Aktuální aspekty současné slovotvorby ABO100220
Section outline
-
-
Kurz bude zahájen ve čtvrtek 3. března 2022 (v prvním týdnu letního semestru se nekoná).
-
-
Úvod
Seznámení s obsahem semináře, diskuse nad sylabem a možnostmi forem závěrečné písemné práce.
Zadání na seminář 10. 3. 2022 - viz tam:
1) Motto semináře
2) Onomaziologie
-
Pokud najdete nějaké zajímavé odkazy k tématům semináře, sdílejte je prosím se skupinou (průběžně).
-
1) Interpretace motta semináře - jak souvisí s tématem semináře?2) Onomaziologický popis lexikálních jednotek (onomaziologie)Jako podklad k diskusi si prosím přečtěte text:MATHESIUS, V.: Jazyk, kultura a slovesnost. Praha 1982, s. 94–105. (viz příloha)3) Aktuality týdne
Zadání na seminář 17. 3. 2022 - viz tam.
-
Motto
„Když vytvořil Hospodin Bůh ze země všechnu polní zvěř a všechno nebeské ptactvo, přivedl je k člověku, aby viděl, jak je nazve. Každý živý tvor se měl jmenovat podle toho, jak jej nazve. Člověk tedy pojmenoval všechna zvířata a nebeské ptactvo i všechnu polní zvěř.“ (Genesis 2, 19-20)
K diskusi o mottu k semináři využijeme i jeho překladů do jazyků, které znáte - viz rozdělení při semináři. Prosím, vložte jednotlivé překlady motta sem do fóra. Uveďte rok vydání překladu, příp. jméno jeho autora.
-
V tomto fóru můžete komentovat obsah semináře a vznášet své dotazy.
-
-
1) Motivační a kreativní úkol
Jaká pojmenování se používají v češtině pro latinský název Homo interneticus označující kohokoli, kdo pracuje s internetem, má k němu jakýkoli (i profesní) vztah? Zkuste najít názvy s různou pojmenovací strukturou, tvořené různými slovotvornými způsoby a postupy (zahrňte i pojmenování víceslovná). Hlavním zdrojem nechť je vám internet... Zajímavé doklady (s kontextem) vkládejte do fóra.
2) Aktuality týdne
Vkládejte sem své aktuality, uznáte-li za přínosné, abychom je měli k dispozici v psané podobě, příp. i s dalšími odkazy či referencemi. Komentujte je navzájem.
Zadání na seminář 24. 3. 2022 - viz tam.
-
Aktuální (a nové) pojmenovací struktury
Zadání na seminář 31. 3. 2022 - viz tam.
-
KUCHAŘ, J.: Základní rysy struktur pojmenování. SaS, 24, 1963, s. 105–114.
Na základě četby této studie budeme diskutovat o tématu semináře. Prosím promyslete si následující úkoly:
1. Porovnejte onomaziologický motiv a lexikální a slovotvorný význam (paralelních) pojmenování: sirka - zápalka, prachovka - utěrka
2. Porovnejte obsahovou a slovotvornou strukturu pojmenovacích jednotek: bílý den - sobota a neděle - velkoměsto - vidlička a nůž - louskáček - metropole - skok daleký - červenomodrobílý - kůň
3. Objasněte sémantické obměny pojmenovacích jednotek motivované (= polysémie) a nemotivované (= homonymie) na vlastních příkladech
4. K jaké sémantické obměně dochází u pojmenování: mrtvý brouk (dělat m. b.) - mrtvý jazyk?
5. Uveďte příklady sémantické radiace jmen (primárně) dějových ve jména: výsledku činnosti - místa děje (činnosti) - činitele/prostředku činnosti
-
-
Neologismy a adaptace cizích slov v češtině:
K diskusi v semináři prostudujte prosím:1) Heslo Adaptace výpůjček v NESČ:https://www.czechency.org/slovnik/ADAPTACE%20V%C3%9DP%C5%AEJ%C4%8CEK
2) Mravinacová, J.: Přejímání cizích lexémů. In: O. Martincová – A. Rangelova – J. Světlá (eds.), Neologizmy v dnešní češtině. Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR, s. 187–211.
dobrovolně:
Rusínová, Z.: Slovotvorná adaptace přejatých slov a její povaha. ČDS, 10, 2002, s. 311–322.
https://sites.ff.cuni.cz/ucjtk/wp-content/uploads/sites/57/2015/11/CDS2002-4.pdf
Zadání na seminář 7. 4. 2022 - viz tam. -
Konkurence slovotvorných prostředků
Diskuse a interpretace textu (přečtěte si prosím doma):
Martincová, O.: Na okraj konkurence slovotvorných prostředků. SaS 58, 1997, č. 3, s. 161-164.
Zadání na seminář 21. 4. 2022
1) Promyslete volbu tématu své seminární práce, zadání viz tam v souboru Seminární práce - náměty. Do fóra tam zapisujte vlastní náměty, vzájemně je komentujte.
2) Přečtěte si prosím studii F. Štíchy o slovotvorné produktivitě - příloha v semináři 14. 4. 2022. Připravte si vlastní komentář. -
DĚKANSKÉ VOLNO
Seminář se nekoná.
Přečtěte si prosím přiloženou studii:
Štícha F.: K Dokulilovu pojmu slovotvorné produktivity (z hlediska korpusové analýzy). ČDS 4/2002, s. 302–310.
-
Seminární práce - diskuse o námětech, metodologii, zdrojích
Zadání na seminář 28. 4.:
Vložte sem do fóra námět(y) pro svou seminární práci, budeme o nich diskutovat v příštím semináři. Začneme první informace o zpracování tématu. Promyslete prosím zároveň termín semináře, ve kterém budete chtít postup svého zpracování prezentovat, a zapište se do tabulky sdíleného souboru na:
Děkuji!
-
Neologismy, hybridy, kalky
-
M. Lišková: Neologismus v lingvistickém, mediálním a běžném obrazu světa. FF UK 2018
-
Sem prosím vkládejte podklady k diskusi o výsledcích rozboru neologismů, které jste v semináři ve dvojici zpracovávali. Připravte si podklady v jakékoli pracovní verzi, využijeme v příštím semináři. Označte prosím písmeny abecedy podle zadaného rozdělení:
A-EF-IJ-MN-SŠ-Ž
-
Aktuální slovotvorné typy a prostředky nových názvů
Slovotvorná adaptace přejímek
Prezentace pracovní verze seminární práce
-
Sem prosím vkládejte podklady ke své prezentaci.
-
-
Prezentace pracovní verze seminární práce
-
Sem prosím vkládejte podklady ke své prezentaci.
-
Sem prosím vkládejte své seminární práce ve finální podobě určené k hodnocení.
-