Osnova týdnů

  • Úvod

  • Úvodní informace

    OBSAH A SMYSL PŘEDMĚTU:

    a) obecně řečeno: předmět volně a po svém uskutečňuje představu Jeroma Brunera, že psychologie by se měla zaměřit na procesy utváření významu (meaning making processes)

    b) konkrétně to bude znamenat, že se budete prakticky a "sebe-zkušenostně" učit:

    - interpretovat artefakty (texty, promluvy, obrazy, videa)

    - jako "produkty mysli" či "produkty pro mysl"

    - podle určitých pravidel

    - s určitou reflexí toho "co děláme, když interpretujeme"

    - vycházíme tedy také z toho, že umění psychologie je z podstatné části také "umění interpretace"

    POŽADAVKY KE ZKOUŠCE (zkoušková písemná práce)

    Na základě přednášek a poskytnutých materiálů (tj. teoretických konceptů i praktických návodů) sepíše každý/á  písemnou práci, jejíž podstatou bude interpretace kulturního artefaktu jako "produktu pro mysl", což bude mít jednu ze dvou volitelných podob: 1) analýza procesu zvýznamňování v reklamě, 2) experimentování se styly tvůrčího porozumění

    Zde je popis obou verzí zadání práce (jehož obsah se vám bude postupně upřesňovat v následujících přednáškách):

  • První přednáška: Obsah a smysl předmětu: zadání zkouškové práce

    - obsah a smysl předmětu

    - sebe-zkušenostní a poznatková stránka kursu

    - úvodní informace ke dvěma variantám zkouškové práce: 1) experimentování se styly tvůrčího poroumění, 2) analýza procesu zvýznamňování v reklamě

    - úvodní příklady

    - styly tvůrčího porozumění: úvod do tématu

    - schéma: AH - AHA - HAHA

    - úvod do pětice stylů: 1) symbolické čtení, 2) paralely a obdoby, 3) narativní konstrukce, 4) empatická resonance, 5)absurdita a paradox

  • Druhá přednáška: Styly tvůrčího porozumění / proces zvýznamňování v reklamě

    - celkový přehled stylů  (dokončení z minula)

    - příklady ke druhé variantě interpretace (analýza procesu zvýznamňování v reklamě)

  • Třetí přednáška: symbolické porozumění a symbolická exprese

    - vymezení symbolů (versus znaky)

    - charakteristiky symbolů

    - oblasti výskytu symbolů (sny, pohádky a mýty, dětská hra, psychopatologie, umění)

    - symbolika barev a její psychologické vysvětlení (zákonité vztahy mezi fyzikálními vlastnostmi barev a specifickou fyziologickou a psychologickou odpovědí (daptací) organismu

  • 4. předn: dokončení práce se symboly (pohádky, sny) / ukázky seminárních prací / úkoly na expresi

    - práce se symboly v pohádkách

    - práce se symboly ve snech

    - příběh o Jonášovi a velrybě jako příklad čtyř rovin symbolické interpretace (psychodynamická, existenciální, archetypálně-mytologická, spirituální)

    - ukázky seminárních prací (experimentování se styly tvůrčího porozumění)

    - zadání dvou (nepovinných) "domácích úkolů" (jako sebezkušenost pro téma exprese a expresivita na příští přednášku)

  • 5. Tvořivost, exprese, expresivita

    - úlohy na zkoumání tvořivosti

    - psychologie tvořivosti (tvůrčí vlastnosti, tvůrčí osobnost, tvůrčí proces)

    - co je to exprese, expresivita

    - expresivní techniky

    - tvorba mandal: exprese a sebepoznání

    - E. A. Poe: "Jak jsem tvořil báseň HAVRAN"

    - narativní techniky, externalizace, "enabling" techniky

    - způsoby práce se sny

  • 6. Uvedení podkladů k samo-studiu a příklady k promýšlení na příští hodinu

    - psychologie a psychosémiotika reklamy

    - model pro analýzu působení reklamy na modelového recepienta

    - schéma: zvýznamňovaný produkt - forma utváření významu - zdroj významu

    - příklady (tištěné reklamy a billboardy, plus odkazy na reklamní spoty) pro promýšlení na příští hodinu (viz soubor "příklady reklam na promýšlení")

    - soubor "Psychologie a psychosémiotika reklamy" (PP presentace se 150 tabulemi, z ní pouze část bude probírána na příštích přednáškách)

  • 7. Psychologie a psychosémiotika reklamy - pokračování

    - schéma pro analýzu reklamy jako "produktu pro mysl":   1) zvýznamňovaný produkt - 2) formy utváření významu - 3) zdroje významu

    - reklama, pointa a vtip

    - psychologie humoru a vtipu

    - Jakobson: dva aspekty přesnášení významu

    - reklama a metaforická konstrukce významu

    - reklama a metonymická konstrukce významu

  • 8. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: narativní konstrukce

    - podstata narativní konstrukce / typy: kontingentní vyprávění a životní příběh / příběh vysvětluje, dává porozumět,  odpovídá na otázku, řeší potíž

    - příklady narativních odpovědí evokovaných nápovědmi obrazů / narativní re-figurace ("to je o něčem jiném")

    - žánry narativní konstrukce

    - vztah narativity - absurdity - a symboličnosti

    - narativní konstrukce ve výzkumu (výzkumy krize středního věku)

  • 9. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: paralely/analogie

    - narativní konstrukce ve výzkumu: příklad výzkumu resilience i seniorů

    - narativní konstrukce v terapii, klíčová funkce externalizace

    - externalizace a "enabling" techniky

    - paralely/obdoby jako způsob konstrukce významu

    - ilustrativní příklad: porozumění obrazu S. Dalího "Tři sfingy z Bikini"

    - obrazy tarotových karet jako materiál pro paralely a obdoby

  • 10. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: dokončení

    - dokončení stylu "paralely a analogie"

    - čtvrtý styl: paradox, absurdita

    - pátý styl: cítící (empatická) resonance

    - shrnutí zadání seminární práce