1. kapitola
Osnova sekce
-
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE – PŘEDMĚT, VYMEZENÍ A VÝVOJ OBORU
V první kapitole bude nejprve vysvětleno, v jakých situacích pedagogové využívají poznatky pedagogické psychologie. Poté v krátkosti nahlédneme do historie vědního oboru pedagogické psychologie.
KONTROLNÍ OTÁZKY:
1. V jakých oblastech má pedagogická psychologie nejvíc styčných témat se sociální psychologií?
2. Které podřazené disciplíny se vztahují k pedagogické psychologii?
3. Která z popsaných paradigmat vývoje pedagogické psychologie se v současnosti nejvíce prosazují?
4. Která z popsaných vztahů mezi pedagogikou a psychologií se u nás vyskytují nejméně?
5. Vyjmenujte alespoň dva psychologické proudy, v jejichž zájmu byla aktivita samotného dítěte.
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:
1. Vzpomenete si na nějakou situaci, kdy jste měli ve škole pocit, že s Vámi Vaši učitelé zacházeli jako s malými dětmi? Co jste si tehdy o takovém učiteli mysleli?
2. V jakých ročnících podle Vás dochází k nejčastějším konfliktům a nedorozuměním mezi učiteli a žáky? Jak to bylo v případě Vaší třídy?