Topic outline

  • General

  • Rozpis praxí a podmínky ukončení kurzu_UP II

  • Alternativní praxe_10.3.2020_video a reflexe

    V rámci alternativní praxe shlédněte videozáznam vyučovací hodiny z matematiky na téma "Zlomky", kterou naleznete na:

    Pro dokreslení kontextu je k videu přiložena také příprava vyučovací jednotky (může být pro vás také inspirativním podnětem v oblasti formulování výukových cílů).

    Stěžejním úkolem je zaznamenat své postřehy související s problematikou induktivního a deduktivního postupu ve výuce:
    1. Po shlédnutí videa rozhodněte, zda je v hodině uplatněn induktivní nebo deduktivní postup.
    2. S oporou o konkrétní situace z výuky uveďte dva až tři argumenty, o které své rozhodnutí opíráte.
    3. Jak by podle vás vyučovací hodina vypadala, pokud by v hodině byl uplatněn druhý z postupů?
    4. Své postřehy zaznamenejte formou reflexe a vložte pod své vlákno do diskusního fóra.
    5. Ve fóru poskytněte komentář/zpětnou vazbu k reflexi jedné své spolužačky, jejíž příspěvek nebyl doposud komentován (Souhlasíte s postřehy? Proč? Čeho jste si ještě všimli? Co by se k tomu dalo ještě doplnit? apod.).

    Komentář k úkolu_PH
    Přeji hezký den,
    děkuji za všechny odevzdané úkoly a vaše vzájemné komentáře. Jsem ráda, že společná práce a komunikace v Moodle hezky funguje! Vaše texty i vzájemné reakce jsem pročetla. Správně jste odhalili induktivní přístup. V mnoha ohledech se ve svých reflexích shodujete. Oceňuji i vaše další postřehy, které uvádíte (týkají se například využití učebních pomůcek, komunikace se žáky a jejího případného vlivu na klima ve třídě). Doufám, že pro vás byla hodina dalším inspirativním příkladem dobré praxe :-) Napříč všemi reflexemi by se dalo konkrétněji zamyslet nad tím, jak by vyučovací hodina na dané téma byla naplánována a realizována v případě uplatnění deduktivního přístupu (Jak by konkrétně mohla vypadat příprava na vyučovací hodinu?).
    S pozdravem
    Petra Horská

  • Alternativní praxe_17.3.2020_distanční forma vzdělávání žáků

    Úkol 1_individuální úkol
    V přiložených souborech naleznete ukázku distanční formy vzdělávání, kterou v reakci na vzniklou situaci uzavření škol vytvořil pan učitel Petr Tichý ze ZŠ Lyčkova náměstí pro své žáky z první třídy.

    Pečlivě prostudujte vložené materiály a vypracujte reflexi:
    1. Co na připravených materiálech nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
    2. Jak byste na základě četby materiálů charakterizovali způsob komunikace pana učitele s žáky i rodiči?    (zpracujte pomocí metody pětilístku - viz https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/18339/PETILISTEK.html/).
        Kterého efektu podle vás se chce pan učitel tímto způsobem komunikace u žáků i rodičů dosáhnout?
    3. Jakým způsobem pan učitel v předložených motivuje žáky k učení? Který druh motivace se objevuje/převažuje (vnitřní x vnější)? Argumentujte na příkladech.
    4. Na základě prostudování učebních materiálů odvoďte a správně zformulujte výukové cíle (kognitivní, afektivní, psychomotorické), které ve vztahu k rozvoji žáků akcentují.
    5. Jaké myšlenkové procesy by měly být u žáků v průběhu učení při jejich práci s materiály aktualizovány a proběhnout?
    6. Představte si, že máte panu učiteli dát k materiálům zpětnou vazbu. Napište mu krátký vzkaz.
    7. Ve fóru poskytněte komentář/zpětnou vazbu k reflexi jedné své spolužačky, jejíž příspěvek nebyl doposud komentován (Souhlasíte s postřehy? Proč? Čeho jste si ještě všimli? Co by se k tomu dalo ještě doplnit? apod.).


    Úkol 2_skupinový úkol

    a) Zkontaktujte se se svojí fakultní učitelkou ze ZŠ Petřiny-sever (nejlépe zástupce za skupinu; vložte mě do kopie mailu) a zmapujte její systém distanční výuky žáků. K tomuto systému napište krátkou popisnou zpětnou vazbu. Co a proč na tomto systému oceňujete?

    b) Nabídněte paní učitelce vaši pomoc v přípravě úkolů a pracovních listů pro děti. Zjistěte, zda by bylo možné, aby vás do distančního vzdělávání podle konkrétní situace zapojila. Pokud Vám to bude umožněno, budete se v rámci UP II podílet na distanční podpoře žáků v dané třídě, svou činnost dokumentovat a reflektovat v Moodle.

    c) Stručný popis systému distanční výuky paní učitelky a konkrétní výsledek svého jednání s paní učitelkou (rozdělení úkolů a zadání práce) vložte do Moodle nejdéle do pátku 20.3. Děkuji.

  • Alternativní praxe_24.3.2020_badatelsky orientovaná výuka

    Zde naleznete ukázku distančního vzdělávání paní učitelky Petry Šubrtové ze ZŠ Petřiny-sever. Jedná se o dobrovolný úkol pro děti z 1. ročníku.

    Úkol 1 - pro všechny - podívejte se na tato dvě videa a zformulujte odpovědi na tři otázky:
    https://photos.google.com/share/AF1QipPpR07OnLijHcKLeT86z0fS2NEParewxX9Po-XnCqch5J6youaDyXUeO3SOdktJ_A?key=YkdwWXFQQnJqbURqSmd5VUFTamJwRnBxcnh5MjdB

    https://photos.google.com/share/AF1QipOfVbewBvFoHx-iycO1rMSBi8vU1v_iKTy7D4yfQZuzxfQGhUSa_3ZfNZErAtuo5w?key=NDJzV1ppcndhblByRm10SWxINFhKQTU0ZHRLcXRR

    • Co bylo cílem paní učitelky?
    • Jak se tato videa vztahují k badatelské výuce?
    • Co odhadujete, že bude na tento úkol navazovat?

    Úkol 2 - povinný pro ty, kteří v tomto týdnu zatím ještě nevytvářejí vlastní výukové materiály ve spolupráci s fakultní učitelkou, a dobrovolný pro všechny😊! Můžete si vybrat jednu ze dvou nabízených možností.

    •  A) K předloženému zadání dobrovolné aktivity pro žáky 1. třídy vytvořte „arch badatele“ (pracovní list), který bude respektovat jednotlivé kroky badatelsky orientované výuky a do kterého by prvňáčci mohli zaznamenávat postupné výsledky svého bádání. Vydařené materiál budou předány paní učitelkce. Inspiraci pro tvorbu pracovního listu naleznete u pana učitele Tichého a jednotlivé kroky badatelské výuky vysledujete v hodině paní učitelky Olšákové zde:


    • B) Na základě inspirace od paní učitelky Petry Šubrtové vytvořte vlastní námět badatelsky orientované výuky v hodině prvouky/přírodovědy pro žáky z třídy, ve které praktikujete. Vytvořte přípravu na vyučování (dle požadavků kladených na přípravu vyučovací hodiny) s jasně formulovanými výukovými cílly, která bude respektovat jednotlivé badatelské kroky (inspiraci naleznete opět v hodině paní učitelky Olšákové).

    Vzkaz od paní učitelky Petry Šubrtové - paní učitelka Petra děkuje za všechny vaše podněty a v reakci na ně vám posílá krátké video, ve kterém vám přibližuje a osvětluje záměr dobrovolné badatelské aktivity pro děti. Klikněte zde: https://photos.app.goo.gl/6xBgnHi3zUSJv4Pr8

  • Distanční podpora výuky žáků z fakultních škol_od 24.3.2020

    Zde prosím průběžně vkládejte svoji dokumentaci a reflexi k distanční podpoře žáků ve třídě, ve které praktikujete. Dokumentace slouží jako výkaz vaší práce. Materiály odevzdejte prosím vždy za daný týden práce (přípravy před online výukou), tak aby bylo jasné, čemu se věnujete, a vždy přidejte prosím krátkou zprávu o tom, na čem budete pracovat v následujícím týdnu.

    Zde ještě několik drobností:
    1. Vkládejte jednotlivé výukové materiály podle domluvy s fakultní učitelkou (přípravy na online vyučovací hodiny, pracovní listy, prezentace, testy pro žáky a návrhy hodnocení, aj.). Vše vkládejte prosím pouze pod jedno vlákno.
    2. Vzniklý materiál vždy dle jeho charakteru doprovoďte svými komentáři (formulujte výukové cíle, které materiál akcentuje; záměr materiálu; popište, jak materiál zohledňuje potřeby jednotlivých žáků; výhody a úskalí) a reflexí, jak se vám a žákům s materiálem pracovalo (bude-li to možné). Do komentáře (případně reflexe) napište vše, co považujete za klíčové pro porozumění danému materiálu.
    3. Své příspěvky sdílejte s ostatními spolužačkami (s kolegyněmi z trojice, poskytujte si k nim zpětnou vazbu).
    4. Materiály vkládejte ve formátu: nazev_datum.doc (např. pracovni_list_jaro_15.5.doc).

    Děkuji a těším se na vaše příspěvky!

    Petra Horská, Jana Poche Kargerová

  • Zpětná vazba od učitelů - pro paralelku P. Horské

    Milé studentky,

    výuka v letošním semestru se již pomalu chýlí ke konci. Bývá zvykem, že učitelé na závěr kurzu UP II poskytují studentům závěrečné hodnocení (loni s oporou o soubor kvalit). I přes letošní netradiční způsob plnění praxe formou zapojení se do distančního vzdělávání žáků na ZŠ Petřiny - sever bych byla ráda, abychom příležitost pro zpětnou vazbu učitelům poskytli.

    Vím, že formy vzájemné spolupráce a vámi nabyté zkušenosti jsou různorodé. Některé z vás se účastnily přímo online výuky. Jiné z vás realizovaly s žáky dílčí učební aktivity v online prostředí, vytvářely pracovní listy nebo didaktické materiály, se kterými žáci následně pracovali samostatně. Zpětná vazba je tedy sestavena tak, aby respektovala tyto skutečnosti.

    Vyplněnou zpětnou vazbu, kterou obdržíte od učitelů prosím vložte do Moodle - do úkolu k tomuto účelu vytvořenému.

    Zpětná vazba se může stát součástí vaší pedagogické dokumentace, být cenným odrazovým můstkem pro váš další profesní rozvoj a v 5. ročníku může být jedním z materiálů zařazeným do Závěrečného pedagogického portfolia (pokud se rozhodnete pro tuto formu skládání SZZ).

    Přeji hezké květnové dny

    Petra Horská

  • Formativní hodnocení - poskytnování zpětné vazby

    Zde naleznete velmi zajímaný a graficky názorný článek k poskytování zpětné vazby v době on-line výuky.

    https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2020/04/zas_doma_03_clanek.pdf?fbclid=IwAR1HSRsIb2UEmqGij6DG7QUuxrJfrGyoDGPJSWM5LUPtqdtd34IcbGayENc

  • Esej na téma "Stávám se učitelem" nebo "Jaký jsem učitel?"

    Je sebereflexí studenta na konci průběžné praxe ve druhém roce studia na Pedagogické fakultě UK.

    Student/ka tuto esej předkládá k zápočtu za Učitelské praktikum II. Esej se může stát součástí Závěrečného pedagogického portfolia a východiskem pro zpracování pojednání „Můj profesní vývoj“ do Závěrečného pedagogického portfolia.

    Podmínky přijetí eseje k zápočtu:
    1. Respektování tématu
    2. Kultura písemného projevu (pravopis, stylistika)
    3. Respektování písemné podoby o rozsahu 1 – 2 strany, velikost písma 12

    V eseji bude ceněna hloubka uvažování a zdůvodňování a dokladování soudů.

  • Sebehodnocení podle Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi

  • Scénáře shlédnutých hodin a jejich reflexe_UP I

  • Vlastní učitelské/asistentské pokusy_UP I

    • Pečlivě prostudujte "Požadavky na přípravu vyučovací jednotky a její reflexi". Následně si prohlédněte vzorové přípravy na vyučovací hodiny (hodina prvouky, českého jazyka a matematiky). Ukázkové přípravy reprezentují možné způsoby, jak lze k tvorbě přípravy přistoupit. Hledejte však vlastní cesty, sdílejte své postřehy s ostatními spolužačkami a svými fakultními učitelkami. Zvláštní pozornost věnujte formulaci výukových cílů v jednotlivých přípravách. Ve které z příprav byste cíle z hlediska jejich vymezení zhodnotili jako "nedotažené"?

      Zamyslete se nad následující otázkami:

      Kterou z příprav považujete za zdařilou? Proč?
      Kterou naopak považujete na nejméně zdařilou? Proč?
      Zvláštní pozornost věnujte formulaci výukových cílů v jednotlivých přípravách. Ve které z příprav byste cíle zhodnotili z hlediska jejich vymezení jako "nedotažené"?
      Ve kterých konkrétních ohledech jsou pro vás přípravy inspirativní?

    • V soubou naleznete blíže rozepsané body, které by by vás měly inspirovat při vytváření přípravy na vlastní asistentské/učitelské pokusy (od letního semestru pro tvorbu vlastních přírav na celou vyučovací hodinu). Také zde naleznete náměty pro reflektování své výuky.

  • Závěrečný úkol - skupina J. Poche Kargerové a P. Vallin