Pedagogicko-psychologické poradenství
Osnova témat
-
Vítejte v kurzu "Pedagogicko psychologické poradenství".
Předmět se věnuje poradenskému systému v prostředí školství. Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, PPP, SPC, SVP) a s nejčastěji řešenými problémy žáků mateřských a základních škol, žáků předškolního, mladšího i staršího školního věku.
V předmětu vám nabídneme jak teoretické, tak empirické poznatky o poradenském systému a možnostech jeho využití.
Předmět je tradičně tvořen 2 blokovými setkáními, které se zaměřují nejdříve na obecné vymezení poradenství, poté na jednotlivé instituce, které může klient či pedagog využívat, a následně ke konkrétním vzdělávacím potřebám žáků.
Ke každému setkání budou mít studující prostřednictvím platformy Moodle zadánu odbornou četbu (powerpointovou prezentaci či metodiku) a úkol praktického charakteru. Literatura a zdroje jsou vždy připojeny k tematickému celku. Na setkání budou systematizovány teoretické a empirické poznatky o tématu a zejména prezentovány a diskutovány praktické úkoly.
Doufáme, že pro vás kurz bude zajímavou příležitostí k prohloubení vašich profesních kompetencí.
-
V této části se seznámíte s charakteristikou poradenství a strukturou poradenského systému.
Můžete si vyzkoušet cvičení, kdy dle popisu potíží klienta zvolíte vhodné poradenské zařízení, kam by se měl obrátit.
-
V této části se seznámíte s legislativním ukotvením poradenského systému a s možnostmi poskytování podpůrných opatření dětem / žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Na základě přiložené metodiky podpůrných opatření můžete vytvořit Plán pedagogické podpory pro konkrétní dítě.
-
V této části si můžete nastudovat jaké nejčastější speciální vzdělávací potřeby (SVP) mají děti na MŠ, ZŠ a SŠ.
Dostanete základní informace (popis potíží a doporučené intervence)
u následujících SVP:
- Specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie,v MŠ jako percepční nezralost)- Specifické poruchy chování a koncentrace (ADHD/ADD)- Narušená komunikační schopnost (dyslálie, opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie)- Odlišný mateřský jazyk /Cizinci- Mimořádné nadáníTento oddíl nenahrazuje konkrétní výukové předměty věnované jednotlivým potížím, zaměřuje se spíše na možnosti poradenských služeb a návrhy podpůrných opatření.Úkolem v této části je vytvoření anonymizované kazuistiky dítěte ze školního prostředí (popis obtíží v rozsahu cca 1/2 A4), volba základních vhodných podpůrných opatření (doporučené postupy z hlediska učitele, bodově, rozsah max. A4) a návrh poradenského zařízení, kde může rodina získat další podporu.