Didaktika Vv pro MŠ, HV,TV,DV, PS
Osnova sekce
-
Typologie ve Vv, vizuální gramotnost
-
Reflexe úvodní
-
Výtvarné typy
-
V příloze najdete článek Marie Fulkové z časopisu Vv. Reflexi četby zpracujte podle těchto otázek:
- Než si přečtete článek M. Fulkové Vizuální gramotnost: Popište, co všechno by podle Vás měl umět vizuálně gramotný žák (seznam dovedností). Porovnejte ve 2 (emailem, skypem…)
- Zkuste dovednosti uspořádat.
- Porovnejte kategorie, na nichž jste se shodli, s kategoriemi vzešlými z britského výzkumu K. Raney. Popište rozdíly a shody.
- Každou kategorii podle K. Raney zkuste formulovat vlastními slovy. Případně zkonzultujte ve 2.
- Ke každé z kategorií K. Raney zkuste ve 2 velmi stručně navrhnout 1 výtvarný úkol, který by vedl k rozvoji příslušných dovedností.
-
Sem, prosím, odevzdejte vypracované reflexe.
-
-
Založení výtvarného portfolia, reflexe dle absolvovaných úkolů
Seznámení s rámcem pro plánování úkolů
-
Sem vlože, prosím, přípravu úkolu.
-
-
V prezentaci se dozvíte něco o výzkumu tvořivosti.
-
1) Vypiš z textu klíčové pojmy.
2) Vypiš z textu „překážky v tvořivosti“.
3) Co podporuje rozvoj tvořivosti. Vypiš z textu.
4) Vymysli příklady toho, jaká by mohla být omezení formálními pravidly ve Vv.
5) Co by mohlo být „chybou ve Vv“. Setkal/a jsi se někdy s tímto pojmem. Uveď příklady.
6) Na základě četby článku a prezentace shlédnuté v semináři vypiš tzv. prokreativní faktory.
7) Viděl/a jsi někdy ve škole či jinde ve vzdělávání postupy, které vedly k tvořivosti? Jaké?
-
Sem, prosím, vložte zpracovanou reflexi textu K. Štěpánkové.
-
-
Vasarely, Sol le Witt,
op-art
geometrie: zacyklené smyčky
-
Místo uměleckých děl ve výtvarných činnostech, možnosti jejich zapojení.
Galerijní programy
úkol: Kubismus/stylizace tvaru/architektura, design
pro jeho vypracování doporučuji nejdříve navštívit muzeum českého kubismu, viz příští setkání
-
Samostatná návštěva expozice Muzea českého kubismu, místo semináře.
Poznatky z návštěvy uplatnit v úkolu Kubismus/stylizace tvaru/architektura, design
-
Ilustrace jako východisko pro výtvarný úkol.
Toto setkání proběhne také formou samostatné práce z důvodu jiné exkurze organizované Pedf UK.
Úkol zpracujte ideálně v knihovně, v oddělení pro děti. Doporučuji takové pobočky, které mají takové oddělení zavedené (Městská knihovna v Praze, ústřední pobočka na Mariánském náměstí, MKP pobočka Korunní, Praha 2 aj) Důvodem je široký výběr knih pro děti.
Ilustrace v dětské knize: zadání samostatné práce:
Pracujte v knihovně, v oddělení pro děti. Ilustrace v knihách považujte za umělecká díla.
►Sledujte kvalitu knih pro děti. Vyhledejte knihy z nakladatelství Baobab a Meander. Lze rozlišit kvalitní a nekvalitní knihy pro děti? Podle čeho? Lze rozlišit knihy pro děti s kvalitními a nekvalitními ilustracemi? Podle čeho?
►Najděte knihu, jejíž ilustrace považujete za umělecké dílo. Navrhněte činnost, ve které byste děti vedl/a k interpretaci ilustrací a jejich promýšlení ve vztahu k textu knihy (pohádky, povídky) a k jejich výtvarné reflexi, parafrázi.
Položte si vždycky otázky: Co chci dětem ukázat? Co chci, aby se naučili? Čeho si mají všímat?
-
Reflexe realizovaných vv činností. Přineste s sebou výtvarné práce, které vznikly, svoje zápisky, fotodokumentaci aj.
Reflexe a hodnocení ve Vv.
-
Úvodní informace o kurzu
Přednáška věnovaná památce prof. Machotky v Karolinu. VLastenecký sál , zač. 15h.
-
Role artefaktu ve výtvarných činnostech.
Objektové učení.
Četba textu, společná diskuse
-
Prostudujte text.
Vypište myšlenky, které Vás oslovují.
DÚ: Doma najděte a vyfotografujte předmět, který by byl vhodným východiskem pro výtvarný úkol. Vysvětlete proč. Dohledejte kontext.
-
Vložte fotografii artefaktu.
Rozmyslete si zdůvodnění výběru. Připravte si kontext, příběh, kterým vysvěltíte, jakým způsobem byste s artefaktem pracovali ve výtvarné činnosti.
-
-
Návštěva Salm modern, sraz 14.25 u pokladen
1) Vedení reflektivního dialogu. Kryštof Kintera Démon růstu. Kintera Nic si o tom nemyslet, 2017
2) Úkol v expozici. Pracuj ve 2.
VYber artefakt pro reflektivní dialog.
VYfotografuj ho. Vnímej jeho instalaci v prostoru expozice.
Zapiš si jméno autora, zjisti o díle i autorovi informace.
Vysvětli, proč sis dílo vybral/a.
Napiš, jak dílu rozumíš. (10 vět)
Formuluj 3-5 otázek, které pomohou divákovi o díle uvažovat.
Polož je kolegovi/kolegyni ve 2. Rozhovor natoč na telefon.
(Úkol rozvíjí vizuální gramotnost studentů, budoucích učitelů/učitelek MŠ. S dětským divákem by se vedl jinak)
-
Náplň setkání navazuje na návštěvu Salm Modern.
Reflektivní dialog jako metoda.
Sledování nahrávek pořízených v expozici.
Transformace obsahu díla do učiva Vv.
Vizuální gramotnost
Receptivní činnosti ve výtvarných činnostech.
Říhová, K. (2018) Proces interpretace uměleckého díla dětským divákem. In: Výtvarná výchova 3-4.
-
Pokračování prezentace dialogů o artefaktech
Problematika zařazení současného umění do Vv
Alterace otázek v reflektivním dialogu
Plánování výtvarného úkolu na základě předešlého úkolu
Studium učebnic a publikací - inspirace
-
Ukázka experimentální činnosti ve Vv
-
Sraz 14:45 u pokladen Veletržního paláce
Program V krystalu 14:45-15:45
-
ukázky 3 úkolů; částečná realizace
Bazilišek, Co je to? Vejce
-společná anlaýza úkolů s ohledem na otázku rozvoje tvořivosti
-vnímavost, schopnost pozorovat (tvar, změna tvaru, detaily, formát...)
-Vytváření představ a jejich sdílení (předmět, bazilišek)
-změna kontextu uvažování, nové kombinace, nápady druhých, mnohost řešení a jejich porovnání, nepodporovat stereotypní uvažování
-humor, veselí, hra, smysl pro nesmysl
podmínky: příznivé klima: diskuse, reflexe, názornost, objektové učení, překvapení, zvědavost, neobyčejnost
RVP PV porovnání:
klíčové kompetence
oblasti vzdělávání
-
Sraz 14:25 Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí
Kvalitní literatura pro děti.
-
sledování videozáznamu
jednotlivé výtvarné činnosti v programu (cíle/učitel/děti/kompetence)
příprava portfolia/ myšlenková mapa
otázky ke zk
1. Cíle a obsah Vv (vizuální gramotnost, smysl předmětu, výtvarné činnosti v RVP PV, historie a současnost v Čechách a ve světě)
2. Plánování ve výtvarné výchově (didaktické kategorie a jejich funkce, projekty, příklady úkolů a výtvarných činností, analýza)
3. inspirační zdroje pro Vv a jejich parametry (učebnice, publikace, texty, časopisy, galerijní materiály)
4. Muzejní a galerijní edukace (typy a podoby programů, objektové učení, interpretace uměleckého díla, příklady úkolů)
5. Dětská tvorba (dětská spontánní kresba a její vývojové charakteristiky; tvorba jako proces; vnímání materiálu; výtvarná technika)
6. Ilustrace v dětských knihách jako východisko výtvarných činností (nakladatelství dětské literatury; role příběhu; autorská kniha)
7. Výtvarná média (pochopení jejich možností, proces vzniku artefaktu, ateliérová zkušenost, příklady vlastní tvorby)
Portfolio: ukázka uvažování o výtvarných činnostech; Co chci portfoilem-souborem sdělit o svém přístupu k Vv
struktura, jednotlivé části
propojení teorie a praxe
ukazuje schopnost uspořádat, reflektovat a teoreticky podložit sledované principy; ukazuje metakognitivní uvažování o vybraných otázkách
-
spontánní kresba dítěte předškolního věku, společné objevování charakteristik
Souvislost dětské kresby s vývojem myšlení, J. Piaget
Portfolio ke zkoušce; tvorba myšlenkové mapy; diskuse
termíny zkoušky
-
Wagnerové test dětské kresby, 1982
-