Topic outline

  • Seminář 1

    Úvod - Učitel

    - Praktické informace ke kurzu (program, způsob práce, hodnocení, portfolio)

    - Úvod do základních pojmů didaktiky francouzštiny (L1, L2, L3; FLE x FLS; FOS atd.)

    - Role učitele (cizího jazyka) 

    - Učitelské styly

    - Pedagogická dohoda ("Contrat pédagogique")

    - základní bibliografie (učebnice didaktiky, odborné časopisy, věda a výzkum)

    • Seminář 2

      Úvod do pozorování ve třídě (příprava na náslechovou pedagogickou praxi)

      - Typy a cíle náslechů

      - Způsoby záznamů, analýza pozorování

      - Pozorování a výzkum třídy

      - Úvod do mikrovyučování

      - Praktický nácvik formou pozorování videa hodiny francouzštiny

      • Seminář 3

        Žák a učení cizího jazyka

        - Role vyučovaného

        - Žákovské proměnné (kognitivní, afektivní, osobnostní)

        - Role věku v procesu učení

        - Motivace a její role v procesu učení v návaznosti na učitelský styl

        - Výuka adolescentů, starších žáků a dospělých (proměny témat, motivací, přístupů)

        • Seminář 4

          Učení a akvizice jazyků

          - Empirismus a mentalismus

          - Teorie učení a jejich vliv na výuku jazyků v učitelské praxi (behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, sociální konstruktivismus, teorie mnohočetných inteligencí)

          - Učební styly ve výuce cizího jazyka

          - Proces učení - deklarativní, procedurální a rámcová znalost, automatizace, restrukturace, instrukce 

          - Praktický nácvik jazykových technik ve třídě

          • Seminář 5

            Obsahy výuky jazyků, učební plány

            - Co se učíme? - jazykové formy, kompetence, cíle učení

            - Sociolingvistické, systemické a strategické kompetence 

            - Analýza potřeb

            - Druhy sylabů

            - Výukové plány - typy, cíle, příklady, chyby, přemíra plánování, adaptace, dogmatický přístup, kontinuita výuky

            - Organizace práce, dosahování cílů

            • Seminář 6

              Organizace třídy

              - uspořádání jazykové třídy, práce s prostorem, střídání míst 

              - aktivizace žáků (techniky)

              - organizační formy výuky (práce ve skupině, interakce, simulace atd.)

              - výuková jednotka - typy hodin, fáze vyučovací hodiny, střídání aktivit

              • Seminář 7

                Vývoj metodologií a přístupů ve výuce cizích jazyků

                - Metoda vs metodologie, techniky, přístupy

                - Kritéria dělení metodologií (přímá/nepřímá, implicitní/explicitní gramatika, podle procesu výuky, důraz na mluvenou/psanou formu jazyka)

                - Gramaticko-překladové metody, přímé metody, audio-orální metody, metoda SGAV, komunikativní a akční přístup

                - Výuka komunikačních situací a formou "taches langagieres" 

                • Seminář 8

                  Aktéři výuky francouzštiny v českém kontextu, kurikulum

                  - Vzdělávací instituce, státní instituce, rodiče, Francie 

                  - Cíle výuky FJ v kontextu České republiky

                  - Argumenty pro výběr francouzštiny (prezentace oboru)

                  - Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP, Společný evropský referenční rámec pro jazyky) 

                  • Seminář 9

                    Učební materiál - učebnice 

                    - učebnice jako metoda

                    - typologie výukových materiálů

                    - ediční domy

                    - výběr učebnice

                    - praktická analýza učebnic dostupných na českém trhu

                    • Seminář 10

                      Učební materiál - využití a inovace 

                      - práce s učebnicí, doplňkové materiály

                      - organizace doplňkových materiálů (otázka množství a typu materiálů, využití pracovních sešitů apod.)

                      - formy záznamu informací

                      - vytváření vlastních materiálů

                      - inovace materiálů a metod (aktualizace)

                      • Seminář 11

                        Autentické dokumenty ve výuce francouzštiny

                        - kritéria výběru (cíle, úrovně, téma)

                        - výhody a úskalí autentických dokumentů

                        - publicistický text, literární text, práce s vizuálním a audio-vizuálním materiálem

                        - didaktizace autentických dokumentů

                        - práce s filmem

                        • Seminář 12

                          Výuka výslovnosti

                          - Problematické prvky fonologického systému francouzštiny

                          - Výuka fonologického systému - suprasegmentální a segmentální jevy

                          - Techniky učení, aktivity ve výuce

                          - Princip srozumitelnosti

                          - Vztah produktivních a receptivních složek

                          - Literatura zaměřená na výuku výslovnosti

                          - Hodnocení výslovnosti podle Evropského referenčního rámce

                          • Seminář 13

                            Pedagogická praxe 

                            - Spolupráce se školami a (fakultními) učiteli

                            - Organizace, význam a realizace povinné praxe

                            - Interakce mezi učitelem a studentem

                            - Reflexe praxe