Didaktika francouzštiny I (inovace)
Topic outline
-
-
Forum
-
Forum
-
-
Úvod - Učitel
- Praktické informace ke kurzu (program, způsob práce, hodnocení, portfolio)
- Úvod do základních pojmů didaktiky francouzštiny (L1, L2, L3; FLE x FLS; FOS atd.)
- Motivace učitele
- Učitelské styly
- Role a kompetence učitele FJ
- Aktéři výuky a jejich interakce (učitel-žák)
- Pedagogická dohoda ("Contrat pédagogique")
- Základní bibliografie (učebnice didaktiky, odborné časopisy, věda a výzkum)
-
File
-
-
Úvod do pozorování ve třídě (příprava na náslechovou pedagogickou praxi)
- Typy a cíle náslechů
- Způsoby záznamů, analýza pozorování
- Pozorování a výzkum třídy (příprava observačního protokolu metodou expertních skupin)
- Úvod do mikrovyučování
- Praktický nácvik formou pozorování videa hodiny francouzštiny
-
Žák a učení cizího jazyka
- Role vyučovaného
- Žákovské proměnné (kognitivní, afektivní, osobnostní), vliv učitele na jednotlivé proměnné
- Učební strategie a učební styly (typologie učebních stylů: VARK, Kolbův cyklus)
- Motivace a její role v procesu učení
- Francouzština v českém kontextu: argumenty pro její výběr (prezentace oboru, práce s daty)
-
Folder
-
Folder
-
Motivace
- Teorie motivace (Sebedeterminační teorie)
- Motivace a potřeby
- Vnitřní a vnější motivace
- Jak podporovat vnitřní motivaci žáků?
- Argumenty pro výběr francouzštiny (prezentace oboru)
-
Folder
-
-
Aktéři výuky francouzštiny v českém kontextu, kurikulum
- Rodiče a jejich role ve vzdělávacím procesu
- Stát - kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP, Společný evropský referenční rámec pro jazyky)
- Vzdělávací instituce podporující výuku FJ
-
File
-
Proces učení a akvizice jazyků
- Teorie učení a jejich vliv na výuku jazyků v učitelské praxi (behaviorismus, gestaltismus, ineismus, kognitivismus, konstruktivismus, sociální konstruktivismus, teorie mnohočetných inteligencí)
- Proces učení - model E-U-R, observace/konceptualizace, systematizace/aplikace, fixace/reflexe
- Akvizice a učení
-
File
-
Cíle výuky jazyků, plánování
- Obecné cíle vzdělávání, cíle výuky cizích jazyků (podle RVP, SERR)
- Jazykové, vzdělávací a výchovné cíle (hodnoty ve výuce FLE)
- Sociolingvistické, systemické a strategické kompetence
- Klíčové kompetence - definice pojmu, provázanost složek výuky
- Organizace práce, formulace a dosahování cílů
-
Vývoj metodologií a přístupů ve výuce cizích jazyků
- Metoda vs metodologie, techniky, přístupy
- Kritéria dělení metodologií (přímá/nepřímá, implicitní/explicitní gramatika, podle procesu výuky, důraz na mluvenou/psanou formu jazyka)
- Gramaticko-překladové metody, přímé metody, audio-orální metody, metoda SGAV, komunikativní a akční přístup
- Výuka komunikačních situací a formou "taches langagieres"
-
Učební materiál - učebnice
- Metoda a metodologie
- Učebnice jako metoda
- Kritéria výběru učebnice
- Praktická analýza učebnic FLE