Osnova sekce

  • Typologie ve Vv, vizuální gramotnost

    • Reflexe úvodní

    • Výtvarné typy

    • V příloze najdete článek Marie Fulkové z časopisu Vv. Reflexi četby zpracujte podle těchto otázek:

      1. Než si přečtete článek M. Fulkové Vizuální gramotnost: Popište, co všechno by podle Vás měl umět vizuálně gramotný žák (seznam dovedností). Porovnejte ve 2 (emailem, skypem…)
      2. Zkuste dovednosti uspořádat.
      3. Porovnejte kategorie, na nichž jste se shodli, s kategoriemi vzešlými z britského výzkumu K. Raney. Popište rozdíly a shody.
      4. Každou kategorii podle K. Raney zkuste formulovat vlastními slovy. Případně zkonzultujte ve 2.
      5. Ke každé z kategorií K. Raney zkuste ve  2 velmi stručně navrhnout 1 výtvarný úkol, který by vedl k rozvoji příslušných dovedností.
    • Sem, prosím, odevzdejte vypracované reflexe.

  • Založení výtvarného portfolia, reflexe dle absolvovaných úkolů

    Seznámení s rámcem pro plánování úkolů

  • Tvořivost, hra

    hry: https://conditionaldesign.org/

    rvp pv

    • V prezentaci se dozvíte něco o výzkumu tvořivosti.

    • 1)      Vypiš z textu klíčové pojmy.

      2)      Vypiš z textu „překážky v tvořivosti“.

      3)      Co podporuje rozvoj tvořivosti. Vypiš z textu.

      4)      Vymysli příklady toho, jaká by mohla být omezení formálními pravidly ve Vv.

      5)      Co by mohlo být „chybou ve Vv“. Setkal/a jsi se někdy s tímto pojmem. Uveď příklady.

      6)      Na základě četby článku a prezentace shlédnuté v semináři vypiš tzv. prokreativní faktory.

      7)      Viděl/a jsi někdy ve škole či jinde ve vzdělávání postupy, které vedly k tvořivosti? Jaké?

    • Sem, prosím, vložte zpracovanou reflexi textu K. Štěpánkové.

  • Vasarely, Sol le Witt,

    op-art

    geometrie: zacyklené smyčky

  • Místo uměleckých děl ve výtvarných činnostech, možnosti jejich zapojení.

    Galerijní programy

    úkol: Kubismus/stylizace tvaru/architektura, design

    pro jeho vypracování doporučuji nejdříve navštívit muzeum českého kubismu, viz příští setkání

  • Samostatná návštěva expozice Muzea českého kubismu, místo semináře.

    http://www.czkubismus.cz/

    Poznatky z návštěvy uplatnit v úkolu Kubismus/stylizace tvaru/architektura, design

  • Ilustrace jako východisko pro výtvarný úkol.

    Toto setkání proběhne také formou samostatné práce z důvodu jiné exkurze organizované Pedf UK.

    Úkol zpracujte ideálně v knihovně, v oddělení pro děti. Doporučuji takové pobočky, které mají takové oddělení zavedené (Městská knihovna v Praze, ústřední pobočka na Mariánském náměstí, MKP pobočka Korunní, Praha 2 aj) Důvodem je široký výběr knih pro děti.

    Ilustrace v dětské knize: zadání samostatné práce:

    Pracujte v knihovně, v oddělení pro děti. Ilustrace v knihách považujte za umělecká díla.

    ►Sledujte kvalitu knih pro děti.  Vyhledejte knihy z nakladatelství Baobab a Meander. Lze rozlišit kvalitní a nekvalitní knihy pro děti? Podle čeho? Lze rozlišit knihy pro děti s kvalitními a nekvalitními ilustracemi? Podle čeho?

    ►Najděte knihu, jejíž ilustrace považujete za umělecké dílo. Navrhněte činnost, ve které byste děti vedl/a k interpretaci ilustrací a jejich promýšlení ve vztahu k textu knihy (pohádky, povídky) a k jejich výtvarné reflexi, parafrázi.

    Položte si vždycky otázky: Co chci dětem ukázat? Co chci, aby se naučili? Čeho si mají všímat?

  • Reflexe realizovaných vv činností. Přineste s sebou výtvarné práce, které vznikly, svoje zápisky, fotodokumentaci aj.

    Reflexe a hodnocení ve Vv.

  • Úvodní informace o kurzu

    Přednáška věnovaná památce prof. Machotky v Karolinu. VLastenecký sál , zač. 15h.

  • Role artefaktu ve výtvarných činnostech.

    Objektové učení.

    Četba textu, společná diskuse

    • Prostudujte text.

      Vypište myšlenky, které Vás oslovují.

      DÚ: Doma najděte a vyfotografujte předmět, který by byl vhodným východiskem pro výtvarný úkol. Vysvětlete proč. Dohledejte kontext. 

    • Vložte fotografii artefaktu.

      Rozmyslete si zdůvodnění výběru. Připravte si kontext, příběh, kterým vysvěltíte, jakým způsobem byste s artefaktem pracovali ve výtvarné činnosti.

  • Návštěva Salm modern, sraz 14.25 u pokladen

    1) Vedení reflektivního dialogu. Kryštof Kintera Démon růstu. Kintera Nic si o tom nemyslet, 2017

    2) Úkol v expozici. Pracuj ve 2.

    VYber artefakt pro reflektivní dialog.

    VYfotografuj ho. Vnímej jeho instalaci v prostoru expozice.

    Zapiš si jméno autora, zjisti o díle i autorovi informace.

    Vysvětli, proč sis dílo vybral/a.

    Napiš, jak dílu rozumíš. (10 vět)

    Formuluj 3-5 otázek, které pomohou divákovi o díle uvažovat.

    Polož je kolegovi/kolegyni ve 2. Rozhovor natoč na telefon.

    (Úkol rozvíjí vizuální gramotnost studentů, budoucích učitelů/učitelek MŠ. S dětským divákem by se vedl jinak)

  • Náplň setkání navazuje na návštěvu Salm Modern.

    Reflektivní dialog jako metoda.

    Sledování nahrávek pořízených v expozici.

    Transformace obsahu díla do učiva Vv.

    Vizuální gramotnost 

    Receptivní činnosti ve výtvarných činnostech.

    Říhová, K. (2018) Proces interpretace uměleckého díla dětským divákem. In: Výtvarná výchova 3-4. 

  • Pokračování prezentace dialogů o artefaktech

    Problematika zařazení současného umění do Vv

    Alterace otázek v reflektivním dialogu

    Plánování výtvarného úkolu na základě předešlého úkolu

    Studium učebnic a publikací - inspirace

  • Ukázka experimentální činnosti ve Vv

  • Sraz 14:45 u pokladen Veletržního paláce

    Program V krystalu 14:45-15:45

  • ukázky 3 úkolů; částečná realizace

    Bazilišek, Co je to? Vejce

    -společná anlaýza úkolů s ohledem na otázku rozvoje tvořivosti 

    -vnímavost, schopnost pozorovat (tvar, změna tvaru, detaily, formát...)

    -Vytváření představ a jejich sdílení (předmět, bazilišek)

    -změna kontextu uvažování, nové kombinace, nápady druhých, mnohost řešení a jejich porovnání, nepodporovat stereotypní uvažování

    -humor, veselí, hra, smysl pro nesmysl

    podmínky: příznivé klima: diskuse, reflexe, názornost, objektové učení, překvapení, zvědavost, neobyčejnost

    RVP PV porovnání:

    klíčové kompetence

    oblasti vzdělávání

  • Sraz 14:25 Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí

    Kvalitní literatura pro děti.

  • sledování videozáznamu

    jednotlivé výtvarné činnosti v programu (cíle/učitel/děti/kompetence)

    příprava portfolia/ myšlenková mapa

    otázky ke zk

    1. Cíle a obsah Vv (vizuální gramotnost, smysl předmětu, výtvarné činnosti v RVP PV, historie a současnost v Čechách a ve světě)

    2. Plánování ve výtvarné výchově (didaktické kategorie a jejich funkce, projekty,  příklady úkolů a výtvarných činností, analýza)

    3. inspirační zdroje pro Vv a jejich parametry (učebnice, publikace, texty, časopisy, galerijní materiály)

    4. Muzejní a galerijní edukace (typy a podoby programů, objektové učení, interpretace uměleckého díla, příklady úkolů)

    5. Dětská tvorba (dětská spontánní kresba a její vývojové charakteristiky; tvorba jako proces; vnímání materiálu; výtvarná technika)

    6. Ilustrace v dětských knihách jako východisko výtvarných činností (nakladatelství dětské literatury; role příběhu; autorská kniha)

    7. Výtvarná média (pochopení jejich možností, proces vzniku artefaktu, ateliérová zkušenost, příklady vlastní tvorby)

    Portfolio: ukázka uvažování o výtvarných činnostech; Co chci portfoilem-souborem sdělit o svém přístupu k Vv

    struktura, jednotlivé části

    propojení teorie a praxe

    ukazuje schopnost uspořádat, reflektovat a teoreticky podložit sledované principy; ukazuje metakognitivní uvažování o vybraných otázkách

  • spontánní kresba dítěte předškolního věku, společné objevování charakteristik

    Souvislost dětské kresby s vývojem myšlení, J. Piaget 

    Portfolio ke zkoušce; tvorba myšlenkové mapy; diskuse

    termíny zkoušky