Didaktika francouzštiny I (inovace)
Osnova sekce
-
Tento kurz byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“, registrační číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, financovaného prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.
-
Úvod do didaktiky - Učitel francouzštiny (motivace, role a kompetence)
- Praktické informace ke kurzu (program, způsob práce, hodnocení, portfolio)
- Úvod do základních pojmů didaktiky francouzštiny (L1, L2, L3; FLE x FLS; FOS atd.)
- Motivace učitele
- Učitelské styly
- Role a kompetence učitele FJ
- Aktéři výuky a jejich interakce (učitel-žák)
- Pedagogická dohoda ("Contrat pédagogique")
- Základní bibliografie (učebnice didaktiky, odborné časopisy, věda a výzkum)
-
Observace výuky (příprava na náslechovou pedagogickou praxi)
- Typy a cíle náslechů
- Způsoby záznamů, analýza pozorování
- Pozorování a výzkum třídy (příprava observačního protokolu metodou expertních skupin)
- Úvod do mikrovyučování
- Praktický nácvik formou pozorování videa hodiny francouzštiny
-
Žák ve výuce cizího jazyka, žákovské proměnné v kontextu FJ
- Role vyučovaného
- Žákovské proměnné (kognitivní, afektivní, osobnostní), vliv učitele na jednotlivé proměnné
- Učební strategie a učební styly (typologie učebních stylů: VARK, Kolbův cyklus)
- Motivace a její role v procesu učení
- Francouzština v českém kontextu: argumenty pro její výběr (prezentace oboru, práce s daty)
-
Motivace ve výuce FJ
- Teorie motivace (Sebedeterminační teorie)
- Motivace a potřeby
- Vnitřní a vnější motivace
- Jak podporovat vnitřní motivaci žáků?
- Argumenty pro výběr francouzštiny (prezentace oboru)
-
Aktéři výuky francouzštiny v českém kontextu, kurikulum
- Rodiče a jejich role ve vzdělávacím procesu
- Stát - kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP, Společný evropský referenční rámec pro jazyky)
- Vzdělávací instituce podporující výuku FJ
-
Proces učení a akvizice jazyků
- Pojmy: metoda a metodologie, techniky, přístupy (« approches »)
- Kritéria dělení metodologií (přímá/nepřímá, implicitní/explicitní gramatika, podle procesu výuky, důraz na mluvenou/psanou formu jazyka atd.)
- Historie: gramaticko-překladové metody, přímé metody, audio-orální metody, metoda SGAV, komunikativní a akční přístup
- Výuka komunikačních situací a výuka zaměřená na « tâches langagières » (projektová výuky)
- Modely/fáze učení (E-U-R, základní plán podle Cyril Mooney atd.)
-
Cíle výuky jazyků, plánování
- Obecné cíle vzdělávání, cíle výuky cizích jazyků (podle RVP, SERR)
- Jazykové, vzdělávací a výchovné cíle (hodnoty ve výuce FLE)
- Sociolingvistické, systemické a strategické kompetence
- Klíčové kompetence - definice pojmu, provázanost složek výuky
- Organizace práce, formulace a dosahování cílů
-
Obsahy a organizace výuky FJ
- Uspořádání jazykové třídy, práce s prostorem, střídání míst (pohyb)
- Aktivizace žáků (techniky, principy)
- Organizační formy výuky (práce ve skupině, interakce, simulace, dělení do skupin, hry atd.)
- Druhy sylabů (obsah výuky)
-
Práce s výukovými materiály (učebnice a další zdroje učební materiál)
- práce s učebnicí, doplňkové materiály (pracovní sešit, cvičebnice, slovníky apod.)
- učebnice a její struktura
- učebnice jako metoda
- typologie výukových materiálů
- ediční domy
- kritéria výběru učebnice
- praktická analýza učebnic aktuálně dostupných na českém trhu
- organizace doplňkových materiálů (otázka množství a typu materiálů, využití pracovních sešitů, práce s portfolii apod.)
- formy záznamu informací