nápadů)
Věda na doma (AV ČR)
Škola není. A co teď? (Rádio Junior, ČRo)
E-learning na FF UK
Ústřední knihovna UK
Studijní kolekce od Citace.com
E-knihovna (MěK Praha)
Vysokoškolákům knihy online (Národní knihovna)
Užitečné odkazy v době uzavírky knihoven (vytvořeno KJP FF UK)
E-learning ČZJ (Tichý jazyk)
E-learning BSL (School of Sign Language)
E-learninh ASL (SignLanguage101)
16 Free Sign Language Learning Resources: Learn sign language with free courses, videos, games, and more (Life Wire)
G Suite (Google nástroje pro "vzdělávání na dálku")
SCIOtesty - 3.-9. roč. ZŠ + celá SŠ (zdarma pro rodičovskou a žákovskou veřejnost)
Kalibro and Covid 19 (zdarma průřezové testy pro 3.-9. roč. ZŠ)
Khan Academy (česká verze)
Khan Academy (mezinárodní verze v angličtině, s českými titulky)
Nezkreslená věda (popularizační projekt Akademie věd)
Umíme to (procvičovací portál)
Red Monster (Unicorn Publishing)
Matika je in (pro 1.-9. roč. ZŠ, vychází z Hejného matematiky)
Bobyho škola (pro předškoláky a prvňáčky)
Školákov (pro 1. stupeň ZŠ)
Včelka ("Zábavné procvičování doma i ve škole. Čtení, angličtina a španělština na interaktivní tabuli, počítači, tabletu i telefonu. Obzvláště vhodné pro děti s SPU a cizince")
Škola v pyžamu
Miro ("interaktivní tabule v počítači")
Neslyšící a nedoslýchaví studenti: výuka na dálku (z našeho ústavního webu)
nakl. TAKTIK (on-line učebnice zdarma)
UčíTelka - od 31. 3. 2020 (12. dne vysílání) na FB a na i-vysílání ŽIVĚ s tlumočením do ČZJ
Učebnice online, výukové aplikace a další k dispozici zdarma (portál Řízení školy)
Bakovská online škola slaví velký úspěch. Videa sledují stovky dětí (Deník, 2. 4. 2020)
MŠMT ČR: NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY K AKTUÁLNÍM OPATŘENÍM KE KORONAVIRU
MŠMT: DOPORUČENÉ POSTUPY PRO ŠKOLY V OBDOBÍ VZDĚLÁVÁNÍ NA DÁLKU (4. 4. 2020)
Učit Online – Rozcestník pro online výuku ("Rozcestník rozcestníků" na portálu Rodiče vítáni)
O2 Chytrá škola: Jak učit na dálku: tipy na nástroje a aplikace
Online doučování (v ČZJ a via ÚJKN FF UK:-))
SKETCHBOARD (Sketchboard’s virtual whiteboarding solution helps you to innovate ideas and solve complex problems together)
FLIPPITY (working sheets creator)
KAHOOT (možné použít také pro e-learning)
SCAVENGER HUNT (vzdělávací bojovka:-))
CONCEPT BOARD (Your Visual Collaboration Workspace)
LOOM (aplikace na komunikaci na dálku)
CORINTH zdarma pro domácí použití
ZŠ Kunratice: metodické a organizační tipy a postřehy, jak učit na dálku
ZŠ Kunratice: DESATERO pro vedení DOMÁCÍHO UČENÍ učiteli (doporučuji projít celý web této školy)
Náměty pro distanční výuku a rady pro školy, jak komunikovat s rodiči žáků s potřebou podpůrných opatření (NPI ČR, 20. 4. 2020)
Jeden svět ve školách (online výuka)
Domácí logopedie s Terkou (YT - více videí, i od jiných autorů)
NÚV + NIDV = NPI ČR
Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čeština jako druhý jazyk: Metodická podpora pro učitele – pracovní listy
Prvopočáteční čtení a psaní: Metoda analyticko-syntetická hlásková/zvuková (tipy na zdroje, učebnice, diskuse)
FASNEROVÁ, M. Provpočáteční čtení a psaní. Praha, Grada, 2018.
ŠINDELÁŘOVÁ, J., MATĚJOVSKÁ, I. Didaktika prvpočátečního čtení a psaní (prezentace)
DUFKOVÁ, K. DIDAKTICKÉ HRY VE VÝUCE PRVOPOČÁTEČNÍHO ČTENÍ A PSANÍ. DP. Brno, MUNI, 2011.
NOSKOVÁ, K. Možné problémy dětí v prvopočátečním čtení a psaní. DP. Liberec, TUL, 2017.
FOREJTOVÁ, K. Metody a formy výuky elementárního čtení a psaní. Brno, MUNI, 2010.
K výzkumu elementárního čtení a psaní. Článek z rubriky Teorie a praxe socialistické výchovy z r. 1953
TEFFEROVÁ, Z. Žáci-čtenáři před nástupem do základní školy. DP. Olomouc, UPOL, 2014.
JOHNOVÁ, Z. Metody výuky elementárního čtení na základních školách. DP. České Budějovice, JUNI, 2014.
SIWEK, B. Řeč, lateralita, vizuomotorika a čtení u dětí na počátku školní docházky. Disertační práce. Praha, UK, 2010.
ZAVADILOVÁ, I. VYTVOŘENÍ PORTFOLIA SENZORICKÝCH HER A CVIČENÍ JAKO PODPORA PŘÍPRAVY NA POČÁTEČNÍ ČTENÍ A PSANÍ. DP. Plzeň, ZU, 2013.
HAVEL, J. Jak dnes učíme didaktiku prvopočátečního čtení a psaní (článek z r. 2005)
Zdroje k tomuto tématu podle UHK
Metody výuky počátečního čtení (Wikisofia)
Nauč se číst (Nauč se počítat, Neuč se psát)
DP nebo BP bez názvu atd.
Prvopočáteční čtení a psaní: Jiné metody než metoda analyticko-syntetická hlásková/zvuková (tipy na zdroje, učebnice, diskuse)
web Globální čtení
Elementární čtení a psaní metodou celků
Globální metoda čtení (článek na www.rvp.cz)
POLÍVKOVÁ, H. Výuka čtení s využitím globální metody u žáků s mentální retardací. BP. Brno. MUNI, 2006.
Globální čtení (ZŠ Otrokovice)
ŠIKULOVÁ, B. Globální metoda čtení na základní škole speciální. DP. Brno, MUNI, 2008.
Alternativní výuka čtení s využitím globální metody u dětí s DMO (článek z Učitelských novin z r. 2012)
Genetická metoda čtení (ZŠ Proboštov)
Genetická metoda výuky čtení aj. (Rubínka)
Co je genetická metoda čtení a proč vystrnadila Emu, co měla mísu? (článek na Flowee)
Genetická metoda čtení (na webu Dětské stránky)
Čtení genetickou metodou
Genetická metoda čtení aneb čtení bez slabikování (na webu ZŠ Benešovka)
RYŠKOVÁ, J. Čtenářství žáků vyučovaných genetickou metodou. Praha, UK, 2013.
Genetická metoda (na webu Včelky z Lukášky)
Prvopočáteční čtení a psaní v zahraničí a v širším kontextu (tipy, zdroje, učebnice, diskuse)
Genetická metoda čtení (na portálu www.rvp.cz)
Genetická metoda čtení (Knihy Dobrovský)
Sfumato
Sfumato v ZŠ Noe Pardubice
APATSIDU, M. Aplikace čtecí metody Sfumato – Splývavé čtení u dětí s mentálním znevýhodněním. Absolventská práce. Praha, JABOK, 2018.
Sfumato - metoda splývavého čtení naučí číst i dyslektické děti (článek na iDnes)
Trochu jinak v běžné škole…. (ZŠ Jevíčko)
Metoda Sfumato vs. Metoda analyticko-syntetická zvuková/hlásková
Nová čeština doma a ve světě (číslo s několika příspěvky k tomuto tématu)
BAREŠOVÁ, P. Analýza zkoušky čtení u žáků vyučovaných analytickosyntetickou a genetickou metodou. DP. Praha, UK, 2010.
Prvopočáteční čtení a psaní - prezentace I
Prvopočáteční čtení a psaní - prezentace II
KARÁSKOVÁ, M. Výuka prvopočátečního čtení a psaní v České republice a Belgii. DP. Hradec Králové, UHK, 2016.
ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. a kol. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva. Praha, FF UK, 2019. (e-kniha)
Fórum pro diskusi + náhradní prostor pro odevzdávání úkolů (abyste vzájemně viděli své úkoly)
Prostor pro odevzdávání úkolů
Jak se učí neslyšící děti v ČR číst a psát?
Vaněčková, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.
Azbel, L. (2004) How do the deaf read? The paradox of performing a phonemic task without sound. Intel Science Talent Search.
How do deaf or hard of hearing children learn to read? (Blog on Learning and development)
John A. Albertini, Marc Marschark, Pamela J. Kincheloe, Deaf Students’ Reading and Writing in College: Fluency, Coherence, and Comprehension, The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Volume 21, Issue 3, July 2016, Pages 303–309.
Teaching reading and writing to deaf students: A brief history (1998)
Rules for teaching to deaf students: A creative action that overpass the inclusive education (2019)
Teaching Writing by Using Evernote Application (2020)
TPACK Model in Teaching Writing (2020)
Ghost writing: Deaf translators within the Deaf Community (2011)
Process-Oriented Approach In Teaching Writing Narrative Text (2020)
Teaching Writing Through Self-Assessment And Analytical Scoring (2020)
Teaching Writing at the Primary Levels (2017)
Coherence: Implications for teaching writing (2016)
Strategies for Teaching Writing to Students who are Deaf or Hard of Hearing
Writing Strategies for Learners who are Deaf
Teaching Writing to Deaf Students: Does Research Offer Evidence for Practice? (2012)
Teaching written language to students who are deaf or hard of hearing (2009)
Teaching Writing to Students who are Deaf or Hard of Hearing (2019; videoprezentace s anglickými titulky a překladem do ASL)
Developing Language and Writing Skills of Deaf and Hard of Hearing Students: A Simultaneous Approach (2014)
Differentiating writing instruction for students who are deaf and hard of hearing (2016)
Strategies for Teaching Writing to Deaf College Students (2010)
Writer’s Workshop: Teaching Process Writing to Students Who Are Deaf
Using Balanced and Interactive Writing Instruction to Improve the Higher Order and Lower Order Writing Skills of Deaf Students (2007)
Instructional Strategies for Students who are Deaf and Hard of Hearing (Updated September 2019)
“We Are Authors”: A Qualitative Analysis of Deaf Students’ Writing During One Year of Strategic and Interactive Writing Instruction (SIWI)
The Writing Performance of Elementary Students Receiving Strategic and Interactive Writing Instruction (2016)
Writing Skills Development among Students with Deafness at Elementary Level (2019)
Strategies Used in Teaching Written English Language to learners with Hearing Impairment: A case of Njia Special School in Meru County, Kenya (2017)
Using New Media in Teaching English Reading and Writing for Hearing Impaired Students— Taking Leshan Special Education School as an Example (2018)
The Assessment of Written Phrasal Constructs and Grammar of Deaf and Hard of Hearing Students with Varying Expressive Language Abilities (2018)
15 Principles for Reading to Deaf Children
In this special Reading Rockets video series, reading expert Linda Farrell works one-on-one with students in grades K-3 to help ensure that they master the skills they need to become proficient readers.
AN EXAMINATION OF THE EVIDENCE-BASED LITERACY RESEARCH IN DEAF EDUCATION (2006)
Teaching reading to students who are deaf and hard of hearing (2019)
Reading Comprehension in Deaf Education: Comprehension Strategies t ategies to Suppor o Support Students Who ar t Students Who are Deaf or Har e Deaf or Hard of Hearing (2015)
Clinical Examination of Three Methods of Teaching Reading Comprehension to Deaf and Hard-of-Hearing Students: From Research to Classroom Applications (2003)
Guided Reading Approach: Teaching Reading to Students who are Deaf and Others who Struggle (2010)
How to Help A Deaf Child Become a Successful Reader (2012)
Instruction in Metacognitive Strategies to Increase Deaf and Hard-of-Hearing Students’ Reading Comprehension
Teaching Children with Hearing Loss in Reading Recovery
Mateřská reflexivní metoda + čtení v rámci mateřské reflexivní metody
Prostor pro diskusi + pro odevzdávání analýz učebnic/učebních textů
Makovská, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? DP. Praha: FF UK? 2013.
Domácí úkol: Gramotnost, funkční gramotnost, textová gramotnost, čtenářská gramotnost, předčtěnářská gramotnost, rozvíjení funkční gramotnosti
Fórum pro diskusi a náhradní prostor pro vkládání domácích úkolů (abyste je viděli navzájem)
Literacy (globální informace a data)
Literacy (UNESCO)
Literacy and Numeracy (příklad informací z Kanady)
What are literacy skills? (doporučuji prostudovat celý web Thoughful Learning)
20 Common Types of Literacy (jedno z velmi širokých pojetí gramotnosti)
kol. autorů. (2010). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: NÚV.
Gramotnosti.pro život - Učíme v souvislostech
Gramotnost, pregramotnost, vzdělávání (časopis PedF UK)
Gramotnosti (NÚV)
Types of literacy (jeden z příkladů)
WHAT ARE THE 13 TYPES OF LITERACY? (jeden z příkladů)
The Top 10 Literacies in Education Today (jeden z příkladů)
Stages of Literacy Development (ukázka)
Literacy Development (ukázka z anglicky mluvícího prostředí)
Six early literacy skills (příklad)
Early Literacy Development (ukázka)
Language and Literacy Development in Understanding Child Development (ukázka)
Najděte různé "projekty" zaměřené na podporu čtenářství ve společnosti (u nás nebo v zahraničí), vložte je sem a nepiště k nim krátce svůj "názor". Plus samozřejmě zde můžete diskutovat o tématech 10. a 11. týdne
Čtením a psaním ke kritickému myšlení
Critical Thinking - Basic Reading and Writing
Čtení s porozuměním (doporučuji projít celý web https://www.umimecesky.cz/ nebo alespoň PRÁCI S TEXTEM)
Web Čtenářská gramotnost
Tady Gavin (YT; bonusová videa:-); proč jsem je sem zařadila?)
"Infografika" k vybraným tematickým okruhům
Fórum k diskusi a náhradní prostor pro vkládání domácích úkolů (abyste je mohli vidět navzájem)
Prostor pro diskusi a pro vkládání domácích úkolů.
Seminář k výuce angličtiny neslyšících žáků středních škol hl. vzděl. proudu, ÚJKN FF UK, 20. 1. 2020 (toto si prosím opravdu projděte)
Teaching Literacy to Deaf Students (kurz)
John A. Albertini and all. (2016). Deaf Students’ Reading and Writing in College: Fluency, Coherence, and Comprehension, The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, Vol. 21, Issue 3, 303–309.
Macurová, A. (2011). Na výuku psané češtiny (i) kontrastivně? In Hronová Cícha, A., Zbořilová, R. (Eds.), Čeština ve výuce neslyšících – elektronický sborník. Praha: Jazykové centrum Ulita, 15–19. (o tomto textu jsme mluvili při Kahootu)
Fuková, V. Úpravy beletristických textů pro neslyšící dětské čtenáře. Bakalářská práce. Praha, FF UK,
Macurová, A., Zbořilová R. (eds.). Jazyky v komunikaci neslyšících. Praha, UK, 2018.
Mniazgová, E. Úprava textu pro prelingválně neslyšící čtenáře. Diplomová práce. Hradec Králové, UHK, 2016.
Ptáčková, K. Specifika čtenářství u neslyšících dětí mladšího školního věku se zaměřením na problematiku upravovaných textů. Disertační práce. Praha, PedF UK, 2011.
Macurová, A. Lingvistika a cesty ke gramotnosti neslyšících. Speciální pedagogika, 17, 2007, s. 49–61.
Časopis Čeština doma a ve světě, 2002, č. 2-3
Slovník abstraktních pojmů -- pomůcka nejen pro slabosluché - Adéla Bilíková, JItka Linhartová (jedna ze studentských prací z UPOL, která byla posléze vydána knižně)
WEISEROVÁ, Hana. Úpravy textů pro děti a mládež pro neslyšící děti. Praha, 2016. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšících.
Benediktová, D. Pracovní návody z hlediska porozumění textu. Diplomová práce. Praha, FF UK, 2013.
Diplomová práce Lenky Makovské výše
How do deaf or hard of hearing children learn to read? (Blog on Learning and Development)
How do the deaf read? The paradox of performing a phonemic task without sound
doc. Eva Souralová (mj. publikace o "čtení neslyšících" a "upravování knih")
Píšová, D. Pohádky pro děti se sluchovým postižením. Bakalářská práce. Hradec Králové, UHK, 2016. (mj. obsahuje upravené kapitoly knihy Tajemství proutěného košíku)
Heinzová, B. KOMUNIKACE DÍTĚTE SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM V RANÉM VĚKU. Bakalářská práce. Olomouc, UPOL, 2010. (obsahuje popis "úpravy knihy")
Hrdličková, Š. Úprava vybrané literární předlohy pro žáky se sluchovým postižením na primárním stupni vzdělávání. Diplomová práce. Olomouc, UPOL, 2016. (obsahuje popis "úpravy knihy")
Lukáčová, J. Čtení s porozuměním u dětí se sluchovým postižením. Diplomová práce. Brno, MUNI, 2011. (obsahuje popis "úpravy knih")
Herníková, M. VÝUKA ČTENÍ A PSANÍ U DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM. Bakalářská práce. Brno, MUNI, 2013.
Dvojčata Pat a Isabela (upravená kniha, UPOL, 1998)
Letopisy Narnie. Lev, čarodějnice a skříň (upravená kniha, UPOL)
O chytré princezně (upravená kniha, UPOL)
Otesánek (upravená kniha, UPOL)
Princ Bajaja (upravená kniha, UPOL)
Skřítek Prefix a kouzelný strom (UPOL)
Fórum pro odevzdávání úkolů a pro diskusi
Test
Testování
The SAGE Encyclopedia of Educational Research, Measurement, and Evaluation
Obecný úvod do problematiky testování (SCIO)
Význam testování, terminologie, testovací proces (prezentace jedné studentky)
Testy a testování (prezentace jedné ze studentek)
Testy a testování (prezentace Tamary Kováčové)
Zásady správné tvorby, použití a hodnocení didaktických testů v přípravě budoucích učitelů
Didaktické testy (MFF UK)
Kalibro testy
SCIO
SCIO Online testy k přijímacím zkouškám zdarma
CZVV (CERMAT): Maturita, závěrečné zkoušky na SŠ a přijímací zkoušky na střední školy
ČŠI ČR: tematické zprávy (včetně zpráv o "ověřování znalostí...")
ČŠI ČR (mezinárodní testování, InspIS set pro elektronické testování - včetně testů k UčíTelce a přípravě na přijímačky)
Diplomová práce Lenky Makovské výše
Najmanová, M. Státní maturita pro sluchově postižené studenty. Bakalářská práce. Praha, FF UK, 2008.
Andrejsek, A. Státní maturitní zkouška z českého jazyka pro neslyšící studenty. Bakalářská práce. Praha, FF UK, 2010.
Andrejsek, J. Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka. Diplomová práce. Praha, FF UK, 2015.
Chmátalová, Z. Plošné testování jazykových dovedností žáků se sluchovým postižením. Diplomová práce. Praha, FF UK, 2015.
Chmátalová, Z. Testy a testování dovedností ve znakovém jazyce u neslyšících dětí. Bakalářská práce. Praha, FF UK, 2011.
Sign Language Assessment Instruments
Projekt: Sign language, perception and cognition (ResearchGate)
Článek: Effects of Early Language Deprivation on Brain Connectivity: Language Pathways in Deaf Native and Late First-Language Learners of American Sign Language
Evropské jazykové portfolio pro neslyšící a osoby se sluchovým postižením. [online; cit. 2019-09-22].
Andrejsek, J. 5 SERRJ a jeho vztah k problematice jazykového vzdělávání neslyšících žáků (in Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením – čeština jako druhý jazyk, 1. část)
Přehled docházky a úkolů; HOTOVO - poslední aktualizace k 4. 3. 2021, 18.29; MÁM Z VAŠICH ÚKOLŮ VELKOU RADOST:-)
WEISEROVÁ, Hana. Úpravy textů pro děti a mládež pro neslyšící děti. Praha, 2016. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav jazyků a komunikace neslyšících. ►