Osnova sekce

  • Tento kurz byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

  • Úvod do didaktiky - Učitel francouzštiny (motivace, role a kompetence)

    - Praktické informace ke kurzu (program, způsob práce, hodnocení, portfolio)

    - Úvod do základních pojmů didaktiky francouzštiny (L1, L2, L3; FLE x FLS; FOS atd.)

    - Motivace učitele

    - Učitelské styly

    - Role a kompetence učitele FJ

    - Aktéři výuky a jejich interakce (učitel-žák)

    - Pedagogická dohoda ("Contrat pédagogique")

    - Základní bibliografie (učebnice didaktiky, odborné časopisy, věda a výzkum)

  • Observace výuky (příprava na náslechovou pedagogickou praxi)

    - Typy a cíle náslechů

    - Způsoby záznamů, analýza pozorování

    - Pozorování a výzkum třídy (příprava observačního protokolu metodou expertních skupin)

    - Úvod do mikrovyučování

    - Praktický nácvik formou pozorování videa hodiny francouzštiny 

  • Žák ve výuce cizího jazyka, žákovské proměnné v kontextu FJ

    - Role vyučovaného

    - Žákovské proměnné (kognitivní, afektivní, osobnostní), vliv učitele na jednotlivé proměnné 

    - Učební strategie a učební styly (typologie učebních stylů: VARK, Kolbův cyklus) 

    - Motivace a její role v procesu učení 

    - Francouzština v českém kontextu: argumenty pro její výběr (prezentace oboru, práce s daty)

  • Motivace ve výuce FJ

    - Teorie motivace (Sebedeterminační teorie)

    - Motivace a potřeby

    - Vnitřní a vnější motivace

    - Jak podporovat vnitřní motivaci žáků?

    - Argumenty pro výběr francouzštiny (prezentace oboru)

  • Aktéři výuky francouzštiny v českém kontextu, kurikulum

    - Rodiče a jejich role ve vzdělávacím procesu

    - Stát - kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP, Společný evropský referenční rámec pro jazyky) 

    - Vzdělávací instituce podporující výuku FJ 

  • Proces učení a akvizice jazyků

    - Pojmy: metoda a metodologie, techniky, přístupy (« approches »)

    - Kritéria dělení metodologií (přímá/nepřímá, implicitní/explicitní gramatika, podle procesu výuky, důraz na mluvenou/psanou formu jazyka atd.)

    - Historie: gramaticko-překladové metody, přímé metody, audio-orální metody, metoda SGAV, komunikativní a akční přístup

    - Výuka komunikačních situací a výuka zaměřená na « tâches langagières » (projektová výuky)

    - Modely/fáze učení (E-U-R, základní plán podle Cyril Mooney atd.) 

  • Cíle výuky jazyků, plánování

    - Obecné cíle vzdělávání, cíle výuky cizích jazyků (podle RVP, SERR)

    - Jazykové, vzdělávací a výchovné cíle (hodnoty ve výuce FLE)

    Sociolingvistické, systemické a strategické kompetence

    - Klíčové kompetence - definice pojmu, provázanost složek výuky 

    - Organizace práce, formulace a dosahování cílů

  • Obsahy a organizace výuky FJ 

    - Uspořádání jazykové třídy, práce s prostorem, střídání míst (pohyb) 

    - Aktivizace žáků (techniky, principy)

    - Organizační formy výuky (práce ve skupině, interakce, simulace, dělení do skupin, hry atd.)

    - Druhy sylabů (obsah výuky)

  • Práce s výukovými materiály (učebnice a další zdroje učební materiál)

    - práce s učebnicí, doplňkové materiály (pracovní sešit, cvičebnice, slovníky apod.)

    - učebnice a její struktura

    - učebnice jako metoda

    - typologie výukových materiálů

    - ediční domy

    - kritéria výběru učebnice

    - praktická analýza učebnic aktuálně dostupných na českém trhu

    - organizace doplňkových materiálů (otázka množství a typu materiálů, využití pracovních sešitů, práce s portfolii apod.)

    - formy záznamu informací