Osnova témat

  • Úvod

    • Zde prosím odevzdejte svou zápočtovou práci. Termín odevzdání je do 7.5, abychom stihli práce v pondělí 10. 5 reflektovat.

      Zpracovávat můžete 1 ze dvou možných variant zápočtové práce:

      1) Podpůrná síť dítěte v regionu

      Velikost regionu zvolte s ohledem na to, kde žijete, jak hustá je podpůrná síť v nejbližším okolí (jiné pokud žijete v Praze  x v malinké obci)

      Vyhledejte ve zvolené oblasti, jaké služby pedagogickéo-psychologického poradenství jsou zde k dispozici. Jaké služby nabízí? V jakém případě byste se na tyto instituce obrátili, služby využili, nebo je doporučili

      Vyhledejte ve zvolené oblasti i další instituce, které nabízejí služby podpory dítěte - SVP, státní, ale i  neziskové organizace, zdravotnická zařízení apod. - uveďte opět, jaké služby, pro koho a za jakých podmínek nabízejí, popište, v jakém případě byste se na ně obrátili, nebo je doporučili

      2) Kazuistika dítěte

      Pokud zvolíte tento typ práce, tak buď vytvořte kazuistiku prospektivní nebo retrospektivní. Prospektivní: máte aktuálně dítě s nějakým typem obtíží, popište, analyzujte, navrhněte postup řešení - s jakými institucemi byste spolupracovali, co byste od nich očekávali. Retrospektivní: Dítě je je již v péči nějaké specializované instituce, je mu poskytována nějaká podpora. Kazuisticky popište případ, uveďte, jaká intervence již byla provedena, s jakými výsledky.

      Pro tvorbu kazuistiky můžete využít e-learningový text, nebo obsahovou strukturu - obojí zde přikládám.

  • Historie poradenství

  • Legislativa pro systém pedagogicko psychologického poradenství

    Zde naleznete vyhlášky ke školskému zákonu (561/2004 Sb. ZÁKON o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání), které upravují: vzdělávání žáku se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

    Prostudujte si přosím tedy znění zejména těchto dnou vyhlášek: 

    Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění účinném od 1. 1. 2021

    a

    Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 1. 2021

    Přečetli jste?

    Získali jste odpověď na tyto otázky? (promyslete, můžeme reflektovat v semináři)

    1) Kde najdu informace o náplni činnosi PPP a SPC?

    2) Jsou v činnostech SPC a PPP jasně popsány ty, které jsou zaměřeny na děti předškolního věku?

    3) Považuji činnosti SPC a PPP, které se týkají předškolních dětí za dostatečné?

    4) Je zřejmé, co mohu od PPP a SPC jako učitel MŚ žádat, co mi mají poskytnout?

    5) O jakých dětech je uvažováno jako o dětech s SVP? Týkají se SVP i předškolních dětí?

    6) Mohu od poradenského zařízení žádat zprávu o dítěti?

    7) Jaký typ podpory dětí s SVP se týká dětí v MŠ - je to z vyhlášek zřejmé?

    8) Je něco, čemu jsem nerozuměla? Co mi ve vyhláškách chybělo? Co mě překvapilo?

  • PODKLADY PRO SEMINÁŘ

  • PPP a SPC

    Zde naleznete

    1) Seznam PPP a SPC v ČR

    2) Formulář pro učitele MŠ - poskytnutí informací o dítěti pro potřeby PPP