Kognitivni lingvistika
Osnova sekce
-
-
Cíl předmětu:
Cílem je zprostředkovat poznání v oblasti kognitivní lingvistiky, dynamicky se rozvíjející disciplíny s nepochybnými přesahy didaktickými, schopnost orientace v základní kognitivně-lingvistické literatuře a terminologii oboru.
Atestační úkoly - podmínky k zápočtu:
1. Průběžné plnění úkolů v rámci každého tématu.
2. Seminární práce o rozsahu 10 stran a její konzultace s vedoucím kurzu.
Obsah kurzu:
Kognitivní lingvistika, změna lingvistického paradigmatu; Jazyk a kultura, etnolingvistika, antropolingvistika, klíčová slova/pojmy kultury; Jazykový obraz přirozeného světa; Metafora jako princip lidského myšlení; Metaforická schémata; Stereotyp a prototyp; Lidská tělesnost a jazyk; Kognitivní lingvistika a škola; Kognitivní gramatika.
Doporučená literatura:
LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Překlad Mirek Čejka. Vyd. 1. Brno: Host, 2002. 282
s. Teoretická knihovna; sv. 3. ISBN 80-7294-071-6.
LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Překlad Dominik Lukeš. Vyd.
1. Praha: Triáda, 2006. 655 s. Paprsek; sv. 11. ISBN 80-86138-78-X.
PACOVSKÁ, Jasňa. K hlubinám študákovy duše: didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. 1. vyd.
V Praze: Karolinum, 2012. 242 s. Acta Universitatis Carolinae. Philologica. Monographia, 166. ISBN 978-80-246-2152-4.
VAŇKOVÁ, Irena et al. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005.
343 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze; 6. ISBN 80-246-0919-3.
VAŇKOVÁ, Irena. Nádoba plná řeči: (člověk, řeč a přirozený svět). Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 312 s. Učební
texty Univerzity Karlovy v Praze; 11. ISBN 978-80-246-1122-8.
Monotematické číslo časopisu Didaktické studie "Kognitivní vědy v teorii a praxi jazykového vyučování" (2014).
Sborníkové studie, např. ze sborníků Obraz světa v jazyce (Praha, 2001), Obraz světa v jazyce II (Praha, 2007), Tělo,
smysly, emoce v jazyce a literatuře (Praha, 2013), Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky (Praha, 2017)
-
-
Rozsah: 20 hodin
Kognitivní lingvistika, změna výzkumného paradigmatu, základní terminologie, otázky výzkumu
Literatura:
Vaňková a kol.: Co na srdci, to na jazyku. Praha: Karolinum, 2005.
Vaňková: Nádoba plná řeči. Praha: Karolinum, 2008.
Další doporučená literatura:
Čermák, F.: Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2000.
-
-
-
Rozsah: 15 hodin
Metafora - přístup aristotelský, "klasický", kognitivnělingvistický, druhy metafor
Literatura:
Lakoff, G. - Johnson, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
Lakoff, G. - Johnson, M. Ženy, oheň a nebezpečné věci. Praha: Triáda, 1987.
-
-
-
Rozsah: 5 hodin
Projevy tělesnosti v jazyce, různé druhy/typy somatických frazémů
Literatura:
Tělo, smysly, emoce v jazyce a literatuře. Praha: FF UK, 2012.
Imaiová, M. Jazyk a myšlení. Praha: Karolinum, 2017.
-
-
-
Rozsah: 10 hodin
Vztah jazyka a kultury, etnolingvistika, jazykové primitivy, kulturně klíčová slova
Literatura:
Wierzbicka, A. Sémantika: elementární a univerzální sémantické jednotky. Praha: Karolinum, 2014.
Salzmann, Z. Jazyk, kultura a společnost. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997.
-
-
-
Rozsah: 10 hodin
Kognitivní gramatika jako reakce na generativní gramatiku Chomského, vztah gramatiky a slovníku, metody kognitivní gramatiky, její možnosti a limity, konstrukční gramatika
Literatura:
Fried, M. Pojem konstrukce v konstrukční gramatika. Časopis pro moderní filologii, 2013, s. 9-27.
Estonský a finský illativ v pohledu kognitivní gramatiky. Brno: MU, 2016, s. 35-52.
-
-
-
Rozsah: 10 hodin
Využití kognitivní lingvistiky na základní a střední škole, mezipředmětové vztahy a průřezová témata a kognitivní lingvistika
Literatura:
Pacovská, J. K hlubinám študákovy duše. Praha: Karolinum, 2012.
Monotematické číslo časopisu Didaktické studie, 2014.
-