Literární výchova a čtenářství s praxí II.
Section outline
-
Zkušenosti s moderním pojetím LV, využití tradičních školní přístupů
Revokace: Zkušenost s výchovou čtenářů a stav výuky od minulého semestru
Konzultace výběru vhodných textů LPDM - pro toto pololetí k realizaci ve třídě.
Zásady pro konstruktivistické plánování hodiny LV
Ukázka práce s textem pro děti
Příprava vlastní realizace
-
V přiloženém textu si zopakujete významné pojmy a zásady práce v LV.
Najdete úkol k provedení ve své třídě do příštího setkání - plány, texty, pracovní listy, produkty děti pilně schraňujte - pokud je vracíte dětem, musíte si je pro kurs zkopírovat.
-
Hodinu LV s konstruktivistickou stavbu E- U R čili před-při-po doladíme podle čtenářských potřeb žáků a podle vybraného textu.
K vybraným textům a k plánu a programu hodiny plánujeme realizaci s dětmi ve třídě (v 4.-5. ročníku, i kdyby účastník měl ročník vypůjčit od kolegyň ve škole).
Kontrolujeme své klíčové aktivity, odstraňujeme plevelné aktivity pro jiné cíle a jiné předměty. Propojování oborů se dotvoří až docela naposledy.
Konzultujeme - posuzujeme., zda bude pracovat pokaždé každý žák. (Aktivity a doslovná zadání k práci). Rozhodujeme, co do dvojic, co do skupin, jak a proč!
Upřesňujeme materiály pro žáky: co do PL, co do mluvených reakcí, co do samostatně zpracovaných zápisů.
Hlídáme, aby se z hodin nevytratilo čtení pro zážitek: nejen čtení textu v jednom kuse, ale také cíl a atmosféra hodiny. Rozhodujeme, která hodina je více pro zážitek, a která více pro některou dovednostní složku čtenářství.
Do příštího setkání plánujeme realizaci, vylepšování, konzultování.
Veškeré materiály si účastníci přinesou příště k další práci.
-
Veškeré materiály z realizovaných hodiny LV, text, zápisky, produkty žáků aj. si přineste s sebou do setkání.
Ve skupinách reflektujeme své zkušenosti, výkony žáků, vyhodnocujeme (formativně) svou práci, tj. s výhledem na to, které prvky, které oblasti přípravy, vedení hodiny, učitelova jednání v hodině budeme příště dělat znovu, které jinak a proč.
Reflektujeme volbu metod a činností ve vztahu k žákům i k textu.
Ze zkušeností dosavadních odvodíme principy a prvky, které ve své výuce budeme realizovat dlouhodobě.
Navazujeme kolegiální spolupráci i na dobu po skončení kursu LV s praxí.