Osnova sekce

  • Zpracujte jednu výukovou situaci z otázek č. 21–40 a vložte ji do moodle. Situace vkládejte v jednom souboru do tématu Úkol.

    • Prohlédněte si úlohy z učebnice pro 8. třídu ZŠ, které se vztahují k učivu o citoslovcích. Jednotlivá cvičení reflektujte v souladu s typologií cvičení a rozhodněte, která byste ve výuce využili (a která nikoli). Vždy si stanovte cíl a funkčnost cvičení v kontextu komunikačně orientované jazykové výuky.

    • Na videu praktikující učitelky si můžete poslechnout její výklad o zvratných slovesech. Poslechněte si výklad a zhodnoťte jeho věcnou správnost. Dále uvažujte o prezentovaném didaktickém pojetí didaktické transfomace učiva o zvratných slovesech. Pokuste se navrhnout cvičení, aktivitu, úkol v souladu s komunikačním pojetím didaktiky českého jazyka, kdy žákům problematiku přiblížíte jinak.

    • Vypracujte jednotlivá cvičení připravená pro žáky 9. tříd ZŠ k tématu stavby slova a tvoření nových slov. Ověřte si tímto způsobem, do jaké míry problematice rozumíte.

    • Poslechněte si dvě videa, jejichž prostřednictvím praktikující učitelka vysvětluje žákům učivo o druzích přísudku, konkrétně o přísudku slovesném jednoduchém a složeném a přísudku jmenném se sponou. Uvažujte o tom, do jaké míry jsou nabízené výklady a procvičovací úkoly k nim pro žáky srozumitelné. Navrhněte posléze jiný způsob didaktické transformace, tedy v konceptu komunikačně orientované didaktiky.