PŘEKLAD LITERÁRNÍCH TEXTŮ II (RU-CS)
Section outline
-
Jednosemestrální kurz literárního překladu a redakce. Cílem kurzu je naučit se základním metodám, technikám a postupům pro převod uměleckého textu ve všech jeho fázích. Důraz je kladen na fázi analytickou a interpretační. Studenti jsou rovněž obeznámeni se základy redakční práce. Rozvíjí se tvůrčí přístup k překladu, kritické schopnosti a schopnost obhájit vlastní překladatelská řešení.
Překlad vložte na MOODLE nejpozději večer před dnem konání semináře.
Podmínky pro absolvování kurzu: Min. 75% aktivní účast na seminářích a odevzdání finálních verzí zadaných překladů.
PŘEKLADATELSKÉ DESATERO
1) Přečtěte si text opakovaně do konce, zamyslete se a pochopte ho jako celek i v detailech.
2) Připomeňte si obecně rozdíly mezi češtinou a ruštinou, uvědomte si, které budou pro daný text relevantní.
3) Uvědomte si, proč je daný text dobrý, jaké zvláštnosti vykazuje autorský styl.
4) Učiňte rozhodnutí stran tónu, lexika, expresivity atd.
5) Identifikujte obtížná místa, nejprve je pochopte ve výchozím jazyce, pak najděte ekvivalent – jděte po významu, ne slovech.
6) Zamyslete se nad veškerými slovními hříčkami a snažte se je řešit pokud ne jednotným, pak podobným způsobem, event. přistupte ke kompenzacím.
7) Ověřujte si vše, čím si nejste absolutně jisti (slovní ekvivalenty, reálie).
8) Mějte stále na paměti, že úkolem je převést co nejlépe originál – hledejte kompromis, držte se při zemi co do vlastních uměleckých ambicí, ovšem nikoli na úkor přirozené češtiny.
9) Buďte přiměřeně „reader-friendly“ – v rámci možností přibližte vybrané reálie prostřednictvím vnitřních vysvětlivek, aniž byste však narušili tok příběhu.
10) Přečtěte si nahlas pouze český text, buďte redaktorem sami sobě, event. požádejte bližního svého.
-
-
Přeložte text Michaila Bulgakova (1891-1940) (nezapomeňte si ověřit sovětské reálie, které jsou v něm satirizovány).
-
-
-
Přeložte vybraný úryvek z knihy Irmy Kudrovové Гибель Марины Цветаевой (1995).
-
-
-
Proveďte REDAKCI (tj. opravu nejvýraznějších významových a stylistických posunů a chyb) překladu úryvku z knihy Edvarda Radzinského КРОВЬ И ПРИЗРАКИ РУССКОЙ СМУТЫ.
Zredigovaný text mějte přichystaný na seminář; tentokrát není třeba odevzdávat ho předem.
-
-
-
Pokračujeme v redigování textu z předchozího týdne (od podkapitoly ДВА ИВАНА).
-
Přeložte ŽLUTĚ vyznačené úryvky z prózy Nikolaje Vasiljeviče Gogola (1809-1852).
-
-
-
Pokračujeme v komentování překladů z Gogolovy prózy.
-
Название этого драгоценного металла произошло от слов «червоний», «красный». Но значит ли это, что красное золото и есть червонное? Совсем нет. Более того, между ними очень большая разница. Красное золото – металл низкой пробы, который содержит много меди в составе, за счет чего и имеет такой оттенок.
В сплаве [tavenina] червонного золота очень маленький процент примесей, это практически чистый металл. По сегодняшним меркам оно относится минимум к 750 пробе. Проба царского червонного золота никогда не была ниже 900, а в период правления Петра Великого достигала 986.
(punc 750 = 18 karátů; punc 999 = 24 karátů, tj. ryzí zlato, zlato bez příměsí).
А наименование «червонный» объясняется довольно просто и логично. В старину из такого золота чеканили [изготовляли] монеты, каждая из которых проверялась на подлинность путем нагревания. При высоких температурах желтое золото имеет свойство приобретать красноватый оттенок, отсюда и пошло название.
Но есть и другая версия: самой распространенной монетой из золота в дореволюционной России была монета из металла высокой пробы номиналом в 10 рублей, которую еще называли, да и продолжают называть в наши дни, червонцем. Отсюда и пошло название драгоценного металла.
-
-
-
Přeložte text C ЧЕГО НАЧИНАЕТСЯ РОДИНА současného ruského písničkáře Vasji Oblomova (roč. 1984) a současně se podívejte na příslušný videoklip.
-
-
-
Tento úkol je experiment. Proveďte "zpětný překlad" úryvku z ruského překladu povídky Karla Čapka (1890-1938). Vaše překlady na semináři porovnáme s Čapkovým originálem s cílem ukázat si, jak pracuje s češtinou spisovatel, má-li něco vyjádřit, a jak s ní pracuje překladatel. Záměrem úkolu je mimo jiné zjistit, zda překladatel tíhne k nivelizaci či nikoliv, případně jakými dalšími rysy se vyznačuje tzv. překladatelský jazyk. Před odevzdáním úkolu se, prosím, NEDÍVEJTE na Čapkův originál. Jen tak bude mít tento experiment smysl.
-
-
-
Přečtěte si dopis Michaila Vasiljeviče Lomonosova (1711-1765) budoucímu ruskému carovi Pavlu I. (1754–1801) z dynastie Romanovců, synovi velkokněžny Kateřiny (pozdější carevny Kateřiny II.) a careviče Petra (pozdějšího cara Petra III.). Na seminář přeložte POUZE žlutě podbarvené pasáže.
-
-
-
Minule jsme s některými absolvovali pouze základní vyjasňování několika obtížných míst originálu. Tento týden se tedy budeme zabývat vašimi překlady.
Na seminář přeložte POUZE žlutě podbarvené pasáže.
-
-
-
Přeložte 3 žlutě označené odstavce z eseje Valerije Brjusova (1873-1924) věnované umění překladu.
-