Topic outline
Základní informace
Kurz seznamuje studenty s pojmy kreativita a kreativní myšlení, jejich koncepty a nástroji pro jejich rozvoj. Prostřednictvím přednášek, případových studií, diskusí s hosty a studia literatury získají absolventi základní přehled o využití kreativního myšlení nejen v marketingu a managementu.
Podmínky zakončení předmětu
Předmět je zakončen zkouškou a hodnocení předmětu tvoří tři složky s danými váhami – seminární práce (50 %), závěrečný test (40 %) a plnění průběžných zadání během semestru (10 %).
1. Seminární práce (50 % hodnocení)
Konspekt, analýza a vlastní reflexe odborného cizojazyčného článku či studie na vybrané téma vztahující se k některému z témat kurzu v kontextu znalostí nabytých během kurzu a dalšího studia. Předpokládaná struktura práce:
- Představení vybraného textu
- Konspekt (tj. představení jeho hlavních myšlenek)
- Zasazení textu do kontextu témat kurzu
- Představení vlastního názoru a zhodnocení
Doporučeným zdrojem pro výběr analyzovaného textu jsou články v databázích EBSCO a SAGE (v případě nejistoty ohledně volby média či konkrétního textu je doporučené konzultovat ji s vyučující).
Práce musí být odevzdána v odpovídající obsahové i formální podobě odpovídající úrovni odborného akademického textu.
Rozsah: 8 000–10 000 znaků (včetně mezer, bez odkazů a literatury)
Studenti si předem zapisují analyzovaný text do sdílené tabulky. Jeden text se výběru studentů může opakovat maximálně dvakrát.
Termín odevzdání: 17. ledna 2022, 12.00 v aplikaci Moodle
2. Závěrečný test z literatury a dalších zdrojů (40 % hodnocení)
3. Plnění průběžných zadání během semestru (10 % hodnocení)
Jako dodatečná podmínka je nutnost dosáhnout alespoň poloviny bodů za seminární práci a alespoň poloviny bodů v závěrečném testu.
Klasifikace proběhne podle systému ECTS grading na stupnici A–F. Celkový výkon studenta/ky bude uveden v procentech (0–100 %) a dle nich stanovena klasifikace: 0–50 % = F, 51–60 % = E, 61–70 % = D, 71–80 % = C, 81–90 % = B a 91 % a více = A).
Harmonogram kurzu
pondělí 15.30–16.50
- 4. října 2021
- 11. října 2021
- 18. října 2021
- 25. října 2021
- 1. listopadu 2021
- 8. listopadu 2021
- 15. listopadu 2021
- 22. listopadu 2021
- 29. listopadu 2021
- 6. prosince 2021
- 13. prosince 2021
- 20. prosince 2021
Sylabus
- Kreativita
- Tvůrčí proces
- Nástroje kreativního myšlení
- Design thinking
- Tvůrčí řízení, kreativita a management
- Vizuální a jazyková kreativita
Nedílnou součástí kurzu je vedle přednášek a studia literatury také setkávání se s předními osobnostmi marketingu, médií a dalších oborů, které budou s posluchači kurzu sdílet své zkušenosti, případové studie a zejména svůj specifický pohled a přístup k tématu kreativity. Konkrétní hosté budou zveřejňováni v průběhu semestru.
Literatura
Povinná literatura
- FRANKOVÁ, E. Kreativita a inovace v organizaci. 1. vyd. Praha: GRADA, 2011. ISBN 978-80-247-3317-3.
- NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010. 271 s. ISBN 978-80-7363-314-1. (kapitoly: 1, 2, 3, 4 & 7)
- WHITAKER, Amy. Kreativní myšlení: vybojujte si tvůrčí prostor ve světě rozvrhů, rozpočtů a šéfů. Překlad Petr Sumcov. Praha: Dobrovský s.r.o., 2017. 293 stran. Knihy Omega. ISBN 978-80-7390-574-3.
- Kapitoly z dalších publikací a odborné články zadávané v průběhu semestru
Doporučená literatura a zdroje
A. Kreativní myšlení, kreativita a její rozvoj
- BONO, Edward de. How to have creative ideas: 62 exercises to develop the mind. London: Vermilion, 2007, 180 s. ISBN 978-0-09-191048-8.
- BRANDT, Anthony a EAGLEMAN, David. The runaway species: how human creativity remakes the world. New York: Catapult, [2017], 2017. 296 stran. ISBN 978-1-936787-52-4. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
- CARTER, David E. The little book of creativity. New York: Harper Design, 2004, 272 s. : il. ; 24 cm. ISBN 0-06-074801-X.
- CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperPerennial, 1997, viii, 456 s. ; 21 cm. ISBN 0-06-017133-2.
- DACEY, John S. a LENNON, Kathleen. Kreativita. Překlad Jan Adámek. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 2000. 250 s. Psyché. ISBN 80-7169-903-9.
- DIETRICH, Arne. How creativity happens in the brain. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015, viii, 230 stran : ilustrace. ISBN 978-1-137-50179-0. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
- GOSWAMI, Amit. Kvantová kreativita: myslete kvantově, buďte kreativní. Překlad Petr Jochmann. Olomouc: ANAG, [2016], ©2016. 223 stran. ISBN 978-80-7554-050-8.
- KAUFMAN, James C. Creativity 101. 2nd ed. New York: Springer Publishing Company, 2016. ISBN 9780826129536. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
- KÖNIGOVÁ, Marie. Tvořivost: techniky a cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 188 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1652-7.
- KÖNIGOVÁ, Marie. Jak myslet kreativně. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 125 s. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-1626-7.
- POPE, Rob. Creativity: theory, history, practice. London: Routledge, 2010, xviii, 302. ISBN 978-0-415-34916-1.
- RUNCO, Mark A a Steven R PRITZKER. Encyclopedia of creativity. Academic Press, 2011. ISBN 0123750393. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
- SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav STECH. Tvorba Jako Způsob Poznávání. Prague: Karolinum Press, 2014. ISBN 9788024623351. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
- ŽÁK, Petr a René KAŠÍK. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, c2004. Business books. ISBN 80-251-0457-5.
B. Inovace a design thinking
- ADAIR, John Eric. Umění kreativního myšlení: jak být inovativní a rozvíjet skvělé myšlenky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 134 s. ISBN 978-80-251-3004-9.
- ARNOLD, John E. Creative Engineering: Promoting Innovation by Thinking Differently. 2016. https://stacks.stanford.edu/file/druid:jb100vs5745/Creative%20Engineering%20-%20John%20E.%20Arnold.pdf
- BARTÁK, Jan. Od znalostí k inovacím. 1. vyd. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. 190 s. Management studium. ISBN 978-80-87197-03-5.
- BROWN, Tim. Design Thinking. Harvard Business Review. June 2008. https://new-ideo-com.s3.amazonaws.com/assets/files/pdfs/IDEO_HBR_DT_08.pdf
- Creating desired futures: how design thinking innovates business [online]. Basel, Switzerland: Birkhäuser, 2010. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10728921.
- Design thinking: new product development essentials from the PDMA [online]. Hoboken, New Jersey: Wiley, 2016, ©2016. ISBN 978-1-118-97181-9. Dostupné z: http://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=4041673.
- KELLEY, Tom. The Art Of Innovation. London: Profile Books, 2016. ISBN 1781256144. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
- KNAPP, Jake. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Překlad Libuše Mohelská. Vydání první. [Brno]: Jan Melvil Publishing, 2017. 272 stran. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-023-1.
- KOLKO, Jon. The Divisiveness of Design Thinking. Interactions. XXV.3 May-June 2018. http://interactions.acm.org/archive/view/may-june-2018/the-divisiveness-of-design-thinking
- PLATTNER, Hasso, Christoph MEINEL a Larry LEIFER. Design Thinking Research. Cham: Springer International Publishing, 2017. ISBN 9783319609669. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
C. Marketing, management a kreativní řízení
- BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Překlad Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 375 s. ISBN 978-80-7367-930-9.
- FICHNOVÁ, Katarína. Psychology of creativity for marketing communication: selected aspects. Noailles: Association Amitié Franco-Sovaque, 2013, 120 stran : tabulky, ilustrace ; 26 cm. ISBN 978-2-9536153-5-7.
- HORŇÁK, Pavel. Kreativita v reklamě. Vyd. 1. Zlín: VeRBuM, 2014. 293 s. ISBN 978-80-87500-49-1.
- HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Kreativní management v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 130 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-1737-1.
- HOWKINS, John. The Creative economy: how people make money from ideas. London: Penguin Books, 2002, xviii, 263 s. ISBN 0-14-028794-9.
- CHADT, Karel, KOUŘIL, Lubomír a PECHOVÁ, Jana. Art of creativity, aneb, Kreativita jako klíčová kompetence v době změn. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 136 s. ISBN 978-80-86723-82-2.
- NOVÁK, Adam. Inovace je rozhodnutí: kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu. Praha: Grada, 2017, 205 stran : ilustrace ; 24 cm. ISBN 978-80-271-0333-1.
- NÖLLKE, Matthias. Naučte se myslet kreativně: kreativní techniky pro váš úspěch v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 107 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-1519-8.
D. Kreativita, umění a design
- AMBROSE, Gavin, Paul HARRIS a Ivo MAGERA. Grafický design: designové myšlení. Brno: Computer Press, 2011, 192 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-251-3245-6.
- BODEN, Margaret A. Creativity and Art. Oxford: Oxford University Press, Incorporated, 2010. ISBN 9780199590735. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
- BRUTHANSOVÁ, Tereza a KRÁLÍČEK, Jan. Czech 100 design icons. 1. vyd. Praha: CzechMania, 2005. [244] s. ISBN 80-239-4817-2.
- GOMPERTZ, Will. Přemýšlej jako umělec: ...a prožij kreativnější a plodnější život. Překlad Ladislav Šenkyřík. Vydání první. Praha: NLN, s.r.o., 2017. 212 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7422-529-1.
- KAFKA, Ondřej a KOTYZA, Michal. Logo & corporate identity. 3., přeprac. vyd. Praha: Kafka design, ©2014. 128 s. ISBN 978-80-260-6771-9.
- KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Překlad Kateřina Křížová a Lucie Vidmar. V českém jazyce vyd. 2., dopl. a rev. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009. 172 s. T. Gesamt; sv. 2. ISBN 978-80-86863-28-3.
E. Kreativita a jazyk
- FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: základy scenáristiky. Vyd. 1. V Praze: Rybka, 2007. 277 s. ISBN 978-80-87067-65-9.
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. 164 s. ISBN 80-85931-99-0.
- HORNÝ, Stanislav. Vizuální komunikace firem. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2004. 134 s. ISBN 80-245-0762-5.
- HRDLIČKA, František. Průvodce po literárním řemesle: (základy tvůrčího psaní). 2., dopl. vyd. Praha: Akropolis, 2008. 197 s. ISBN 978-80-7304-090-1.
- NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář?. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2000. 174 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-52-X.
F. Online přednášky
- BRANDT, Anthony: The Runaway Species: How Human Creativity Remakes the World
- BROWN, Tim: Tim Brown urges designers to think big
- CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály: Flow
- HARFORD, Tim: A powerful way to unleash your natural creativity
Závěrečný test
Prohlašuji, že jsem zkoušku zpracoval/a nezávisle, bez pomoci třetích stran a bez použití jiných než předem povolených materiálů.
U otázek s možností volby je správně minimálně jedna odpověď (může jich tedy být správně i více).
Úlohy budou vyhodnoceny vyučujícím po ukončení testu.