Metodologicko-kritický seminář (1. roč. NMgr studia)
Section outline
-
V tomto semináři budou studenti pracovat společně s pedagogy v rámci jednorázových seminářů na vybraných tématech vztahujících se k HERECTVÍ.
Kurz je koncipován jako semestrální cyklus několika pracovních/diskusních seminářů (obvykle na základě předem prostudovaných studijních materiálů).
Výuka probíhá vždy dle aktualizovaného harmonogramu na daný semestr.
-
Herectví
Pokud není uvedeno, popř. pokud dotyčný pedagog neurčí jinak, probíhá seminář vždy v příslušný čtvrtek od 9:10 do 12:25 na KDV v místnosti č. 408.
Texty, které je třeba prostudovat předem k jednotlivým seminárním tématům, jsou některé dostupné níže na moodlu u jednotlivých témat, některé si naleznete v knihovně sami.
21. dubna - dr. Barbara Topolová
„Maximální význam v minimu času“ (Otomar Krejča režíruje herce)
28. dubna a 5. května dr. Alena Sarkissian
POZOR: 2x a JINÝ ČAS: vždy od 12:30 - 14:05
Dostalovi herci
12. května. prof. Vladimír Just
Ďábel jako herecký úkol
19. května 2021 - doc. Martin Pšenička
Edwin Forrest – herec jako delegát a kulturní fenomén
-
V rámci semináře se pokusíme společně sledovat, jak o herectví uvažoval Otomar Krejča, režisér cíleně experimentující s možnostmi hereckého výrazu tzv. psychologické školy. Pozornost bude věnována jak Krejčovým obecným náhledům na herectví, tak též jeho interpretacím situací a připomínkám, dávaným hercům v konkrétních inscenacích Čechovových, rsp. Topolových her.
Studijní materiál:
- Otomar Krejča. Divadlo jsou herci. AMU, Praha 2011. (vybrané kapitoly)
- Z Krejčových režijních poznámek a doporučení hercům při zkouškách na Hodinu lásky. In: Josef Topol a Divadlo za branou. Čs. spisovatel, Praha 1993.
Studijní texty budou nejpozději dva týdny před příslušným seminářem umístěny na moodlu předmětu, aby je všichni mohli prostudovat.
Texty je potřeba mít na semináři k dispozici.
-
Vladimír Just: Ďábel jako herecký úkol (I., II.) (Od středověkých, renesančních a barokních čertů k Mefistovi jako Goethovu Hanswurstovi až po ďábly 20.a 21.století).
Sledovat budeme postavu ďábla ve středověké i novověké smíchové kultuře na divadle a v dramatu ve vazbě na hereckou interpretaci. Jevištní tragika, komika a prézentnost zla.
Orientační literatura:
KOLÁR, Jaroslav: Česká Hra veselé Magdalény a středověké divadlo. Divadelní
revue, 3, 1992, č.3. - POKORNÝ,Jindřich: Český Faust a komická postava,
Divadelní revue, 4, 1993, č.4. - České humanistické drama (ed.M.Kopecký),
Praha: 1986. -MARLOWE, Christopher: Tragická historie o doktoru Faustovi.
In: Alžbětinské divadlo I. Praha: 1978. - Johanes doktor Faust. In: J.dr.F. -
Jenovéfa – Don Šajn. Praha: 1976. - VODÁK, Jindřich: Naše divadelní komika.
In: Tváře českých herců. Praha: 1967. - HAVEL, Václav: Pokoušení. In: Spisy 2.
Praha: 1999. - JUST, Vladimír: Místo úvodu. Kabaret jako mefistofelské poku
šení. Druhá ouvertura a povaha ďábla. In: Faust jako stav zadlužení. Desetkrát o
Faustovi, pokaždé jinak, Praha: 2014.
-
V semináři se budeme zabývat americkým (first-born American) hercem Edwinem Forrestem (1806–1872). Podíváme se jednak na jeho celoživotní roli indiánského náčelníka Metamory, jednak na společensko-politické procesy, jichž byl Forrest katalyzátorem. Text Metamory níže na moodlu.