2. kapitola
Osnova sekce
-
PSYCHOLOGICKÉ METODY ZKOUMÁNÍ VE ŠKOLNÍ PRAXI
Ve druhé kapitole budou vysvětleny základní výzkumné metody, jejichž prostřednictvím pedagogové zjišťují informace o žácích a studentech. Jedná se především o strukturované a nestrukturované pozorování, rozhovor a dotazník. Jsou zde také zmíněny nejčastější chyby, jichž se začátečníci ve výzkumu dopouštějí. Dalším podstatným cílem této kapitoly je, abyste se vyvarovali chyb i při kontrukci svého výzkumného nástroje ve své seminární práci, která je součástí výstupu předmětu Pedagogická psychologie.
KONTROLNÍ OTÁZKY:
- Vyjmenujte základní kvalitativní a kvantitativní metody poznávání žáka (studenta).
- Co je to validita výzkumu a jakým způsobem je zapotřebí ji zajistit? Na co je zapotřebí dávat pozor?
- Co jsou to víceznačné otázky? Uveďte příklad:
- Co jsou to subjektivní otázky? Uveďte příklad:
- Chcete zjistit, zda studentům vyhovoval nový způsob výuky. Jakým způsobem byste postupovali (jaký nástroj byste zvolili, jak byste formulovali otázky), abyste dodrželi co nejvyšší validitu tohoto šetření?
- Proč je pozorování metodou přímou?
- Vysvětlete rozdíl mezi strukturovaným a nestrukturovaným pozorováním.
- Co je to časový vzorek či vzorek události?
- S jakými (praktickými i etickými) problémy se spojuje zúčastněné pozorování? Jak se jim snaží výzkum v posledních desetiletích předejít?
- Popište princip experimentu.
- Proč se o dotazování (tj. o rozhovoru i dotazníku) hovoří jako o metodě nepřímé?
- Jaké jsou typy rozhovorů z hlediska formy?
- Co jsou to sekundární dotazy, kdy a proč se používají? Vyjmenujte aspoň 2 varianty a uveďte jejich příklady.
- Proč se ve výzkumu nemáme ptát otázkou „proč“?
- Jaké jsou výhody a nevýhody (1) nahrávání rozhovorů na diktafon (2) a jejich průběžného zapisování během rozhovoru?
- V jakých případech je při výzkumu školních dětí bezpodmínečně nutný i souhlas rodičů?
- K čemu je vhodný pilotní výzkum či předvýzkum?