Osnova témat

  • Vybrané otázky oborové didaktiky ZSV - Zaměřeno na filosofii, transdisciplinaritu a práci s textem

    Předmět je věnován úzce souvisejícím problematikám:

    • a) otázce výuky filosofie a jejího místa ve výuce společenských věd;
    • b) otázce interdisciplinarity a transdiciplinarity ve výuce na střední škole;
    • c) otázce hermeneuticko-didaktické práce se texty.

    Koncepce předmětu důsažně zohledňuje perspektivu, že filosofie představuje metodologický základ pro porozumění a výuku společenským vědám, a bere v potaz, že jednou z klíčových cest pro rozvoj myšlení představuje čtenářské setkání s podstatnými (především primárními) texty. Úkolem předmětu je společně hledat možnosti výuky filosofie a výuky jdoucí za hranici jednotlivých předmětů a osvojovat si kompetence potřebné k výuce překračující pouto k jednotlivým vědním oborům.

    Tento předmět může být - po domluvě se studujícími - realizován v různých podobách, a to např. s těžištěm posunutým spíše k teorii, praxi či v k projetkovém pojetí. Nově je výuka tohoto předmětu opřena o digitální oporu v moodlu a též o platformu MS Teams.

    Nově též bude kladen důraz na rozvíjení schopnosti studentů reflektovat fenomény pozorované ve výuce či komunikované zkušenými vyučujícími při reflexi jejich praxe.

  • A1) Místo filosofie ve výuce filosofie a SV (a transdisciplinární přístup)

  • A2) Didaktika filosfie a otázka jejího pojetí

  • A3) Otázka výuky filosofie na střední škole

  • Čtení filosofických textů

  • A4) Vybrané problémy (slabá místa) didaktiky filosofie

  • B) Didaktická analýza vzdělávacího obsahu

  • Myšlenkové experimenty a imaginace

  • B) Metody ve výuce filosofie

  • B) Příklady inspirativní praxe

  • C) Didaktika filosofie a intepretační práce s textem

  • C) Philosophy for Children

  • C) Filosofie a umění (a artefiletika)

  • C) Léčivé příběhy a storytelling

  • C) Hodnocení ve výuce filosofie

  • Projektové vyučování

  • Průřezová témata

  • Zakončení a evaluace předmětu